Een stationwagen die net wat hoger op z’n wielen staat en vierwielaandrijving combineert met wat opzichtige plastic beschermstukken: Audi heeft het concept nog net niet uitgevonden (dat was Subaru, met de Legacy Outback van 1997, waarna Volvo volgde), maar is er wel een van de trouwste uitbaters van. Eerst met de A6 Allroad, maar sinds een jaar of zes ook met de A4 Allroad.

De nieuwe A4 Allroad volgt visueel natuurlijk de lijnen van de gewone Avant, wat erop neerkomt dat je ‘m nauwelijks van z’n voor­ganger zult kunnen onderscheiden. Vanbinnen gaat dat een stuk makkelijker, want alle beeldschone geneugten van de reguliere A4 zijn uiteraard een op een doorgezet naar de Allroad. Van de fraaie materialen, via de voorbeeldige afwerking tot briljante opties als de virtual cockpit: het gevoel twee klasses hoger te rijden is een fluitje van een cent. Om precies te zijn van een heleboel centen, maar toch.

Voor woest terreinrijden is zo’n Allroad niet direct geschikt (zoals een collega die er zo nodig de woestijnen van Mongolië mee moest doorkruisen, mocht ondervinden), maar je staat er ook niet mee stil op het eerste het beste tuinpad. Daarvoor zorgt de standaard aanwezige quattro-vierwielaan­drijving, even­tueel nog bijgestaan door een aparte offroad-instelling in het Drive Select-systeem, waar je desgewenst ook sportievere of meer op comfort gerichte afstemmingen vindt.

Interessant is de aanpassing die is gedaan aan het quattro-systeem. Vierwielaandrijving is namelijk fijn en extra veilig en zo, maar lang niet altijd noodzakelijk, terwijl het wel altijd extra brandstof kost. Daar heeft Audi het volgende op gevonden: door middel van twee extra koppelingen kan de aandrijving op de achteras binnen 0,2 seconden worden in- of uitgeschakeld. Dat kon altijd al (de kracht kan immers tot 100 procent over voor- of achteras worden verdeeld), maar er bleven achter altijd onderdelen meedraaien, ook als er niets werd aangedreven. Dat kost wrijving, dus brandstof, en dat is zonde. Nu wordt, als je bijvoorbeeld op de snelweg rijdt en helemaal geen 4WD nodig hebt, alles stilgelegd. Bij de eerste de beste rotonde wordt de 4WD volkomen onmerkbaar weer ingeschakeld waardoor je het beste van twee werelden hebt. Een imposante serie parameters bepaalt of de achteras meedoet – bij ons ritje bleek dat maar 34 procent van de tijd het geval. Hele plassen brandstof bespaar je er nu ook weer niet mee (zo’n 0,3 l/100 km), maar vooruit: wie het kleine niet eert…

Vooralsnog is het systeem, dat ‘quattro met ultra-technologie’ is gedoopt, alleen leverbaar op de Allroad met 2.0 TFSI-motor. De eveneens leverbare 2,0- en 3,0-liter TDI-motoren (van 163 tot 272 pk) moeten vanwege krapte in de productiecapaciteit nog even wachten.

Prijs Audi A4 Allroad

Op de gewone A4 hadden we al weinig aan te merken, op deze Allroad zo mogelijk nog minder. Goedkoop is ie niet (de Nederlandse prijslijst begint bij een pittige 57.790 euro), maar dan heb je ook wat, zullen we maar zeggen.

Motor
1.984 cc
viercilinder turbo
252 pk @ 5.000 tpm
370 Nm @ 1.600 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 6,1 s
top 246 km/u

Verbruik (gemiddeld)
6,4 l/100 km
147 g/km CO2
E-label

Afmetingen
4.750 x 1.842 x 1.493 mm (l x b x h)
2.818 mm (wielbasis)
1.580 kg
58 l (benzine)
505 / 1.510 l (bagage)

Prijzen
NL € 57.790 (25%)
BE € 48.710

Het vonnis
De nieuwe Audi A4 Allroad is zo'n auto waarvan je je afvraagt hoe veel meer auto je eigenlijk nodig hebt. Hij rijdt net zo uitstekend als ie eruitziet en verbruikstechnisch hoeft de nieuwe quattro-vierwielaandrijving je ook niet meteen de kop te kosten

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)