Een nieuwe week, een nieuw Chinees merk dat start in Nederland. Deze keer maken we kennis met XPeng, alweer een onbekende speler die ons niet over de streep wil trekken met echt goedkoop vervoer, maar met luxe en technologie voor een nette prijs. Heeft dat kans van slagen?

XPeng maakte vorig jaar al een voorzichtig beginnetje met de P5, maar dat hoofdstuk is vroegtijdig afgesloten; die auto was er nog niet klaar voor, geven ze zelf toe. Hun definitieve eerste indruk komt voor ons in de vorm van de forse G9 SUV en deze P7: groter dan een Model 3, kleiner dan een Model S, vanafprijs 50 mille.

Is XPeng een soort Chinese Tesla?

De vergelijking met Tesla is niet uit de lucht gegrepen. XPeng bestaat pas net, sinds 2014, en opereert onafhankelijk. Ze hebben nu drie fabrieken, investeren 20 procent van hun omzet in R&D en willen binnenkort 600.000 auto’s per jaar maken. En uiteindelijk zelfs vliegende auto’s – hun prototypes maakten al 15.000 bemande vluchten. Aan Musky ambities dus geen gebrek.

Komende modellen delen een nieuw schaalbaar platform, maar de XPeng P7 en G9 zijn onderhuids verschillend. De laatste heeft een 800-volt architectuur, terwijl de P7 het nog met een minder hooggespannen innerlijk doet. Ook z’n design oogt iets minder scherp dan dat van de SUV – een beetje als een boos kijkend vogelbekdier.

Maar pas op: als je denkt dat er met merken als XPeng wel een beetje valt te ginnegappen, krijg je ’m steeds vaker op je neus. We betrappen onszelf ook op laconieke neigingen – er zijn al vele merken gekomen en gegaan door ondermaatse of overambitieuze producten. ‘Daar gaan we weer’, denken we dan als we instappen. ‘Horen we over een jaartje vast niks meer van.’

Waarom XPeng geen eendagsvlieg is

Vergis je niet. Voor de P7 heeft XPeng goed gekeken naar marktleiders als Tesla, maar ook naar concurrenten als Nio. Sommige zaken (zoals het PRND-pookje, dat je twee tikjes kunt geven voor semiautonome functies) komen zelfs akelig overeen. De vormgeving van het interieur is ingetogen, de afwerking absoluut keurig en de indeling logisch, inclusief slimme zaken als een naar links én rechts te openen armsteunvak in de middenconsole.

Xpeng P7 AWD Performance (2023) interieur overzicht

De spiegels verstellen doe je via een stemcommando en de knopjes op je stuur – waar kennen we dat van? Gelukkig is er ook wat bizarrerie, zoals een groot camerabeeld schuin naar voren bij het afslaan (precies de hoek waarop je zelf dus prima zicht hebt) en het feit dat de P7 ook als Wing Edition wordt geleverd. Met, jawel, vleugeldeuren.

Deze XPeng P7 AWD Performance heeft 473 pk

Dan de hamvraag: hoe rijdt het? Nou, ontmoedigend. Want als we zelfs op het rijgedrag van Chinese auto’s niet meer kunnen vitten, wat heeft het leven dan nog voor zin? Onze XPeng P7 AWD Performance, met twee motoren en 473 pk, maakt vanaf het eerste moment indruk: hij is stil, verfijnd, pijlsnel en rotsvast.

Hooguit is z’n inschatting van het bereik hilarisch (960 kilometer – hij stelt ’m tijdens de rit snel bij) en is de respons op het stroompedaal wat gezapig, ook in de Sport-stand. Evengoed: op basis van zaken als besturing en onderstelafstemming zou je denken dat XPeng al heel wat langer auto’s bouwt.

Xpeng P7 AWD Performance (2023) rijdend zijkant

We rijden de XPeng P7 AWD Performance in de stromende regen en in constant druk verkeer, dus op de fijne kneepjes van z’n dynamiek moeten we later maar eens terugkomen. En z’n vele bliepjes en bloepjes (hij waarschuwt je nog voor een overstekende sprinkhaan) schijnen voor onze markt nog te worden teruggeschroefd. Maar als binnenkomer, als demonstratie van wat eraan komt: tjonge, XPeng. Doen jullie goed.

Specificaties van de XPeng P7 AWD Performance


Motor
2 elektromotoren
473 pk
757 Nm
86,2 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 4,1 s
top 200 km/u
Verbruik (gemiddeld)
19,2 kWh/100 km
Actieradius (opgave) A label
505 km (WLTP)
Laadtijd
>5 uur bij 11 kW (20-80%)
29 min. bij 175 kW (10-80%)
Afmetingen
4.888 x 1.896 x
1.450 mm (l x b x h)
2.998 mm (wielbasis)
2.140 kg
440 l (bagage)
Prijzen
€ 59.990 (NL)
nog niet leverbaar (B)

Reacties

  • Henk de Tank heeft op 18 juli 2023 geschreven:

    Buiten alle terechte bezwaren over auto’s en technologie uit China: deze auto is gewoon heel lelijk. Alleen daarom al is het geen optie.

    Reageer
  • Peter Fransen heeft op 17 juli 2023 geschreven:

    Als iemand 22x reageert op hetzelfde bericht en op iedereen los gaat met lappen tekst dan vraag je je af of het wel goed met die persoon gaat

    • Marco heeft op 17 juli 2023 geschreven:

      Idd wat een pannekoek

      • Maarten heeft op 19 juli 2023 geschreven:

        Ik reageer op mensen die mijn bericht niet goed lezen en denken dat ik pro China ben.

        En daarom veronderstel je dat het niet goed gaat met me? Omgekeerde wereld, vraag me heel geregeld af of alles wel goed gaat met de gemiddelde reaguurders hier aangezien het NOOIT inhoudelijk is maar altijd subjectief en op de man spelend.

        Ooh en de lappen text, dat komt uit het verschijnsel dat je doorgaans beter in staat bent inhoudelijk iets toe te voegen met een verhaal met voldoende body dan een subjectieve offtopic oneliner.

        Subjectieve oneliners, zoals gedemonstreerd door zowel Peter Fransen en Marco, voegen inhoudelijk namelijk niets toe.

        Ik praat tenminste nog over auto’s of over datgene waar het artikel over gaat, jullie praten alleen over mij en jullie emoties over mij. Daar gaat jullie hele bericht over. Dat is jullie bijdrage.

        Weet niet waarom jullie zo sterk de neiging hebben dit te doen, wellicht steun en support zoeken bij elkaar omdat jullie het vervelend vinden inhoudelijk niets toe te kunnen voegen?

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Hup Holland Hup heeft op 17 juli 2023 geschreven:

    We zijn in oorlog met China. Vorige week hebben ze onze overheid weer gehackt. Zij steunen Putin. Je bent een landverrader als je bij een Chinees staatsbedrijf een auto koopt.

    Reageer
  • Ping Pang Pong heeft op 17 juli 2023 geschreven:

    Zou die Maarten bang zijn dat hij met de Oeigoeren in een concentratiekamp gegooid worden als hij niet pro-China praat???

    • maarten heeft op 17 juli 2023 geschreven:

      Niets in mijn reacties is PRO chinees.
      Letterlijk niets.

      Ik waarschuw alleen dat alles aziatische invloeden krijgt, lees : Waarschuw.
      Ongelofelijk dat jullie dit lezen als PRO-China… Begrijpend lezen is nogal moeilijk voor sommigen…

      Mijn god…..

      • Sjaak heeft op 17 juli 2023 geschreven:

        schoolvakantie zal begonnen zijn voor die smurf… prrrffffff wat een kleuter met zijn gelul…. denkt echt dat ie alles weet…

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Anatoli heeft op 17 juli 2023 geschreven:

    Echt wat een onzin!! Eigenlijk is deze troep van die Maarten geen reactie waard, maar toch!! Hoe kan je een dictatuur die in alle opzichten overeenkomsten vertoond met de ergste van de ergste, inclusief concentratiekampen, inperken van alle vormen van vrijheid, openlijke oorlogsdreiging, spionage, etc. gaan vrijpleiten en zelfs nog aanmoedigen ook????

    Nee je hoeft geen auto uit China te kopen en al helemaal niet van een staatsbedrijf.
    Nee je hoeft geen complete solar installaties uit China te kopen. Sterker nog het is een hele enge gedachte om Chinese technologie toe te passen in de energievoorziening als je weet dat die openlijk zeggen dat ze onze economie willen vernietigen. Waarom mag Huawei nog wel toegepast worden voor solar inverters als we ze voor telecom niet vertrouwen???
    Nee je hoeft geen telefoon van een Chinees merk te kopen. Samsung en Apple maken betere producten.
    Nee je hoeft geen kleding uit China te kopen. In bijna elk land wordt kleding gemaakt.

    En dan klagen over censuur… Weet je hoe ongelovelijk hypocriet dat is? Alleen al het woord Censuur noemen levert je in China al een enkeltje strafkamp op. Omgekeerd hebben ze in China hele kantoren vol zitten met mensen die gedwongen worden om Westerse media platformen te spammen met informatie die voor instabiliteit moet zorgen in het Westen of pro-China is. En daarnaast hebben ze nog zogenaamde media bureaus die onder het ministerie van propaganda vallen die bij zogenaamd professionele media allemaal positieve aandacht koopt. Als je dit niet weet ga dan aub niet over censuur beginnen!!

    Je hebt echt geen idee waar je over praat!!

    • maarten heeft op 17 juli 2023 geschreven:

      Gaat alles goed?

      • maarten heeft op 17 juli 2023 geschreven:

        Vooropgesteld ik ben zeker niet pro china, rijd dan ook gewoon een Tesla uit de USA.
        Maar ik wil wel graag een nuance aanbrengen waardoor je zaken iets beter in het verband ziet..

        Je zegt dat je geen Chinese telefoon hoeft te kopen omdat “Samsung en Apple maken betere producten.”.
        Maar zowel Apple als Samsung laten hun telefoons in China assembleren. Een chinees heeft dus jouw telefoon in elkaar gezet, jouw kleren in elkaar genaaid etc…

        Gelukkig geven beide multinationals aan de productie op termijn te verhuizen naar India omdat ze al voorzien dat China ergens in de komende 3 jaar een gooi gaat doen naar Taiwan. China is zich al economisch minder afhankelijk aan het maken van het westerse financiële systeem zodat economische sancties, welke gaan komen, China mider hard zullen raken.

        China is overigens een mooi land met mooie mensen, het is de CCP totalitaire dictatuur waar de Chinezen zelf enorm onder te lijden hebben.

        Wil je meer weten, adviseer ik je deze video:
        https://www.youtube.com/watch?v=rcaL0L0-urw

        • Confucius heeft op 17 juli 2023 geschreven:

          Een wijs man zei ooit: als je een regime steunt dat mensen onderdrukt, dan onderdruk je die mensen zelf ook. Misschien moet je een keer in de spiegel kijken. Veel zelfreflectie lijk je niet te hebben.

          • Maarten heeft op 17 juli 2023 geschreven:

            Waar lees jij dat ik dat regime ondersteun?

            Waar?

            Serieus, waar lees je dat? Of hoe is dat idee in je opgekomen?

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Kees de Jonge heeft op 16 juli 2023 geschreven:

    Gratis accessoire: spyware van de Chinese geheime dienst om je te volgen en de camera’s in de auto te gebruiken om je omgeving in kaart te brengen.

    Reageer
  • Bloedgeld heeft op 16 juli 2023 geschreven:

    Hoeveel smeergeld heeft TG van deze schurkenstaat gekregen om dit te schrijven? Als je dit koopt dan steun je de vrienden van Poetin.

    • Maarten heeft op 16 juli 2023 geschreven:

      VW en Audi kopen hun toekomstige EV platform ook van de Chinese Communist Party.

      • Wartaal heeft op 16 juli 2023 geschreven:

        Die gast is niet helemaal lekker of niet???

        • maarten heeft op 17 juli 2023 geschreven:

          Audi is reportedly considering buying an electric vehicle platform from one of its Chinese competitors for the first time. The purported reason for that is the fact parent company Volkswagen Group’s Scalable Systems Platform (SSP) is delayed, and Audi cannot afford to wait.

          Citing “company circles,” German publication Automobilwoche reported that Audi wants to be faster in EV development, which is why it is now considering buying a platform from a Chinese rival.

          The matter could be discussed at an extraordinary meeting of Audi’s supervisory board this week, possibly on July 11, with Volkswagen Group CEO Oliver Blume said to have already approved the project.

          According to unnamed sources cited by Automobilwoche (via Electrive), Audi is already in talks with several manufacturers. The German premium brand badly needs an electric car platform to launch new models in China since the SSP platform is delayed.

          Volkswagen’s new electric flagship Project Trinity, which will be the first model underpinned by SSP, is not expected to launch until 2029 – some reports even talk of 2030 – which means that Audi’s first SSP-based model is still a long way off. According to Volkswagen Group’s original schedule, the Project Trinity was to debut in 2026.

          Reageer
        • maarten heeft op 17 juli 2023 geschreven:

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Johnny heeft op 16 juli 2023 geschreven:

    Ga toch weg met die China rommel! Wij motten die troep niet!!

    Reageer
  • Maarten heeft op 16 juli 2023 geschreven:

    Hmm reactie verwijderd? Hier nogmaals zonder bronvermeldingen dan maar :

    Objectief gezien prima auto’s voor een prima prijs.

    En ondertussen is er geen enkele interesse meer in EV’s van VW. Voorraden van meer dan 90 dagen productie, fabrieken die uit wanhoop stoppen met produceren. Tesla en de Chinese fabrikanten pakken alle marktaandeel.

    Ik gooi deze er ook maar even bij :
    De topman van Renault, Jean-Dominique Senard, maakt zich grote zorgen om de positie waarin Chinese autofabrikanten zich bevinden ten opzichte van de Europese concurrenten. Volgens Senard loopt de Europese industrie groot gevaar.

    Hun (VW Group) vorige CEO (Herbert Diess) roep al van de daken dat VW Tesla moest gaan volgen en 200% moest richten op toekomstige EV platformen en daarbij hun software zelf moet gaan ontwikkelen ipv uitbesteden (Zoals legacy merken bijna alles uitbesteden). Diess zag al in dat het MEB platform dat nu gebruikt wordt niet voldoet, hij was ook te vocaal in zijn bewondering voor Tesla en is daardoor uiteindelijk ook weggestemd door een paar ego’s binnen de Porsche familie.

    Direct daarna is de ontwikkeling van het nieuwe platform van de VW group (Codenaam Trinity) op een lager pitje gezet door de nieuwe CEO.
    Slechte move want ze lopen nu zo ver achter met de ontwikkeling dat de VW group deze week heeft aangekondigd, hun toekomstige EV’s te gaan bouwen op Chinese platformen (IML7 en de IMLS7) en deze dus inkopen bij de Chinese overheid (In China zijn grote bedrijven namelijk staatsbedrijven).

    Meer info over het platform (spoiler, het platform zelf is oké, niet op het niveau van Tesla, check de efficiëntie cijfers van Chinese EV’s, deze zijn altijd lager maar in ieder geval wel beter dan het MEB platform).

    Dus de nieuwe generatie VW (en ten minste Audi, maar wellicht alle submerken) EV’s worden dus gewoon Chinees straks…..

    En daar houdt het niet op, ook de software in de VW group heeft Chinese invloeden, zo was de software van bijvoorbeeld de IDx serie in het begin zo slecht dat de auto’s wel al gebouwd waren maar nog maanden niet verkocht konden worden tot de software gefixed was, uiteindelijk heeft VW een Chinees bedrijf bereid gevonden hun software te fixen. Dat bedrijf (CARAID) zit nu in een juint venture . Ook de software is dus Chinees.

    Dit zijn natuurlijk acties die de wanhoop laten zien van het concern, het is hoe je er ook naar kijkt een afgang dat je zo de bal hebt laten vallen dat je, om iets fatsoenlijks te kunnen bouwen een platform moet kopen bij een Chinese fabrikant. Dit gaat hoe je het ook bekijkt pijn doen aan hun marges (want waar de marges nu al bijna op de nul lijn zitten wat al problematisch is in relatie tot de schuldenlast die VW heeft)

    Het ziet er erg slecht uit voor de legacy merken. Ook merken als Lucid hebben het zwaar. Productie opschalen lukt niet icm demand problemen door betere proposities vanuit China en Tesla.

    Jullie mogen over het algemeen nogal een afkeer hebben van Tesla hier, maar waarschijnlijk wordt dat straks wel zo goed als de enige keuze als je geen auto van de Chinese Communist Party wil rijden.

    De auto industrie gaat precies de geschiedenis herhalen van de Telecomindustrie. Oude almachtige reuzen die niet snel genoeg kunnen veranderen gaan ten onder en nieuwe zijn niet te stoppen: Nokia, Ericsson, Motorola, RIM waren oppermachtig maar binnen enkele jaren irrelevant.

    • Blablabla heeft op 16 juli 2023 geschreven:

      Zoveel tekst en zo weinig feiten. Van welke trollenfabriek komt deze propaganda? Prigozhin’s Internet Research Agency?

      • Maarten heeft op 16 juli 2023 geschreven:

        Daar heb je annoniempje weer die veel text moeilijk vind. Is allemaal na te googlen maar denk dat je internet skills niet toereikend zijn omdat te kunnen.

        • Jermaine heeft op 16 juli 2023 geschreven:

          Mate wat ben jij vermoeiend jochie…

          • maarten heeft op 17 juli 2023 geschreven:

            CHeck jij anders maar even de link hierboven. Volkswagen Group CEO Oliver Blume heeft de aankoop al goedgekeurd. Dit gaat gewoon gebeuren, ookal wil/kan jij dat gewoon niet snappen.

            Over vermoeiend gesproken….

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • maarten heeft op 15 juli 2023 geschreven:

    Objectief gezien prima auto’s voor een prima prijs.

    En ondertussen is er geen enkele interesse meer in EV’s van VW. Voorraden van meer dan 90 dagen productie, fabrieken die uit wanhoop stoppen met produceren. Tesla en de Chinese fabrikanten pakken alle marktaandeel.

    https://electrek.co/2023/06/28/volkswagen-slows-id4-id7-ev-production-plans-lay-off-hundreds-workers-germany/

    Ik gooi deze er ook maar even bij :
    De topman van Renault, Jean-Dominique Senard, maakt zich grote zorgen om de positie waarin Chinese autofabrikanten zich bevinden ten opzichte van de Europese concurrenten. Volgens Senard loopt de Europese industrie groot gevaar.

    Hun (VW Group) vorige CEO (Herbert Diess) roep al van de daken dat VW Tesla moest gaan volgen en 200% moest richten op toekomstige EV platformen en daarbij hun software zelf moet gaan ontwikkelen ipv uitbesteden (Zoals legacy merken bijna alles uitbesteden). Diess zag al in dat het MEB platform dat nu gebruikt wordt niet voldoet, hij was ook te vocaal in zijn bewondering voor Tesla en is daardoor uiteindelijk ook weggestemd door een paar ego’s binnen de Porsche familie.

    Direct daarna is de ontwikkeling van het nieuwe platform van de VW group (Codenaam Trinity) op een lager pitje gezet door de nieuwe CEO.
    Slechte move want ze lopen nu zo ver achter met de ontwikkeling dat de VW group deze week heeft aangekondigd, hun toekomstige EV’s te gaan bouwen op Chinese platformen (IML7 en de IMLS7) en deze dus inkopen bij de Chinese overheid (In China zijn grote bedrijven namelijk staatsbedrijven).

    Meer info over het platform (spoiler, het platform zelf is oké, niet op het niveau van Tesla, check de efficiëntie cijfers van Chinese EV’s, deze zijn altijd lager maar in ieder geval wel beter dan het MEB platform).

    https://en.wikipedia.org/wiki/IM_L7

    Dus de nieuwe generatie VW (en ten minste Audi, maar wellicht alle submerken) EV’s worden dus gewoon Chinees straks…..

    En daar houdt het niet op, ook de software in de VW group heeft Chinese invloeden, zo was de software van bijvoorbeeld de IDx serie in het begin zo slecht dat de auto’s wel al gebouwd waren maar nog maanden niet verkocht konden worden tot de software gefixed was, uiteindelijk heeft VW een Chinees bedrijf bereid gevonden hun software te fixen. Dat bedrijf (CARAID) zit nu in een juint venture . Ook de software is dus Chinees.

    Dit zijn natuurlijk acties die de wanhoop laten zien van het concern, het is hoe je er ook naar kijkt een afgang dat je zo de bal hebt laten vallen dat je, om iets fatsoenlijks te kunnen bouwen een platform moet kopen bij een Chinese fabrikant. Dit gaat hoe je het ook bekijkt pijn doen aan hun marges (want waar de marges nu al bijna op de nul lijn zitten wat al problematisch is in relatie tot de schuldenlast die VW heeft)

    Het ziet er erg slecht uit voor de legacy merken. Ook merken als Lucid hebben het zwaar. Productie opschalen lukt niet icm demand problemen door betere proposities vanuit China en Tesla.
    https://finance.yahoo.com/video/lucid-stock-plummets-missing-q2-204900700.html

    Jullie mogen over het algemeen nogal een afkeer hebben van Tesla hier, maar waarschijnlijk wordt dat straks wel zo goed als de enige keuze als je geen auto van de Chinese Communist Party wil rijden.

    De auto industrie gaat precies de geschiedenis herhalen van de Telecomindustrie. Oude almachtige reuzen die niet snel genoeg kunnen veranderen gaan ten onder en nieuwe zijn niet te stoppen: Nokia, Ericsson, Motorola, RIM waren oppermachtig maar binnen enkele jaren irrelevant.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)