Ook de XC60 ontsnapt niet aan de vernieuwingsdrift, aldus de Volvo XC60 T6 Geartronic. Hij heeft een nieuw, zacht neusje, en z’n volledige motorenpalet is op de schop gegaan. Er zijn louter nog viercilinders, maar dat is minder erg dan het lijkt.

Mogelijk krijg je bij de termen ‘Volvo’ en ‘T6’ een warm gevoel

Misschien vullen je gedachten zich met de beeltenis van een ingetogen, onopvallende zakenauto die stiekem beschikt over zes gorgelende cilinders. Plaats daarbij een kloeke turbo die ze van extra lucht voorziet om nog harder te kunnen gorgelen. Dit zou tot voor kort precies het juiste beeld zijn, maar het is 2014 en Volvo heeft besloten dat het zo niet langer kan. De beste, meest efficiënte en meest veelzijdige motor is een 2,0-liter viercilinder, aldus het merk. Vanaf heden leggen ze in de meeste van hun modellen niets anders meer. Zelfs de topversie van de XC60 moest eraan geloven. Voor je als overbemeten-benzinemotorfanaat nu meteen naar BMW of Audi rent, moeten we een en ander wel even nuanceren. De nieuwe Volvo XC60 T6 Geartronic heeft namelijk 306 pk, mede mogelijk gemaakt door een turbo en een supercharger. Het is dus geen zielig pruttelblokje, en je hoeft niet bepaald in te leveren op het vlak van prestaties. Integendeel: de nieuwe T6 accelereert sneller van 0 naar 100 km/u dan het vertrekkende model, terwijl het verbruik flink daalde. Waarbij we wel aantekenen dat de T6 voorheen vierwielaandrijving had, en nu niet meer.

Volvo past haar bekende technologie goed toe

De lichte en frisse viercilinder doet ons versteld staan van zijn aanstekelijke enthousiasme. Samen met de nieuwe achttraps automaat zorgt hij dat de Volvo XC60 T6 Geartronic er in een oogwenk vandoor knalt. De motor maakt daarbij nog een plezierige brom ook. Bij het uitkomen van bochten begint het stuur wat te wringen als het vermogen er al te plotseling in komt. Het esp vangt alles gedoseerd op, zonder de boel dood te gooien; netjes.
Het siert Volvo dat ze niet meegaan in de trend van misplaatste ‘sportieve’ elementen op dit soort SUV’s, zoals een te hard onderstel of in lood gehangen, vlijmscherpe besturing. De ambiance in het interieur, dat alweer een treetje hoger op de ladder der afwerking is komen te staan, werkt vooral kalmerend. In rust hard gaan is best lekker, maar voor dat ene moment dat je toch wat actiever wilt meespelen, hadden de schakelflippers minder slaperig mogen reageren.

Onze tip: ga voor deze T6. De prijs valt best mee

De nieuwe Volvo-neus staat de XC60 erg goed, en draagt bij aan de toch al behoorlijk chique uitstraling van de auto. Niet zo ‘kijk mij nou’ als sommige concurrenten, met hun schreeuw-led’jes en opval-bumpers. Dat mogen we wel. Nu de auto ook qua milieu-vertroetelende techniek weer mee kan komen – sterker nog, op het strijdveld tegen de CO2’tjes staat Volvo nu fier vooraan – zullen de Zweden zich de komende tijd op veel interesse mogen verheugen.

Specificaties Volvo XC60 T6 Geartronic


Motor
1.969 cc
viercilinder turbo + s/c
306 pk / 400 Nm

Aandrijving
voorwielen
8v automaat

Prestaties
0-100 in 6,9 s
top 210 km/u

Verbruik/milieu
7,3 l/100 km
169 g/km CO2, B-label

Afmetingen
4.644 x 1.891 x 1.713 mm (L x B x H)
2.774 mm (wielbasis)
1.626 kg

70 l (benzine)
495/1.455 l (bagage)

Prijzen
NL € 54.595 (25%)
BE € 52.040

VONNIS
Bijzonder fijn ding, deze XC60. Natuurlijk is het jammer dat de zescilinder het veld moest ruimen, maar haal hiermee een paar vrachtwagens in en je bent ‘m zo vergeten

Reacties