Het moderne leven is een smeerboel. Niet in advertenties, natuurlijk – daarin glimmen de aanrechtbladen en zit het haar van iedereen altijd alsof ze net van de kapper komen. En zo zijn er ook geen reclames voor auto’s waarin er ineens een rottend klokhuis onder de achterbank vandaan komt, die laten zien wat een modderige voetbaluitrusting in het echt doet met je gebroken witte bekleding of wat er gebeurt als je net terug bent gewaad naar je Discovery Sport, aan boord klimt en dan gedachteloos en vol overgave met je laarzen tegen elkaar slaat. Wat is de beste zevenzitter SUV?
De Land Rover ligt onder vuur
Gezinsauto’s hebben het zwaar. En we verwachten veel van hen: zeven zitplaatsen, telefoonconnectiviteit, een grote bergruimte, relaxt weggedrag, gedegen en divers infotainment, lage onderhoudskosten. Wat we waarschijnlijk pas in de laatste plaats van ze eisen, is dat ze goed in het terrein moeten zijn.
Dus testen wij dat en daarin blijkt, heel voorspelbaar, de Land Rover het best: hij rijdt soepeler en comfortabeler en is vertrouwenwekkender dan de andere auto’s. Het is een beetje alsof hij je telkens influistert dat hij het allemaal onder controle heeft, en dat jij ’m moeiteloos op z’n woord gelooft.
We lopen op de zaken vooruit, maar de Discovery Sport is wel de juiste auto om dit verhaal mee te beginnen. Dit was een cruciale auto voor Land Rover omdat hij veel van de attributen van de grote Discovery verpakte in een kleinere en betaalbaardere behuizing. Hij heeft de standaard in deze klasse bepaald – dit is de auto waarop alle andere willen lijken. Hij ligt dus onder vuur.
Ontmoet de andere zevenzitter SUV’s
Vorig jaar verscheen de Skoda Kodiaq, een opgekrikte stationwagen die heel goed doordacht is. Inmiddels is er ook een geheel nieuwe Hyundai Santa Fe, die vrij lang is (zelfs voor een zevenzitter) en verder werd aangescherpt ten opzichte van z’n voorganger. En het lijkt erop dat Honda de CR-V onder druk van de markt eindelijk serieus begint te nemen: hij is nu voor het eerst sinds hij twintig jaar geleden verscheen met zeven zitplaatsen te krijgen.
Eerst de praktische zaken. Wil je kinderen, honden en tassen meeslepen? Ga dan voor de Kodiaq of de Santa Fe. In de vijfzitsmodus hebben ze allebei enorme laadruimtes – tenzij je elke week een driezitsbank moet vervoeren, kunnen we niet bedenken waar je nog meer plek voor nodig zou kunnen hebben. Ze hebben allebei hoedenplanken die uitneembaar zijn en netjes onder de laadvloer kunnen worden opgeborgen. Handig.
Met alle stoelen in positie kun je in de Skoda nog steeds de gezinsboodschappen voor de hele week kwijt, die voor de werkdagen in de Santa Fe, en een trosje bananen in de Discovery Sport. Onze test-CR-V heeft geen extra stoelen, maar te oordelen naar de ruimte die we achterin zien, kunnen die nooit al te genereus zijn. Dat zijn ze – uiteraard – allemaal niet echt.
Wat kan je binnen van zo een zevenzitter SUV verwachten
Hoewel alle vier de auto’s een middenrij hebben die zowel kantelt als verschuift, lijkt de kunst om op de achterste rij terecht te komen toch voorbehouden aan kinderen, ook gezien de knieën-naast-je-oren-houding als je eenmaal zit. Een sterk punt van de Honda is de lage tildrempel, maar echte ruimte is in de CR-V louter voorbehouden aan de spullen in de opbergvakken.
Want doordat de pook in het dashboard zit, bestaat de hele middenconsole uit een sesam-open-u-achtig geheel vol opbergvakjes. Ergonomisch gezien is de Honda prima, het zicht rondom is uitstekend, hij rijdt bijzonder makkelijk en dat soort zaken, maar het design is teleurstellend en de tech-liefhebbers onder ons zullen zich beklagen over het schrale infotainmentsysteem en de beroerde graphics daarvan.
Voor een auto die net op de markt is gekomen (in Nederland laat de introductie nog even op zich wachten), blinkt de Santa Fe niet echt uit door toepassing van eersteklas materialen. Te veel zwart plastic en goedkoop leer. Dat is jammer, want het interieur van de Santa Fe krult prettig om je heen en het goede centrale scherm is aanzienlijk interessanter dan dat in de gedateerde Discovery.
Premium segment
Overigens is er met de Land Rover niks mis – de zitpositie achter het stuur is uitstekend, de materialen voelen duur aan en je zult trots op je aankoop zijn. Althans: totdat je genoodzaakt bent om zaken te doen met het kleine, centraal geplaatste aanraakscherm. Na tien minuten gefrustreerd drukken en duwen weet je dat je je telefoon er nooit mee zult kunnen verbinden.
De enige auto die nergens last van heeft, is de Skoda Kodiaq. Die is ergonomisch briljant, met een mooi touchscreen. De Sportline-stoelen kunnen niet genoeg worden geprezen. Het handschoenenkastje bestaat uit twee verdiepingen. De materialen zijn prachtig. Hij kraakt of rammelt niet. Alle andere auto’s hebben wel een of twee kuren. De Skoda doet helemaal niets verkeerd.
Maar het is een diesel. Dat hoeft overigens niet: er is ook een variant op benzine. Op de Hyundai na zijn ze allemaal met benzinemotor te bestellen – we rijden er twee: de Land Rover en de Honda. Er is überhaupt geen dieselversie van de Honda, maar wel een hybride. Met een CVT-bak. Doe het jezelf niet aan.
Diesel? Diesel!
Moet je uit de buurt blijven van diesel? Door allerhande overheidsplannen worden diesels minder populair, maar wil je dat je SUV in staat is om extra gewicht te transporteren, of dat nou uit mensen, bagage of een aanhanger bestaat, en wil je dat doen zonder een al te hoog brandstofverbruik, dan ben je met een diesel toch spekkoper. De 1,5-liter turbo van de CR-V heeft niet alleen zielig weinig koppel, maar is ook opvallend luidruchtig.
De 2,0-liter Si4 in de Discovery is beter, maar nauwelijks verfijnder dan de diesels, en de negentraps automaat is sloom in het kiezen tussen de vele ratio’s. Beide auto’s voelen door hun motoren niet echt makkelijk of relaxt aan. En het feit dat de lichte, brave, handgeschakelde Honda tijdens onze test met 9,0 l/100 km niet echt zuinig te noemen was, spreekt boekdelen.
In stadse situaties is de CR-V goed; hij is relatief klein en handig. Maar elders komt hij tekort. Door toedoen van de zachte vering blijf je ’m altijd bijsturen, en dat werkt niet ontspannend. De Britse SUV rijdt ondanks genoemde makkes het best, het meest verfijnd en gedraagt zich het meest volwassen van de vier. De besturing is communicatief, hij ligt mooi stabiel op de weg en voelt natuurlijk aan.
Leer eens knokken, Hyundai!
De Hyundai kan daar nog iets van leren. De Koreanen hebben duidelijk eenzelfde soort gevoel nagestreefd – een grote, volwassen auto die gemaakt is om afstanden te verslinden. Maar het techniek ondersteunt dat doel niet: het onderstel is niet stijf genoeg. Hij schudt en trilt soms – allemaal niet vreselijk, maar wel net genoeg om aan de randjes van het comfort aan boord te knagen. Hij is ook niet zo stabiel als de Discovery.
De Skoda is al met al het kwiekst. De Honda rijdt weliswaar nog lichter, maar die voelt aan alsof je bij windkracht 5 van de weg zal worden geblazen en bokt bovendien nogal op hobbelige wegen. De Skoda is stevig en laat je weten wat er onder je gebeurt. Van deze vier lijkt hij nog het meest op een normale auto – je zit er lager in en voelt je het meest betrokken bij de manier waarop hij rijdt. Of je een diesel met 190 pk nodig hebt? Waarschijnlijk niet – 150 pk zou ook genoeg zijn. En bij goedkopere versies krijg je een comfortabeler onderstel.
De prijzen van de Kodiaq beginnen weliswaar al bij 31.830 euro (29.175 euro in België), maar voeg je wat zaken toe zoals een DSG-automaat, vierwielaandrijving, en de zesde en zevende stoel, dan ben je zomaar 10 à 15 (of in ons dikke dieselgeval zelfs 20!) mille meer kwijt. De Honda is vooral in België een koopje. Van de Hyundai is nog geen Nederlandse prijs bekend, maar de opgegeven CO2-uitstoot van 164 g/km en het feit dat de basisversie in België al bij 40 mille begint, beloven op dat vlak weinig goeds.
De beste zevenzitter SUV is…
De Land Rover is het premium product, wellicht de meest begeerlijke auto van het kwartet vanwege z’n uiterlijk, het merk, de hoogte en het aanzien. Maar de kosten zijn navenant, zowel qua verzekering als wanneer je ’m wilt leasen.
Wat is de uitslag dan? Als eerste valt de CR-V af. Afgezien van de optie om zeven stoelen te hebben, kan hij de leiders in dit segment niet bijbenen. Hij is handig in de stad, maar een gezin heeft een steviger trekpaard nodig. Dat is de Hyundai. Die is groot en robuust, ruim en goed uitgerust, maar hij is wat loom en log, het best geschikt voor lange afstanden. Toch houdt hij de Discovery Sport nog bijna af van de tweede plaats – beide spelen goed in op de wensen van de doelgroep en voldoen aan de eisen die gezinnen nu eenmaal aan auto’s stellen.
De Skoda Kodiaq wint. Het is de auto die tradities het verst achter zich laat in een poging de enige auto te zijn die een gezin ooit nodig zou kunnen hebben. Dat is het verschil. Je kunt het aan ’m zien en aan ’m voelen. Hij is een opportunist, en dat is precies wat je wilt van een auto in deze klasse.
Specificaties Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi aut.
Motor
2.199 cc
viercilinder turbo
197 pk @ 3.800 tpm
436 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 9,3 s
top 205 km/u
Verbruik (gemiddeld)
n.n.b.
164 g/km CO2
Afmetingen
4.770 x 1.890 x
1.680 mm (l x b x h)
2.765 mm (wielbasis)
1.795 kg
71 l (diesel)
625 / 1.695 l (bagage)
Prijzen
n.n.b. (NL)
€ 52.949 (B) – Shine
Specificaties Honda CR-V 1.5 Lifestyle AWD
Motor
1.498 cc
viercilinder turbo
173 pk @ 5.600 tpm
220 Nm @ 1.900 tpm
Aandrijving
vier wielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 9,8 s
top 208 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,6 l/100 km
151 g/km CO2 D Label
Afmetingen
4.600 x 1.855 x
1.679 mm (l x b x h)
2.663 mm (wielbasis)
1.573 kg
57 l (benzine)
561 / 1.756 l (bagage)
Prijzen
€ 50.160 (NL)
€ 39.320 (B)
Specificaties Land Rover Discovery Sport Si4 240
Motor
1.998 cc
viercilinder turbo
240 pk @ 5.500 tpm
340 Nm @ 1.250 tpm
Aandrijving
vier wielen
9v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 7,6 s
top 200 km/u
Verbruik (gemiddeld)
8,0 l/100 km
181 g/km CO2 F Label
Afmetingen
4.599 x 1.895 x
1.724 mm (l x b x h)
2.741 mm (wielbasis)
1.796 kg
69 l (benzine)
981 / 1.698 l (bagage)
Prijzen
€ 65.310 (NL)
€ 43.400 (B)
Motor
1.968 cc
viercilinder turbo
190 pk @ 3.500 tpm
400 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
vier wielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 8,9 s
top 210 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,7 l/100 km
150 g/km CO2 G Label
Afmetingen
4.697 x 1.882 x
1.655 mm (l x b x h)
2.791 mm (wielbasis)
1.677 kg
60 l (diesel)
650 / 2.065 l (bagage)
Prijzen
€ 50.675 (NL)
€ 43.485 (B)
Reacties
mh1956 heeft op 7 april 2019 geschreven:
Vraag: wie zit er in hemeldsnaam te wachten op 7-zitter SUV’s? Welk stel heeft tegenwoordig nog 5 kinderen? En als alle zeven zitplaatsen bezet zijn is er geen ruimte meer voor bagage. Lekker praktisch! En als je zoveel kinderen hebt, heb je echt geen geld meer om deze overprijsde modelen aan te schaffen. Nee, volstrekt overbodig segment, lijkt me.
mh1956 heeft op 7 april 2019 geschreven:
Vraag: wie zit er in hemeldsnaam te wachten op 7-zitter SUV’s? Welk stel heeft tegenwoordig nog 5 kinderen? En als alle zeven zitplaatsen bezet zijn is er geen ruimte meer voor bagage. Lekker praktisch! En als je zoveel kinderen hebt, heb je echt geen geld meer om deze overprijsde modelen aan te schaffen. Nee, volstrekt overbodig segment, lijkt me.
Tg heeft op 11 maart 2019 geschreven:
Mooi geschreven, zeer informatief