Dit is een auto waar veel mensen reikhalzend naar uit hebben gekeken. Ja, het is een XC40. Nee, het is geen gewone XC40. De Recharge P8 komt de toon zetten op het vlak van vol-elektrische, kneitersnelle compacte SUV’s.
Als je bedenkt dat kleine SUV’s het laatste decennium niet te stoppen zijn, is het best vreemd dat zoveel fabrikanten hun eerste elektrische stappen met sedans of hatchbacks zetten. Bij Volvo hebben ze een tijdje de kat uit de boom gekeken, maar nu zijn ze eruit: hun EV-debuut is een variatie op hun populairste crossover, de XC40.
Het CMA-platform van die auto was vanaf het begin bedoeld voor elektrificatie. Al is de XC40 P8 niet de eerste batterijauto op deze basis. Want dat is – je wist het misschien al – de Polestar 2. Volvo’s nieuwe elektromerk kon bij de start een duwtje in de rug gebruiken en kreeg de primeur.
408 pk en 4,9 seconden van 0 naar 100
De XC40 Recharge P8 en de Polestar 2 zijn onderhuids in grote lijnen hetzelfde. Beide hebben twee elektromotoren – een voor en een achter – en een fors accupakket van 78 kWh. En beide hebben volledig geïntegreerde Google-technologie. Dat is wat ons betreft een eindeloos veel beter idee dan als automerk zelf je navigatie, spraakherkenning et cetera ontwikkelen.
Om maar met de deur in huis te vallen: beide zijn ook bijna precies even prijzig. 60 mille klinkt als een boel geld voor een compacte SUV. Maar het is dan weer vrij schappelijk voor iets wat 408 pk heeft, in 4,9 seconden van 0 naar 100 km/u ketst en daarbij ook nog comfortabel je familie vervoert. Het is dus maar net hoe je het bekijkt.
Onze Volvo XC40 Recharge P8 blijkt een van de laatste pre-productiemodellen te zijn. Hij is speciaal voor de Nederlandse pers uit Zweden overgekomen met zijn eigen entourage van technici. Die ontmoeten we niet – ze zitten ergens op het Volvo-kantoor waarschijnlijk druk te rekenen, duimen te draaien of iets ertussenin. Of ze zitten ons te bespioneren. We zetten ons aluhoedje op en klikken de pook voorzichtig in D (starten hoeft niet, als je de sleutel of je telefoon maar op zak hebt). Dan rijden we braaf kruipend het terrein af.
Schrikken van de Volvo XC40 Recharge P8
Onmiddellijk veroorzaken we bijna een kop-staartbotsing. Het eerste wat we aan de XC40 P8 ontdekken, is meteen ook het vreemdste. Het in- of uitschakelen van one-pedal driving, waarbij je met stevige remwerking tot stilstand komt als je het acceleratiepedaal loslaat, doe je op het centrale scherm in een submenuutje. Blijkbaar stond die functie aan, zonder dat wij het wisten. Laat staan de arme man die achter ons reed.
We kijken omlaag naar de middenconsole: daar is ruimte genoeg. Waarom zit er niet een grote knop naast de pook waarmee je dit aan of uit kunt zetten? Het werkt voor je verkeersdeelname niet minder ingrijpend dan, zeg, je stuur, dus het lijkt ons niet logisch om het te verstoppen.
Na dit eerste schrikmoment komt al snel het tweede, maar dat is een stuk prettiger: de snelheid. Wanneer we de eerste lege snelwegoprit tegenkomen, geven we de XC40 volle porrie. Oef, au, tjonge – die gaat hard af. De kracht is imposant en komt er op dezelfde onmiddellijke manier in die we kennen van andere snelle EV’s. Je kunt dit verslavend fijne kunstje beter niet te vaak uithalen bij mensen die (nog) geen EV overwegen – straks rijden ze allemaal in dezelfde auto als jij.
Ruim 400 kilometer ver rijden
Op snelheid is de XC40 Recharge P8 opvallend stil, zelfs met de harde rukwinden die het naderende onweer op ons loslaat. De auto is qua hardware voorbereid op toekomstige ADAS-updates, rijhulpjes dus. Op dit moment kan ie zelf z’n strook volgen en afstand houden, maar dat werkt niet beter of slechter dan bij andere auto’s. We besluiten een andere gadget uit te proberen: ‘Hé Google, hoeveel kilometer kan ik nog rijden?’ Het antwoord komt meteen: ‘Je kunt nog ongeveer 230 kilometer rijden met de resterende elektrisch.’ Oké, het Nederlands kan beter, maar verder werkt de stembediening feilloos – beter dan in welke andere auto ook.
Voor je het vraagt: nee, de accu was niet vol toen we vertrokken. Volgens Volvo kun je ruim 400 kilometer rijden met de XC40 voordat je moet denken aan een ‘recharge’. Als je tenminste niet eindeloos veel tussensprintjes doet, zoals wij. We verlaten de snelweg, rijden wat kalmer en ontdekken dat dit de auto erg goed past. De Volvo XC40 Recharge P8 (P voor ‘Pure’, 8 voor het accuformaat) mag dan snel zijn, we zouden ’m niet direct sportief noemen. Je kunt de besturing een tandje gewichtiger maken, maar de algehele indruk blijft ontspannen, vriendelijk en op comfort gericht. Het is een Volvo, dus zo hoort het ook.
De Volvo XC40 Recharge P8 kan caravans trekken
De elektrische XC40 is erg zwaar: bijna 2.200 kilo. Normaal merk je dat niet echt, maar het klettert inmiddels extreem hard uit de hemel en dat vergroot het ‘massa is traag’-effect in de bochten. Gelukkig heeft Volvo het vermogensmanagement en de krachtverdeling bijzonder goed voor elkaar. Doorslaande wielen worden onmiddellijk tot de orde geroepen zonder dat de gang eruit wordt gehaald. Een voordeel van het hoge gewicht is dat de XC40 P8 1.500 kilo mag trekken – dat zien we voorlopig weinig andere elektro-SUV’tjes ’m nadoen.
Voor dit jaar is Volvo’s frisse nieuwkomer in Nederland al uitverkocht. Ook volgend jaar, en wanneer er in de toekomst andere varianten volgen (P6, P10, wie zal het zeggen?), weten we zeker dat het storm blijft lopen voor de Volvo XC40 Recharge P8. Een vertrouwde, ontspannen Volvo-vibe gecombineerd met licht gestoorde prestaties – dat is lastig te weerstaan.
Specificaties Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)
Motor
2 elektromotoren
408 pk
660 Nm
78 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 4,9 s
top 180 km/u
Verbruik (gemiddeld)
17,9 kWh/100 km, A-label
Actieradius (opgave)
418 km (WLTP)
Laadtijd
8:00 uur bij 11 kW
0:40 uur bij 150 kW (80%)
Afmetingen
4.425 x 2.034 x 1.651 mm (l x b x h)
2.702 mm (wielbasis)
2.188 kg
31 + 414 / 1.290 l (bagage)
Prijzen
€ 59.900 (NL)
€ 62.900 (B)
Reacties