Voordat je de deur van deze Zeekr X opentrekt voor de neus van een Volvo-fan: bereid hem of haar even voor om teleurstelling te voorkomen, of haal de nood-Köttbullar uit de vriezer als troostmiddel. Op het dashboard van deze Zeekr – waarvan de fan weet dat het een zustermerk is van Volvo – staat heel groot ‘Yamaha’. Helaas, dit is niet de wederopstanding van de geweldige Yamaha-V8 die in de XC90 en S80 lag, en later zelfs in de Noble M600. Dit keer levert het Japanse bedrijf een ander soort geluidsbron, namelijk het audiosysteem.

De Zeekr X is de tweede auto van het verse merk dat naar Nederland komt. Het zou makkelijk zijn om aan te nemen dat het een XC40 is met een vreemder voorkomen, maar dan zit je fout. Je kijkt eigenlijk naar de aankomende Volvo EX30, maar dan wat groter. De techniek is dus net een generatie jonger dan die van de XC40, die vanbuiten wel weer nagenoeg hetzelfde formaat heeft.

Waarom zou je voor een Zeekr gaan en niet een Volvo?

Zeekr zou nog wat luxer moeten zijn qua afwerking en een wat jonger publiek moeten aanspreken. Het uitbundige smoelwerk moet de millennials over de streep trekken, net als de Tesla-achtige trukendoos met onder meer een hondenmodus die de puppenkinderen koel houdt in de geparkeerde auto. De Zeekr X kan vanbuiten miauwen of de weggebruiker vóór je vriendelijk verzoeken aan de kant te gaan. Dingen die je bij Volvo niet vindt, zo meldt Zeekr trots.

Het merk gaat ook niet voor de Google-technologie die je van Volvo kent, maar voor een razendsnel nieuw systeem. Werkt fijn, al zitten sommige functies, zoals het stellen van de spiegels, net te ver verstopt in de menu’s. Aan de spraakassistent hebben we voor al dit soort zaken precies niets gehad. Zeekr wil ook graag wat sportiever in de markt staan. Daarom werken ze bijvoorbeeld aan ‘de snelste massaproductieauto aller tijden’, wat een Zeekr 001 is met ruim 1.200 pk.

De Zeekr X is comfortabel, niet echt sportief

Die ambities is iemand vergeten door te geven aan de Zeekr X. Qua onderstel doet ie sterk denken aan de XC40: heerlijk comfortabel en hij wil zelfs wat deinen, maar van sportiviteit is weinig sprake. Sterker nog, op het glooiende maar oneffen asfalt van Zweden (waar tevens de designstudio van dit Chinese merk is gevestigd) was de auto door zijn zachte onderstel wat onrustig. Bewaar het gooi- en smijtwerk maar voor die 001.

Net als bij veel andere nieuwe auto’s maken de drie miljoen waarschuwingspiepjes je na zo’n 500 meter rijden al knettergek. Zo raakt het systeem dat checkt of je wel oplet van streek door je zonnebril en begint de auto al te miepen als je 2 km/u te hard rijdt. Je kunt alles uitschakelen (en dat moet je elke rit opnieuw doen), maar zelfs dan kan de X het toch niet helemaal laten om je te blijven waarschuwen voor een snelheidsoverschrijding, zij het in mindere mate.

Liever een Zeekr of een Volvo?

Als je sportieve gedachten uit je hoofd zet, heb je aan de Zeekr X een fijne auto. De stoel zit prima en is net als het stuur goed verstelbaar. Standaard zijn het Yamaha-audiosysteem, stoelventilatie voor de bestuurder en het vegetarische leer. En dat voor niet heel veel meer geld dan een Hyundai Kona moet kosten, om maar iets te noemen. Als je voor z’n karakter valt, snappen we best waarom je deze Zeekr boven een Volvo zou verkiezen.

Specificaties van de Zeekr X Long Range RWD (2024)


Motor
1 elektromotor
272 pk
343 Nm
69 kWh (accu)
Aandrijving
achterwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 5,6 s
top 180 km/u
Verbruik (gemiddeld)
16,5 kWh/100 km A label
Actieradius (opgave)
445 km (WLTP)
Laadtijd
4 uur bij 22 kW
29 min. bij 150 kW (80%)
Afmetingen
4.432 x 1.836 x
1.566 mm (l x b x h)
2.750 mm (wielbasis)
1.855 kg
362 l (bagage)
Prijzen
€ 44.990 (NL)
n.n.b. (B)

Reacties

  • Manu heeft op 11 februari 2024 geschreven:

    Heb met de Zeekr X kunnen rijden voor mijn werk alsook met de Volbo Xc30 en persoonlijk vind ik de Zeekr mooier afgewerkt dan de Volvo hij rijd ook aangenamer.
    Natuurlijk’zal de tijd het moeten uitwijzen betreft degelijkheid en service
    Desnoods in het sevice netwerk van Volvo verkopen en onderhouden
    dat zou al veel vertrouwen geven aan de klant.

    Reageer
  • Zeker geen Zeekr heeft op 10 februari 2024 geschreven:

    Alle Chinese merken moeten we in China laten. Zijn alleen maar bedoeld om onze industrie kapot te maken en als spionagemiddel via de sensoren, camera’s, GPS, etc.

    • Jantje heeft op 8 april 2024 geschreven:

      Ik heb het al niet voor een figuur als Elon Musk, maar als Trump straks weer president wordt van een land dat ons daarna vermoedelijk massaal in de steek zal laten (tenzij het HEN uitkomt) hoeft Tesla voor mij zeker ook niet meer… En de Chinese hightech zit al 20 jaar zo fel in ons leven verweven dat discussies hierover bijna puur ideologisch beginnen te worden.

      Reageer
    • Piotr heeft op 11 februari 2024 geschreven:

      Zeker mee eens. Je kan in 2024 echt niet meer met goed fatsoen een auto of telefoon uit China kopen. Dan werk je mee aan de vernietiging van onze industrie, menselijke vrijheden, de Oeigoeren, Taiwan, Hongkong. Het is maar waar je aan mee wil werken.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)