Als je nu blind een auto zou moeten kiezen om te converteren naar een Audi R8, dan zou je een Audi TT kiezen, toch? Je hoeft op Marktplaats nooit lang te zoeken naar een TT met R8-bumpers en een opgeplakte sideblade. Maar wat blijkt: de perfecte basis voor een zelfbouw-R8 is een oude Audi A4 van de B5-generatie. De voorwaarde is wel dat je een beetje handig moet zijn, net als de Canadese eigenaar van deze R8-tige A4.

The Drive spotte de Audi A4 die is omgebouwd tot R8-replica op het internet en noemde het ‘s werelds meest overtuigende supercar-kloon. TopGear zocht contact met de eigenaar om nou precies te achterhalen waarom deze auto bestaat. En misschien nog wel leuker om te weten voor wie thuis ook een soldeertang en een Dremel heeft: wat kost zoiets nou om te maken?

Het begon met een A4 met een R8-front

De eigenaar had al een Audi TT, Audi Coupé en een Oer-Quattro – dus een Audi R8 was de volgende logische stap. ‘En als ik er geen kon kopen, dan moest ik hem maar bouwen’, zegt de eigenaar tegen TopGear Nederland. Hij realiseerde zich dat een conversie nog best een optie was, toen hij de neus van een Audi R8 op de Audi A4 van zijn dochter transplanteerde.

De Audi A4 van de dochter van de knutselaar | Foto: © Ingezonden

Daarom kocht hij een Audi A4 van de B5-generatie voor omgerekend zo’n 700 euro, waarvan hij vrijwel al het plaatwerk afschroefde of met een slijptol verwijderde. Voor de stevigheid kwam er een rolkooi in de A4. Veel onderdelen zijn originele Audi-delen, maar om de kosten te drukken, kocht de eigenaar bijvoorbeeld kapotte koplampen om zelf een nieuwe lens van lexaan te maken.

De Canadese eigenaar ging best ver om mensen te foppen. Vóór de echte remschijven zitten grotere nepremschijven met nepremklauwen uit de 3D-printer. Het stuur komt van een Audi TT en een S8-badge werd aangepast zodat er nu R8 staat. Uiteindelijk kreeg de Audi A4 met R8-ambities een matgrijze wrap om de boel af te maken. De bouw duurde vijf jaar.

Als je door de achterruit van de Audi R8 kijkt, zie je de motorafdekplaat van de V10 FSI, maar de échte motor ligt gewoon nog voorin. De eigenaar twijfelde nog om de Audi meer vermogen te geven, maar uiteindelijk heeft hij de motor standaard gehouden. Til je de neppe V10-motor op, dan vind je een knuffelhamster in een wiel.

Wat kostte de conversie van Audi A4 naar R8?

De knutselaar kocht de onderdelen slim in. De bumper kostte maar 150 dollar, een achterlicht 80 dollar en de motorkap maar 300 dollar. Toen de meeste onderdelen binnen waren, stond de teller om omgerekend 3.000 euro. Maar zoals iedere klusser weet, zit het venijn hem in de staart. Het kleine grut wat daarna nog nodig was, kostte uiteraard ook wat.

Dit alles kostte ongeveer 3.000 euro | Foto: © Ingezonden

‘Na wat je op de foto ziet, liep het project af en toe vast in afwachting van een willekeurig onderdeel. En om de boel op gang te krijgen, betaalde ik normalere prijzen voor de gebruikte auto-onderdelen. Toen stopte ik met het bijhouden [van de kosten]’, zegt de eigenaar tegen TopGear Nederland.

De perfecte daily driver

‘Wat ik niet verwachtte, is dat het project mijn daily driver zou worden’, zegt de eigenaar. Het fijne aan zijn pseudo-R8 vindt hij dat hij hem overal zonder zorgen kan achterlaten. Als hij zijn Porsche 911 ergens achterlaat, is hij altijd bang voor schade. Bij de R8 maakt het niet veel uit – elke schade vult hij op en daarna wrapt hij het deeltje opnieuw.

Ook durft hij de nep-R8 zonder zorgen uit te lenen, iets wat hij zeker niet met zijn andere auto’s doet. Om te rijden is het in principe gewoon een Audi A4, dus je hoeft je geen zorgen te maken dat iemand met 200 km/u de controle verliest.

Zelf aan de slag gaan? De eigenaar vertelt tegen TopGear dat hij heeft gezien dat de prijzen van losse onderdelen aan het stijgen zijn. ‘Vijf jaar geleden was de R8 net oud genoeg om nog steeds verwend te worden en niemand zou toen een verbrand, gekrast of gedeukt paneel op zijn R8 hebben gezet. Nu de auto ouder is kan iemand met een beperkt budget dat wel doen’, zegt hij.

Het vinden van een goedkope Audi A4 moet in ieder geval geen probleem zijn in Nederland.

Advertentie

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie