Vorige maand maakten we kennis met het nieuwe merk XPeng via hun P7, een middelgrote elektrische sedan die bij ons al met al een goede indruk achterliet. Vrijwel tegelijk met de P7 introduceert het merk deze G9, een SUV die nog iets overtuigender uit de hoek komt: 800-volt architectuur, snelladen met tot 300 kW en standaard volgehangen met goodies, voor een prijs die flink onder die van de gevestigde namen ligt. Om kort te gaan richt hij zich op auto’s als de iX, EQE SUV en Q8 e-tron, terwijl hij evenveel kost als een kale Q4.

Dat laatste doet vermoeden dat je met de beknibbeling om je oren wordt geslagen, maar nee. Net als de P7 pronkt ook de G9 met solide kwaliteit en fraaie afwerking. Hij ziet er in onze ogen nog net wat beter uit – de scherpe lijnenvoering is wat anoniem, maar alleszins fraai. XPeng geeft te kennen dat ze veel hebben geïnvesteerd in een goede eerste indruk op kwaliteitsgebied, omdat ze weten dat dat in Europa zomaar bepalend kan zijn voor de toekomst van je merk. Verwende krengen die we er rondlopen.

XPeng is trots om Chinees te zijn

Grappig om te zien is dat het onafhankelijke XPeng zijn afkomst niet onder stoelen of banken steekt. Waar je bij andere Chinese merken de naam van hun land niet snel zult tegenkomen, zie je bij deze G9 prominent ‘Designed in Guangzhou, China’ staan op het zacht beklede laadplateau in de middenconsole. Het is nou eenmaal zo en sterker nog, we zijn er trots op, lijken ze te willen zeggen.

Het interieur van de XPeng G9 doet denken aan dat van de P7 – kalm en helder vormgegeven – maar is veel ruimer van opzet, ondanks de gelijke wielbasis. Waar zo’n hoger dak al niet goed voor is. De vloer is geheel vlak, de stoelen nog prettiger en de voorpassagier krijgt een scherm voor z’n neus. Deze versie, de AWD Performance, gaat in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u. Hoewel je met zo’n cijfertje tegenwoordig weinig wenkbrauwen meer kunt laten fronsen, blijft het toch eigenlijk ongelooflijk.

‘Onze’ XPeng G9 heeft wat kwaaltjes

We rijden in een preproductieauto en dat valt aan een aantal zaken te merken. De knipperlichten flippen af en toe, de radio werkt niet en XPilot – XPengs benaming voor hun verzameling semiautonome foefjes – wil niet al zijn taken klakkeloos uitvoeren. Net als bij de P7 bespeuren we wat vertraging in de pedaalrespons; zelfs in de heetste modus, die toch optimaal gebruik zou moeten maken van de mogelijkheid om de elektromotoren aan je tenen te hangen.

Wat wel al klopt: de rust en stilte, het voortreffelijke luchtgeveerde onderstel dat zich samen met de besturing significant aanpast aan de rijmodus, de actieradius (520 kilometer volgens WLTP, een realistische 440 op de boordcomputer) en het algehele rijke gevoel. Dit is een weelderige auto om mee onderweg te zijn. Nadat je de bemoeizuchtige ‘veiligheidsfuncties’ hebt uitgeschakeld, dat spreekt.

Voor de XPeng G9 AWD Performance betaal je wel een stuk meer

Goed, deze uitvoering is niet goedkoop. Vanaf 72k, wat toch aardig in de buurt begint te komen van die premium Duitsers. Maar neem je genoegen met minder performance, dan heb je al een (net zo rijk uitgeruste) G9 voor 58 mille – en ook de leasebedragen zouden aantrekkelijk moeten zijn. Het zal de hoofdmoot van hun klanten worden, verwacht XPeng: zakelijke rijders die veel voor (soort van) weinig zoeken. Met deze uitrusting en prestaties, een deal met Shell Recharge en acht jaar en 160.000 kilometer garantie lijkt het erop dat ze zich niet snel een buil aan de G9 zullen vallen.

Specificaties XPeng G9 AWD Performance (2023)


Motor
2 elektromotoren
551 pk
717 Nm
98 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 3,9 s
top 200 km/u
Verbruik (gemiddeld)
21,3 kWh/100 km
Actieradius (opgave)
520 km (WLTP)
Laadtijd
<6 uur bij 11 kW (20-80%)
20 min. bij 300 kW (10-80%)
Afmetingen
4.891 x 1.937 x
1.670 mm (l x b x h)
2.998 mm (wielbasis)
2.340 kg
660 / 1.576 + 71 l (bagage)
Prijzen
€ 71.990 (NL)
nog niet leverbaar (B)

Reacties

  • Thomas heeft op 19 september 2023 geschreven:

    Dit artikel is nogal tegensprekend, in de inleiding zegt de auteur dat het een concurrent is van de Q8 en iX en maar de prijs heeft van een kale Q4. Vervolgens zegt de auteur aan het eind weer dat het veel kost. En kan een autofabrikant toch gewoon trots zijn op haar land, Volvo heeft overal zweedse vlaggetjes door het interieur heen en Mini heeft de britse vlag als de achterlamp.

    Reageer
  • Jeroen Thomassen heeft op 21 augustus 2023 geschreven:

    Het valt wel op dat de houding van mensen tegenover China sinds Covid en Oekraine flink veranderd is. Het is denk ik wel goed dat de ogen steeds meer open gaan voor de gevaren van China.

    Reageer
  • Pro Holland heeft op 21 augustus 2023 geschreven:

    China is een staatsvijand. Elke dag weer honderden aanvallen in NL door hun staatshackers. XPENG heeft miljarden subsidie gekregen om hun digitale spionage wapens op de Amerikaanse en Europese wegen te krijgen. Als je koopt van dit soort staatsbedrijven dan ben je een landverrader.

    • Thierry heeft op 22 augustus 2023 geschreven:

      De parallelen zijn eng. Kijk 85 jaar terug in de tijd. Duitsland bouwde de staalindustrie op. China elektronica en auto’s. Duitsland begon met Dachau. China heeft de Xinjiang internment camps. Hitler sprak openlijk over het Groot Germaanse Rijk. Xi Jinping spreekt openlijk over Taiwan als onderdeel van China. Hitler sprak openlijk over het vernietigen van landen met andere ideologien. De communistische partij spreekt openlijk over het vernietigen van het Westen.

      Als je het 85 jaar geleden prima vond om de Duitse staalindustrie te helpen, vind je het nu vast ook prima om de Chinese techindustrie te helpen.

      • Theirry heeft op 19 september 2023 geschreven:

        En wat denk je dat Amerika deed vanaf het einde van de tweede wereldoorlog, miljoenen zijn dood gegaan doordat Amerika het communisme wilde vernietigen. Wel een eenzijdige aanval op China terwijl er niks wordt vernoemd over Amerika

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Wereldburger heeft op 21 augustus 2023 geschreven:

    Dus ook geen aandelen Prosus, geen iPhone, geen Alibaba-producten, geen Europese auto met Chinese onderdelen? En alle bedrijven boycotten die auto’s en andere producten verkopen in China? Prima als iemand dat uit overtuiging wil doen, maar wie wel een iPhone heeft is schijnheilig met zo’n mening.

    • ONZIN heeft op 21 augustus 2023 geschreven:

      iPhone als voorbeeld: Amerikaans bedrijf met Amerikaans IP en afgebakend voor de Chinese overheid. Omgekeerd Oppo: het complete hogere management is (verplicht) lid van de Communistische Partij, alles is van en door China gemaakt en er staat standaard spyware op waarmee de Chinese geheime dienst op elk moment mee kan kijken.

      Europese auto met Chinese onderdelen (alles waar geen IC’s met communicatiemogelijkheden zitten): intelligentie komt uit Europa en niet uit China. Geen Chinees overheidbedrijf (wat vrijwel alle Chinese autofabrikanten in meer of mindere mate zijn) en geen gestolen IP.

      Als je werkelijk denkt dat dit allemaal op 1 hoop kan gooien dan heb je een enorme plaat voor je hoofd of gewoon te dom om het te kunnen zien. Ik weet niet wat erger is. Als je dit soort dingen roept ben je in ieder geval geen wereldburger want dan zou je beter moeten weten. China is een eng land waar ze openlijk uitspreken het Westen kapot te willen maken en ze laten met hun acties keer op keer zien dat het niet alleen bij woorden blijft.

      • Henk heeft op 21 augustus 2023 geschreven:

        Ik ben ook altijd weer verbaasd over de naïviteit van mensen als het over China gaat. Dat is een totalitaire staat die andersdenkenden in concentratiekampen stopt, de grootste cyberwarfare partij van de wereld is en een geheime dienst heeft met 5x zoveel medewerkers als de CIA. En dan heb je van die mensen als die zogenaamde ‘wereldburger’ die gaan doen alsof het allemaal wel meevalt.

        • Wereldburger heeft op 21 augustus 2023 geschreven:

          Sja, snel woorden als dom en naïef gebruiken, dat tekent de gebruiker ervan.Aandeelhouders van Xpeng zijn onder meer JP Morgan, Goldman Sachs, maar ook Robeco, waar de Rabobank nog steeds een belang in heeft. Xi Jinping staat er niet bij.En wat betreft de iPhone e.d.: door hem te gebruiken spek je toch wel degelijk de Chinese economie. Mag Top Gear overigens ook geen Chinese autos beoordelen? Het politiek maken van auto’s gaat mij te ver, ook al ben ik geen fan van Chinees binnenlands beleid. Laat ieder zelf zn keuzes maken, in het vrije Nederland, en laat het Nederlandse opgestoken vingertje maar achterwege svp.

          • Yad Vadshem heeft op 22 augustus 2023 geschreven:

            @wereldburger: Om jouw redenatie door te trekken: iedereen heeft wel eens racistische gedachten en doe daar vooral niets mee als je daar zo tegen bent, maar laat China de keuze hebben om miljoenen Oeigoeren in concentratiekampen te stoppen.

            Jij bent van het soort “maar die Joden waren ook geen lieverdjes hè!”.

          • wereldburger heeft op 21 augustus 2023 geschreven:

            Iedereen bespioneert Iedereen in deze wereld. Om nu iedereen die een Chinese auto koopt (of verkoopt neem ik aan) een landverrader te noemen, sja, dat is wel een mooie showstopper. Koop vooral niks Chinees als je daar zo tegen bent, maar laat toch anderen hun keus.

          • Peter heeft op 21 augustus 2023 geschreven:

            Als je het verschil niet snapt tussen iets ergens laten maken en actief bijdragen aan de ontwikkeling van spionage technologie door spullen te kopen van een staatsbedrijf dat deze inzet om iedereen te bespioneren, dan is naïef nog een heel vriendelijke manier om zoveel domheid te beschrijven.

            Voor mij voor geen goud Chinese technologie en die is ook nergens voor nodig want er zijn talloze Westerse alternatieven die meestal ook gewoon veel beter zijn. Zeker als het om auto’s of telefoons gaat.

          • @wereldburger heeft op 21 augustus 2023 geschreven:

            Wie ben jij om te bepalen of anderen wel of geen kritisch geluid mogen laten horen over iets wat je naar objectieve maatstaven op zijn minst als dubieus kan beschouwen? In dat opzicht is jezelf betitelen als “wereldburger” te vergelijken met die wappies die zichzelf “wakker” noemen.

            Het ironische is ook dat je aangeeft geen fan te zijn van het Chinese binnenlandse bedrijf terwijl de persoon boven je juist verwijst naar hun abjecte gedrag naar andere landen. Kennelijk is inhoudelijk lezen teveel gevraagd in je drang om anderen terecht te wijzen.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • James heeft op 20 augustus 2023 geschreven:

    Een auto voor mensen die de Chinese oorlogsmachine willen steunen.

    Reageer
  • Amnesty International heeft op 20 augustus 2023 geschreven:

    Zullen we de miljoenen Oeigoeren die door de Chinese overheid in concentratiekampen gestopt zijn vragen wat ze van deze auto van een semi-staatsbedrijf vinden?

    Reageer
  • Design in Guanzhou heeft op 20 augustus 2023 geschreven:

    Maar alles gejat van Westerse bedrijven. Schaamteloos en daarmee typisch China. Te walgelijk voor woorden. We zouden dit soort asociale bedrijven moeten boycotten.

    • Daniel heeft op 19 september 2023 geschreven:

      En precies wat lijkt hier op een westerse auto? Volgens mij heb je iets mis met je ogen.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)