In het Zweedse veiligheidslaboratorium van Volvo hangt een volgroeide eland aan het plafond. Dat wil zeggen: een eland-crashdummy, Moosi genaamd. Zijn taak is om rustig met zijn hoeven aan de grond te blijven bungelen terwijl Volvo’s hem vol in de flank rammen, waarbij hun a-stijlen en daken onder zijn omvang en gewicht worden vermorzeld. Dit zodat Volvo die onderdelen kan versterken en daarnaast hun zelfremmende hulpsystemen op obstakels van zijn formaat kan instellen. Deze zelfremmende hulpsystemen zijn al te vinden in de nieuwe Volvo XC60.

Volvo wordt nog veiliger?

Volvo’s ambitie is dat er vanaf 2020 niemand meer zwaargewond raakt of overlijdt in hun auto’s. Mede daarom was de vorige XC60 de eerste auto met een standaard autonoom remsysteem dat zowel menselijke als niet-menselijke objecten herkende. De nieuwe XC60 gaat een stap verder en assisteert je in je uitwijkmanoeuvre – via de besturing en de remmen – als je om een object heen stuurt dat hij herkend heeft. Overigens moet het altijd de bestuurder zelf zijn die de actie inzet; de auto zal je niet ineens op tegemoetkomend verkeer af sturen. De vorige XC60 verkocht elk jaar dat ie bestond beter en beter, iets dat in de autowereld uiterst zeldzaam is. Zodoende ademt de nieuwe auto de geest van de vorige, ook al heeft ie technisch vrijwel niets met ‘m gemeen. Je zou kunnen stellen dat de nieuwe XC60 eigenlijk een XC90 is, maar dan gereduceerd. Kleiner, niet minder. De aandrijflijnen, de veiligheidssystemen, de stoelen, de airco, de digitale interface: het is allemaal vrijwel identiek, maar je zit in een carrosserie die nauwer en korter is, met vijf in plaats van zeven stoelen.

Wat is er nog meer veranderd aan de Volvo XC60?

Binnenin zijn de vormen en lijnen eenvoudig, maar de hoeken zijn rond en de oppervlakken zacht. Je wordt omringd door mat hout en zachte pasteltinten. Dat zorgt voor een Scandinavische sfeer die zo levendig is dat je onderbewust verwacht dat louter de geur van een fris dennenbos uit de ventilatoren kan komen. Het minimalistische dashboard is ontdaan van fysieke knoppen. Veel functies zijn ondergebracht in het inmiddels bekende rechtopstaande touchscreen, dat snel en vanzelfsprekend werkt. Tussen de twee meters voor je neus is een navigatiekaartje te zien – ook als je op het hoofdscherm met de radio aan het frutselen bent. Daarnaast is er optioneel een uitstekend head-up display dat je snelheid laat zien, de maximumsnelheid, de volgende afslag en de status van de semi-autonome rijhulp, die Pilot Assist heet.
De uitgebreid verstelbare sportstoelen in onze testauto zien er dun uit, maar ze dragen je alsof de zwaartekracht ineens is gehalveerd. De ruimte voorin is rianter dan bij Mercedes of BMW, aangezien Volvo alleen dwarsgeplaatste viercilinders monteert en dus geen plek hoeft te reserveren voor een grote zes-in-lijn of V8. De achterbank is ook niet al te benepen. Hij is goed gevormd en er is genoeg plaats voor hoofd en knie.

En de motor die erin ligt?

De prestaties van de D5-motor zijn in orde: hij helpt de XC60 in 7,2 seconden naar 100 km/u en doet dat in aardige stilte. Om het turbogat te dempen, heeft Volvo een foefje bedacht dat PowerPulse heet. Een vat slaat een hoeveelheid lucht op onder hoge druk, die vrijkomt op het moment dat jij het gaspedaal diep intrapt, om de turbo op gang te brengen voordat de uitlaatgassen dit kunnen doen. Een slim idee, maar geen sluitende oplossing. Dit komt mede door de slome transmissie, die het gaspedaal soms tot een soort snooze-knop maakt. De aandrijflijn geeuwt, rekt zich uit, draait zich om en valt weer in slaap. Dan schiet ie in paniek uit bed wanneer het turbo-effect de bak plots twee trappen laat terugschakelen, en word je alsnog lomp vooruitgeduwd. Het gaat allemaal wat beter als je zelf schakelt. Maar de meeste modellen hebben geen flippers aan het stuur, dus moet je de pook gebruiken. Dit is dus niet bepaald de meest discrete aandrijflijn in het segment van de luxe crossovers. De Audi Q5 zet daar de toon. Maar in alle eerlijkheid: je moet erg hard doorrijden om deze hinder te ondervinden. En dat is eigenlijk verraad aan de kalme Zweedse aard van de XC60.

Dus rustig aan met de Volvo XC60?

Ook het onderstel moedigt je niet aan om je rijvaardigheid tot het uiterste te testen. De optionele luchtvering met actieve demping is een succes: schakel van Comfort naar Dynamic en de neiging tot onderstuur wordt in krappe bochten de kop ingedrukt. Maar beide modi zijn comfortabel, zonder last te hebben van de zweverigheid en de wielhop die de XC90 soms parten spelen. Het systeem is het extra geld zonder meer waard. Op het vlak van de besturing hebben de technici ook progressie geboekt: deze is goed van gewicht, en het gedrag van de auto is subtiel verbeterd ten opzichte van de XC90.
Tot nu toe zijn de meeste XC60’s voorzien van vierwielaandrijving en een automaat, met een uitgebreide veiligheidsuitrusting en goede infotainment. De enige voorwielaandrijver is de T5, maar ook die heeft al 254 pk; een relatief kale instapversie is er (nog) niet. Om spaarzaam en verantwoord te werk te gaan – als je veel korte ritjes maakt, althans – zul je moeten wachten op de plug-in hybride T8. Deze laat 49 g/km CO2 noteren en heeft een kleinere tank van 50 liter, maar heeft ook 407 pk en gaat in 5,3 seconden van 0 naar 100 km/u. Dat zijn serieuze cijfers. Maar bij de XC60 gaat het niet om acceleratie, behalve dat het af en toe fijn is om extra kracht in reserve te hebben om ijsbergen in te halen. Nee, deze auto draait om een gracieuze manier van voortbewegen. Om rust en kalmte in de stadse martelgang, en om het afleggen van grote afstanden in opperst comfort. En dat je dan even stopt voor een smakelijke sandwich. Wat dacht je van roggebrood met veenbessen en elandcarpaccio? Met excuses aan Moosi.

Specificaties Volvo XC60 D5 AWD Inscription


Motor
1.969 cc
viercilinder biturbo
235 pk @ 4.000 tpm
480 Nm @ 1.750 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 7,2 s
top 220 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,5 l/100 km
144 g/km CO2
E Label

Afmetingen
4.688 x 1.902 x 1.658 mm (l x b x h)
2.865 mm (wielbasis)
1.779 kg
71 l (diesel)
505 l (bagage)

Prijzen
€ 73.495 (NL)
€ 58.200 (B)

Vonnis:
Een crossover waarin de mens centraal staat en die de aso in je beteugelt. De versnellingsbak is misschien niet de meest wakkere in zijn soort, maar als dat nou het ergst is...  kalmerend dat je er veilig van gaat rijden

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)