Als het gaat om stationwagens is Volvo in Nederland absoluut marktleider. Eind 2017 reden er in ons land maar liefst 190.175 Volvo-stations rond, op afstand gevolgd door exemplaren van Peugeot (145.488) en Ford (137.641). Van de directe concurrenten Audi, BMW en Mercedes waren er op 31 december 2017 respectievelijk 63.189, 72.750 en 41.368 rijdende stations op de weg te vinden. Volgens de gegevens van de RDW. Ja, Nederland houdt van blokkendozen op wielen.

Zo blokkendozerig als z’n verre voorgangers is de nieuwe Volvo V60 in het geheel niet. Onder leiding van de Chinese eigenaren is vrijwel het hele modelaanbod de afgelopen jaren vernieuwd, en het mag gezegd worden: op een wijze die wij op voorhand niet hadden verwacht. Alle modellen ogen fris en strak vanbuiten en het interieur wordt door iedereen geroemd om de minimalistische en aangename vormgeving. Ja, de modellen vertonen onderling nogal wat gelijkenissen – je moet twee keer kijken of je met de nieuwe Volvo V60 van doen hebt of met de V90 – maar dat noemen ze ‘signatuur’. Ofwel: herkenbare ontwerpen waaraan je direct kunt zien welk merk het is. Inderdaad, iets wat Audi, BMW en Mercedes ook al jaren met succes doen.

Die Duitse drie zijn ook exact de merken waarop Volvo zich richt. De bovenkant van de markt, daar waar je meer geld voor je auto kunt vragen als je de consument weet te pleasen met termen als ‘groen’, ‘veilig’ en ‘technologisch geavanceerd’. Lexus doet ook z’n best in dat segment, net als Infiniti en Jaguar. Volvo lijkt echter wat makkelijker aan te haken bij de Duitsers.

Prijzen van de Volvo V60

De prijsstelling is dan ook behoorlijk Duits: de D3 – de instap-diesel met 150 pk – heeft in Nederland een prijs van pakweg 44.000 euro (in België 35.000 euro) en dat komt aardig overeen met wat Audi, BMW en Mercedes voor een vergelijkbare A4, 3-serie of C-klasse vragen. Hij is bovendien ook fors duurder dan de vorige volvo V60, die in Nederland startte met een prijs van 39.000 euro voor een vergelijkbaar type.

Volvo zet daar een langere, bredere en lagere auto tegenover, met meer beenruimte achterin en een grotere bagageruimte. En ook de basis­uitrusting, met onder andere lichtmetalen velgen, bots­preventie (tot 60 km/u), led-lampen en een elektrische achterklep is rijker dan die van de concurrentie. Prima allemaal, maar uiteindelijk gaat het om hoe ie rijdt.

Er zijn twee diesel-uitvoeringen, wat ons enigszins bevreemdt: Volvo kondigde in mei nog aan diesels volledig in de ban te doen. In het Verenigd Koninkrijk stoppen ze met de verkoop ervan, de nieuwe S60 zou niet met een diesel leverbaar worden. Navraag bij Volvo leert dat ‘het wel afhankelijk is van de marktvraag, en de markt vraagt nu nog steeds om diesels’. Voor de Volvo V60 is er naast de D3 ook een D4 met 190 pk, beide met handbak of automaat. Die eerste is niet echt vooruit te branden, de tweede rijdt soepeler en is slechts 1.000 euro duurder (door verschillen in regel­geving is het prijsverschil in België 4.000 euro). Voor deze test pakken we echter een van de drie benzine-uitvoeringen: de Volvo V60 T6 AWD.

Je kunt kiezen uit een T5 met 250 pk, een T6 met 310 pk en vierwielaandrijving of een hybride T8 Twin Engine met in totaal 390 pk en vierwielaandrijving. Later wordt de T6 trouwens ook als hybride leverbaar. De instap-T5 kost 44.000 euro in Nederland en 43.300 euro in België, de Volvo V60 T6 AWD respectievelijk 58.495 en 47.450 euro. De Twin Engine T8 doet in Nederland 58.995 euro en in België 58.000 euro. Alle benzine-­versies komen standaard met een achttraps automaat. Bij de persintroductie is alleen de ‘normale’ T6 beschikbaar – geen straf.

de Volvo V60 T6 AWD is niet kinderachtig

De Volvo V60 T6 AWD is op papier niet kinderachtig: 310 pk uit een viercilinder en permanente vierwielaandrijving. Toch heeft ie even een momentje nodig om op gang te komen, wat ongetwijfeld te maken heeft met het gewicht van 1.724 kilo. Dat is wat aan de ­stevige kant. Maar eenmaal op stoom lijkt ie bijna te zweven.

Moeiteloos, gelijkmatig en zeer vlot klimt de snelheid in mum van tijd naar hoogst illegale snelheden, waarbij opvalt dat het binnenin aangenaam stil blijft. De geluidsisolatie is bijna perfect, een aspect waaraan kopers in dit segment veel waarde hechten. Cliché, maar ­uitstekend voor snelwegkilometers.

Boven in de bergen van het zonnige ­Barcelona, op smalle, bochtige wegen, is ie minder in z’n element. Hou je er een ­stevige rijstijl op na, dan merk je hier dat de besturing weinig communicatief is, dat z’n gewicht tegenwerkt en dat de automaat geen trek heeft in sportieve fratsen.

Wat is er mis met de transmissie?

Hij schakelt traag, kiest vrijwel nooit de versnelling die je wenst en als je zelf het heft in handen wilt nemen, moet je de R-Design-­uitvoering hebben: die heeft flippers achter het stuur. De handbediening van de automaat door met de pook te gaan rommelen, kun je laten voor wat ie is.

Afknapper? Nee hoor. Voor strak, sportief rijgedrag moet je bij BMW zijn. Volvo beoogt ook helemaal niet op dat gebied aan te haken. De V60 moet het hebben van z’n ruimte en comfort, gekoppeld aan het specifieke Volvo-design. Daarnaast heeft Volvo een sterke troef in handen: het prachtige interieur. Op een chique manier ingetogen, minimalistisch en vooral ook rustgevend.

Het optionele grote aanraakscherm herbergt vrijwel alle functionaliteiten. Het is soms even zoeken – de wens om wat meer lage tonen te laten klinken, levert vijf menuschermen op – en sommige functies zijn niet gecombineerd in beeld te krijgen als je Apple CarPlay gebruikt, maar daar valt mee te leven. Nog altijd juichen wij aanraakschermen toe omdat ze veel makkelijker te bedienen zijn dan maffe draaiknoppen, touchpads en andere verzinsels.

De nieuwe Volvo V60 T6 AWD is op en top Volvo: veel ruimte, fraai design, neutraal weggedrag en vol met veiligheidssnufjes. In een station-­minnend land als Nederland gaat ie het goed doen, dat is zeker.

specificaties Volvo V60 T6 AWD


Motor
1.969 cc
viercilinder twincharged
310 pk @ 5.700 tpm
400 Nm @ 2.200 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 5,8 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,6 l/100 km
174 g/km CO2 E Label
Afmetingen
4.761 x 1.850 x 1.433 mm (l x b x h)
2.872 mm (wielbasis)
1.724 kg
60 l (benzine)
529 / 1.439 l (bagage)
Prijzen
€ 58.495 (NL)
€ 47.450 (B) – Momentum

Vonnis
Veilig en comfortabel rijden, met veel mooie spullen aan boord, in een bijzonder aantrekke­lijke verpakking: de nieuwe Volvo V60 is in alle opzichten geslaagd. Een tip van ons: neem als het even kan wel een versie met wat pit…

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)