Autotest: Audi A8 L 4.2 TDI

De A8 was al geen kleintje, maar daar kon nog wel wat bij. Dertien centimeter om precies te zijn.
 
Ik word ritmisch gemasseerd, alsof een kat van 30 kilo zijn grote, zachte poten in mijn rug drukt. Nee, dit is niet de eerste zin van een foute doktersroman, dit is de omschrijving van het fenomeen dat stoelmassage heet.
 
TopGear test de Audi A8 L in de omgeving van Salzburg. Buiten is het een verzengende 36 graden, achterin de A8 dankzij de hardwerkende airco fris. Zelfs het achterwerk blijft, door middel van stoelventilatie, niet verstoken van de nodige verkoeling. Mijmerend over het leven en de te kiezen massagestand (vijf opties, elk weer in krachtigheid aan te passen) worden we door het Alpenlandschap gechauffeerd terwijl The Boss door de Bose-speakers schalt. Negentien speakers zijn in alle hoeken en gaten gestopt, samen leveren ze een niet misselijke 1.400 Watt.
 
Het interieur is tot in detail verzorgd en gemaakt van prachtige materialen. De geur bij het instappen doet even vermoeden dat je je opeens in een dure schoenenwinkel bevindt. De deurbekleding is van zeer aaibaar alcantara en het leer van de gelukkigste koeien. De hoofdruimte achterin is voor lange mensen niet overvloedig, dit in tegenstelling tot de beenruimte (met de voorstoel helemaal naar voren). En in die beenruimte zit het grote verschil met de gewone A8. Dertien centimeter is de auto gegroeid, vergelijkbaar met de lengte van een doorsnee, eh, huismus. De L meet vijf meter en 27 centimeter. De extra ruimte komt volledig ten goede aan de benen. Als je de voetensteun op de voorstoel uitklapt, kun je volledig languit zitten. Overigens dachten we even dat die steun een extra zitplaats was voor een persoonlijk assistent ter grootte van een dwerg.
 
De A8 is niet alleen een auto, maar ook een rijdende wlan-hotspot. Je kunt acht apparaten tegelijk op het internet aansluiten zodat je onderweg met een schoot vol iPads kunt spelen. Voelt het ondanks alle ruimte toch nog wat benauwd, dan bestel je een panoramadak voor extra Raumgefühl.
 
Genoeg achterin gehangen, tijd om de chauffeur bij de bushalte te zetten en zelf te ondervinden hoe ie rijdt. We hebben verschillende motorvarianten getest (onder meer de 3,0-liter TFSI en de heftige W12) en hebben een verrassende voorkeur voor de 4,2-liter TDI. Een diesel? Jazeker. Dit ding sleurt je met zijn 800 Nm in no time naar de zevende hemel, zonder dat je ook maar een moment het idee hebt in een diesel te rijden. Een prachtige soundtrack vergezelt je in 5,6 seconden naar de 100. Oké, de W12 is ook een staaltje techniek om van te kwijlen en heeft minder dan vijf seconden nodig om de 100 te halen, maar verbruikt wel bijna twee keer zoveel. Meer iets voor de Amerikaanse en Chinese markt, waar de adagia size matters en big is better hoog in het vaandel staan.
 
Is de grootte van de A8 L niet iets te overdreven voor de Nederlandse zakenlui? Nee, de L weet z’n afmetingen met gepaste bescheidenheid te presenteren. Het ontwerp is tijdloos en niet te flashy. Resultaat is wel dat je met deze peperdure limo niet opvalt. Om de zojuist genoemde reden en omdat niemand je überhaupt ziet (je flitst namelijk in een nanoseconde voorbij). Voor een gewaagder design moet je bij de eveneens Duitse concurrenten zijn.
 
Tot slot een laatste probleem: de prijs zal ver boven de ton uitkomen. Oplossing: verkoop je huis. Achterin in een A8 kun je ook prima wonen.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken