Dit zijn de nieuwste loten aan de stam: de Jaguar E-Pace, de Volvo XC40, de DS 7 Crossback en de BMW X1 en ze zijn smerig. Dat komt doordat het weer bar en winters is en doordat we ons op het platteland bevinden. Sommige auto’s zien er vuil juist goed uit, maar deze vier lijken stuk voor stuk te smachten naar een goede wasbeurt. We kunnen de vinger er niet precies op leggen wat ervoor zorgt dat sommige auto’s hun modder met trots weten te dragen, en andere auto’s er dan meteen uitzien alsof ze een nare uitslag hebben, maar de beste crossover in het C-segment moet er trots op kunnen zijn.
Hier en nu hebben we het in elk geval over crossovers – SUV’s die speciaal werden ontwikkeld voor stadsmensen. Maar je doet ze tekort als je ze daarom wegwuift als een malle trend. De crossover is zo succesvol dat de jongste leg van het soort is ontworpen om alles te zijn voor alle mensen. Het zijn hatchbacks met meer ruimte en vaak ook meer stijl.
Laten we beginnen bij het begin
Het is mogelijk om deze modellen (sommige, niet eens allemaal) in Nederland te kopen voor minder dan 40.000 euro. Mogelijk, maar niet makkelijk. Stel dat je niet méér nodig hebt dan een 150 pk sterke, voorwielaangedreven E-Pace diesel (de E staat niet voor elektrisch – dat is de I-Pace) – dan ben je sowieso al minstens 47 mille verder (in België 36 mille). Maar wil je een handbak? 17-inch wielen? Stoelen met stoffen bekleding? Nee, dus kruis je de juiste extra’s aan qua motorisering, transmissie en uitrusting, en dan heb je het toch al snel over een prijskaartje van minstens 55.000 euro voor elk van deze auto’s. Nee, een goed uitgeruste crossover is niet bepaald goedkoop.
Ze zijn allemaal ook te krijgen met benzinemotoren, en dat is uiteraard verleidelijk, maar bijvoorbeeld Volvo voorziet dat twee derde deel van de verkochte XC40’s toch echt een diesel zal zijn, en dus testen we de dieselvarianten. Ze hebben allemaal rond de 180 pk. Alle vier de auto’s hebben een automaat en vierwielaandrijving (alleen de DS 7 Crossback ontbeert dat laatste), want met handbakken gaat het allemaal te veel op echt werken lijken, en we willen zeker zijn dat we veilig door modderplasjes kunnen rijden.
Dit segment staat bekend om de gewaagde ontwerpen
Maar die memo heeft BMW niet gekregen. Negeer de BMW X1. Afhankelijk van hoe ver je van ’m vandaan staat, zou hij net zo goed een X3 of een X5 kunnen zijn. Hij is een te generieke BMW – een typische SUV, terwijl wij nou juist op zoek zijn naar iets nieuws. Inderdaad, zoiets als de komende X2, maar die was nog niet beschikbaar voor deze test.
De Volvo is juist behoorlijk fris. Hij wordt gebouwd op een gloednieuw platform, en is vanaf z’n allereerste conceptie bedoeld om een crossover te zijn, zodat hij niet van alles en nog wat deelt met een Mini en een MPV (zoals de BMW X1), of is geleend van een snel verouderende Range Rover Evoque (zoals de E-Pace). Dit is een gedurfd en vermakelijk staaltje design, dat blaakt van het zelfvertrouwen.
Volvo’s ontwerptaal past goed bij een crossover; die van Jaguar veel minder. We weten eigenlijk niet zeker of de Britse firma wel ooit duidelijk heeft besloten hoe een Jaguar-crossover er eigenlijk uit zou moeten zien. Hetzelfde geldt voor de DS 7 Crossback, maar dan anders. Hier hebben de designers duidelijk besloten dat de basisvorm van de auto veel te gewoontjes was, dus besloten ze deze te verbergen achter stukken chroom, gepolijste wielen, een heuse lichtshow in de koplampen, enzovoort. En toen sloegen de Fransen helemaal op hol en was er geen houden meer aan. Er is veel, véél te veel onnodig design. Vergelijk ’m maar met de minder opgetuigde maar aanzienlijk fraaiere Volvo.
Zien ze er ook goed van binnen uit?
Dan belanden we bij de interieurs, en hier lijkt aanvankelijk het tij te keren voor de DS 7 Crossback. Hij is langer dan de andere auto’s en heeft op papier verreweg de grootste laadruimte. Echter, we kunnen alleen maar veronderstellen dat de opgegeven inhoud van 555 liter tot stand is gekomen door de bergruimte onder de vloer mee te rekenen, en dat hebben de fabrikanten van de andere auto’s niet gedaan. We denken te zien dat de BMW het meeste ruimte biedt; en bovendien een lagere tildrempel. Daar betalen SUV-genen zich toch uit. Maar eerlijk is eerlijk: allemaal bieden ze ruimte voor behoorlijk veel bagage, veel meer dan een VW Golf, en ze hebben ook allemaal meer beenruimte achterin. Ze zijn klaar om het hele gezin en hun spullen mee te zeulen.
De BMW doet dit het best. Hij is goed ontworpen, met veel been- en hoofdruimte achterin, hoewel de stoelen zelf nou niet echt comfortabel zijn. Dat is ook een van de weinige makkes van de Volvo XC40: de rugleuning is te recht en de zitting niet lang genoeg. Vreemd, eigenlijk: zitcomfort is meestal toch een van de speerpunten van Volvo’s.
Kunnen de passagiers comfortabel meereizen?
Maar de ergste interieurmisser zit in de DS – daarin kun je namelijk je voeten niet kwijt onder de voorstoelen. Oké, die kunnen omhoog, maar de zitpositie is al nogal verheven, dus dat is niet echt een optie. De achterbank is overigens wel heerlijk zacht. De E-Pace (redelijk veel ruimte, behoorlijk zitcomfort) doet wat ie moet doen, maar ook niet meer dan dat.
Het dashboard van de Jaguar E-Pace komt uit de F-type. Prima. De indeling is helder en overzichtelijk. Het ziet er goed uit en voelt goeddeels allemaal ook duur aan (ach, als het goed genoeg is voor een sportauto van een mille of zeventig…). Je zit hoger dan je verwacht – sterker: hoger dan in alle andere auto’s – maar je positie is heel natuurlijk, en de bediening is prettig en accuraat. Een succes, net als de Volvo XC40. Die is vanbinnen wat donker, dat wel, en net als met de Jaguar E-Pace moet je je weg leren vinden door de touchscreenmenu’s, maar het is allemaal logisch, mooi in elkaar gezet en hij voelt aan alsof hij zijn geld waard is. Wij zouden een iets warmer interieur hebben gekozen (en het kan vele malen warmer dan dit), maar goed.
De DS 7 Crossback is geen makkelijke auto
De cabine van de DS 7 Crossback is behoorlijk… krankzinnig. Totale gekte. Zo veel design, en zo overduidelijk geen rem op de designers. Prachtig allemaal, hoor – tot je het moet gaan gebruiken. Veel bruikbare ruimte is er niet in de cabine, omdat de middenconsole vol zit met knoppen, onder meer voor de elektrische ramen. De informatie op het digitale dashboard wordt weergegeven door nagenoeg onleesbare diamantvormen en de instellingen zijn zo diep begraven in de menustructuur dat het ons met twee man twintig minuten kostte om de helderheid van het scherm omlaag te draaien. De Crossback is wat dat betreft een ongelooflijk lastige metgezel.
‘Als je ze aanspoort, presteren ze prima. Je jaagt ze niet op toeren, want het zijn diesels’
Wel is hij enorm goed gemaakt. Hij voelt aan als een grote, dure, luxueuze auto, en dat staat in een sterk contrast met de BMW, die nogal gierig overkomt. Daarin is het plastic goedkoper, de lay-out saai, en luxe valt nergens te bekennen. Daar staat ook iets tegenover. Waar het in de DS 7 vrijwel onmogelijk is om te begrijpen hoe je het ding eigenlijk moet bedienen, is dat in de BMW allemaal volstrekt helder; een kind kan de was doen.
Waarom de BMW X1 dit beter doet
Bovendien zorgt het lage dashboard ervoor dat je goed zicht hebt, en dat maakt dat je ’m goed kunt plaatsen in het verkeer. En als je de nadruk meer legt op weggedrag dan op comfort, dan is ie prima. De BMW X1 is wendbaar, goed gebalanceerd en heeft van dit viertal de beste motor-bakcombinatie. Daarover gesproken: er valt niet veel te kiezen wat betreft verfijning, souplesse en geluid in de motoren van deze vier, maar als je houdt van gasrespons en alertheid, ga dan voor de BMW – of de Jaguar. Een nadeel van de BMW is dat ie wat ruw is. Je hoort de ophanging, er is een hoop herrie als het wegdek wat minder wordt, en de demping is niet zo gepolijst als die van de Jaguar E-Pace – of die van de Volvo XC40. De BMW voelt aan alsof er op ’m is bezuinigd.
De Volvo is het verrassingspakket in deze groep. Hij mag misschien niet zo scherp sturen en rijden als de BMW of de Jaguar E-Pace (al scheelt het niet veel), maar er valt veel voor te zeggen om de XC40 uit te roepen tot de beste crossover van deze vier. Dit zijn immers crossovers – ze moeten de alledaagse klusjes opknappen, en zowel de BMW X1 als de E-Pace heeft daar wat probleempjes mee.
De Volvo XC40 pakt het allemaal wat rustiger aan, helpt je over slecht wegdek zonder je ermee lastig te vallen. Hij gedraagt zich kalm en competent; de vering en demping zijn briljant in een rechte lijn en bieden de juiste weerstand tegen rolneiging in de bochten. Het geheel voelt misschien niet per se sportief aan, maar hij stelt je nooit teleur en geeft je stille voldoening. Jammer alleen dat de motor wat lijzig is en de transmissie niet erg alert.
De Jaguar E-Pace is een dikke auto, letterlijk
Als je ze aanspoort, presteren ze eigenlijk alle vier naar behoren. Je jaagt ze niet op toeren, want het zijn diesels en die zijn op hun best in het middelste toerengebied. Dat gezegd hebbende: de DS 7 Crossback voelt sneller aan dan de 9,4 opgegeven seconden naar 100 km/u, en zelfs de dikkige E-Pace blijft niet achter.
Jaguar mag zowel trots zijn als zich schamen voor de E-Pace. Trots omdat ze ’m ondanks z’n gewicht zo weten te laten rijden, en schaamte is op z’n plaats omdat hij überhaupt zoveel weegt: 1.843 kilo. Dat is zelfs meer dan z’n grote broer F-Pace, en 150 kilo zwaarder dan de op veiligheid gerichte Volvo XC40 of de praktische X1. De Jaguar wekt de schijn snel op de markt te zijn gebracht; hij moest kennelijk nu meteen de handschoen opnemen, en niet later, maar dan beter. Toegegeven: dat merk je eigenlijk alleen aan z’n verbruik – 7,9 l/100 km tegen de BMW X1 met 6,7 l/100 km.
Welke is het sportiefst?
Maar de Jaguar E-Pace moedigt enthousiast rijden eerlijk gezegd wel aan. Hij heeft de scherpste, meest directe besturing, helt het minst en reageert enthousiast op het gas en de rem. Vanwege zijn grootte en hoogte verwacht je niet dat hij zo vlak en gelijkmatig door bochten zal gaan. Andere crossovers kunnen een voorbeeld nemen aan de controle die hij over zijn zware lijf heeft. Als je in een bocht op het gas gaat, voel je het vermogen verschuiven naar de achteras. Hij nodigt het meest uit om mee te spelen. Maar bij lagere snelheden leidt z’n stevige ophanging eigenlijk alleen maar af. Hij kan niet wat de Volvo kan: simpelweg relaxt zijn.
De DS 7 Crossback doet daar wel een gooi naar – en met verve. Zijn primaire veergedrag, de omgang met golvingen in het wegdek, is prima. De slimme ophanging is een uitstekende verdedigingslinie tegen niet al te nadrukkelijke hobbels en bobbels. Op slechtere wegen is ie wat minder in z’n element – de DS is prima zolang je z’n onderstel niet al te zwaar belast. Maar geef ’m op z’n donder en je merkt dat hij plomp is, met een besturing die slechts uitblinkt door zijn zwijgzaamheid.
Wat is de beste crossover in het C-segment?
Maar dat is oké. DS is een luxemerk, geen sportmerk. Goed, wel een specifiek soort luxemerk: van het type dat de nadruk legt op uiterlijk vertoon en glitter, en de onderliggende, alledaagse realiteit onder het tapijt wil schuiven. Maar hij is stil en comfortabel en, tja, overdonderend Frans. En ook behoorlijk duur.
Als wij mogen beslissen is de beste crossover de Volvo XC40. Hij wint met grote overmacht. Hij is verfrissend, modern, intelligent, slim gepositioneerd, aantrekkelijk ontworpen en goed gemaakt en kan alles wat hij zou moeten kunnen. De Volvo XC40 biedt je een prettige omgeving om in te verblijven, is makkelijk in de omgang, verwent je met comfort, maar rijdt ook prima. Hij vinkt simpelweg de meeste vakjes aan.
‘De XC40 is verfrissend, modern, intelligent, slim gepositioneerd, aantrekkelijk ontworpen en goed gemaakt.’
De andere auto’s? De E-Pace en de BMW X1 strijden om de tweede en de derde plaats. Welke je voorkeur geniet, hangt af van je prioriteiten: gaat het je om bruikbaarheid, stijl, rijplezier? Wij zouden kiezen voor de Jaguar E-Pace. Gewoon omdat hij beter voldoet aan de meeste vereisten die aan een crossover worden gesteld. Hij heeft een mooier interieur en omdat hij lekker rijdt. Goed, hij is wat aan de zware kant en staat op een ouder platform. Maar ze hebben bij Jaguar, in al hun ongeduld, gespeeld met de kaarten die ze hadden. En dat hebben ze goed gedaan.
Welke zouden we niet aanraden?
Maar z’n voorsprong is niet enorm. Als we een X2 hadden kunnen krijgen voor deze test in plaats van een X1, was het wellicht een ander verhaal. De BMW X1 is wellicht een beetje te verstandig. Wat ’m nog meer dwarszit, is het feit dat hij totaal niet prijzig aanvoelt. Al z’n rivalen hier hebben beter uitgevoerde interieurs en betere geluidsisolatie. De DS 7 Crossback zelfs aanzienlijk, want het is een luxueuzer en mooier product. Wat dacht je daarvan? Helaas is de Fransoos op elk ander gebied te eigenwijs. Te gek om ooit een echt succes te kunnen worden.
De crossover-klasse wordt volwassen. We hebben een broertje dood aan dat nodeloze terreinimago. Op alle andere gebieden – comfort, uitrusting, bruikbaarheid – hebben ze een niche voor zichzelf geschapen. Het stijgt uit boven de conventionele hatchbacks. En de Volvo XC40 stijgt daar op zijn beurt dan nog weer een stukje bovenuit.
Specificaties van de DS, BMW, Jaguar en Volvo
Specificaties DS 7 Crossback 180 Prestige
Motor
1.997 cc viercilinder turbo
180 pk @ 3.750 tpm
400 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
voorwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 9,4 s
top 215 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,9 l/100 km
128 g/km CO2
E label
Afmetingen
4.573 x 1.906 x 1.625 mm
(l x b x h)
2.738 mm (wielbasis)
1.535 kg
62 l (diesel)
555 / 1.752 l (bagage)
Prijzen
€ 54.790 (NL)
€ 38.440 (B) – Be Chic
Specificaties BMW X1 xDrive20D M Sport
Motor
1.995 cc viercilinder turbo
190 pk @ 4.000 tpm
400 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 7,6 s
top 219 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,8 l/100 km
129 g/km CO2 F-label
Afmetingen
4.439 x 1.821 x 1.598 mm
(l x b x h)
2.670 mm (wielbasis)
1.525 kg
51 l (diesel)
505 / 1.550 l (bagage)
Prijzen
€ 64.718 (NL)
€ 47.340 (B)
Specificaties Jaguar E-Pace D180 SE AWD
Motor
1.999 cc viercilinder turbo
180 pk @ 4.000 tpm
430 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
vier wielen
9v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 9,3 s
top 205 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,6 l/100 km
147 g/km CO2 E-label
Afmetingen
4.395 x 1.984 x 1.649 mm
(l x b x h)
2.681 mm (wielbasis)
1.843 kg
56 l (diesel)
425 / 1.234 l (bagage)
Prijzen
€ 70.640 (NL)
€ 52.450 (B)
Specificaties Volvo XC40 D4 AWD First Edition
Motor
1.969 cc viercilinder turbo
190 pk @ 4.000 tpm
400 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 7,9 s
top 210 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,1 l/100 km
133 g/km CO2
F-label
Afmetingen
4.425 x 1.863 x 1.658 mm
(l x b x h)
2.702 mm (wielbasis)
1.633 kg
54 l (diesel)
432 / 1.308 l (bagage)
Reacties