De standaard e-tron rijdt alweer even rond, maar vormt nog altijd de start van Audi’s elektrische revolutie. Binnenkort verschijnt de e-tron GT, die onderhuids veel gemeen heeft met de Porsche Taycan. En Volkswagens nieuwe MEB-platform, waarop de ID.3 is gestoeld, zal ook de nodige Audi’s van een basis voorzien – zoals de aankomende Q4 e-tron. In dat licht kun je de tot nu toe enige EV van het merk (op een aangepast MLBevo-platform) zien als een overgangsmodel. Je zou zelfs kunnen vermoeden dat ie een beetje ‘half werk’ is, een tussendoortje.

Maar als je dat denkt, heb je er niet mee gereden. Los van dat z’n naam voor verwarring gaat zorgen, is de e-tron een van de meer doordachte SUEV’s van het moment en een plezier om mee onderweg te zijn. Hij was er tot nu toe met twee verschillende aandrijflijnen en in één carrosserievariant. In beide zaken komt nu verandering.

De Sportback-versie van de e-tron kon niet uitblijven, want wie wil er nou geen SUV met meer pretenties en minder bagageruimte? Wij vonden de gewone e-tron altijd al vrij gladjes gelijnd, maar het kon kennelijk nog gladder – hoewel de hoofdruimte achterin er niet eens zoveel onder lijdt. We testen de e-tron Sportback op rustige en heuvelachtige wegen in de omgeving van Ingolstadt en zitten met een grijns achter het stuur. Maar dat komt zeker niet door de carrosserievorm.

Met drie elektromotoren, eerder dan Tesla

Dit is namelijk de Audi e-tron S Sportback – ‘de eerste productie-EV met drie elektromotoren’, glundert Audi. Ze zijn net iets eerder dan Tesla. Hij heeft één motor tussen de voorwielen en twee op de achteras, samen (maximaal 8 seconden) goed voor 503 pk en 973 Nm. Hiermee gaat de e-tron S Sportback in 4,5 seconden van 0 naar 100 en haalt hij een top van 210 km/u. Dit alles geldt als je hem in de S-stand rijdt – laat je hem in D, dan leveren de motoren ‘slechts’ 435 pk en 808 Nm.

Maar de cijfers en bijbehorende rechtuitsensaties zijn niet het interessantst aan de e-tron S. Nee, deze auto draait om de dynamiek. De drie motoren worden onafhankelijk van elkaar aangestuurd, alsof er een paar extreem snelle en flexibele differentiëlen tussen zitten – wat dus niet zo is, het gebeurt puur softwarematig. De mogelijkheden zijn hierdoor eindeloos, zodat de e-tron S altijd ogenblikkelijk kan doen wat jij of de omstandigheden van ’m vragen. De heftigheid van de krachtverdeling en ingrepen zijn te regelen via de rij-modi en de ESP-knop.

Het resultaat? De Audi e-tron S Sportback is betrekkelijk verbluffend. Een tijd geleden reden we bij een Audi-testcentrum al kort met een prototype en waren we onder de indruk van de schandalige drifts die je ermee kon neerleggen. Op de openbare weg halen we zulke geintjes niet uit, maar het principe blijft hetzelfde: onmiddellijke en slopend effectieve toepassing van de beschikbare kracht.

De Audi e-tron S Sportback blijft een S

Deze Audi e-tron S Sportback is een waar snelheidswapen, moeiteloos rap en schijnbaar ongeïnteresseerd in z’n eigen gewicht (zo’n 2,6 ton) en bijbehorende fysieke beperkingen. In bochten voel je ’m alles afschudden: hij stuwt van achter, knijpt van voren en krabbelt je keer op keer harder de hoek om dan je voor mogelijk had gehouden. De besturing is daarbij helder en het onderstel gepast hard, zelfs in de Comfort-stand – het blijft toch een Audi S. Door de hoge zit voel je wat hel- en duikgedrag, maar het is allemaal zo beheerst dat dat geen zorgen baart.

De cameraspiegels van de Audi e-tron S Sportback vinden we nog steeds onhandig en onnodig, maar als je die niet bestelt, krijg je hippe grijze S-spiegels – beter. Voor de rest: als dit een voorteken is van het kunst- en vliegwerk dat we in de toekomst van Audi EV’s mogen verwachten, staan wij alvast te trappelen.

Specificaties Audi e-tron S Sportback (2020)


Motor
3 elektromotoren
503 pk
973 Nm
95 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 4,5 s
top 210 km/u
Verbruik (gemiddeld)
26,8 kWh/100 km, A-label
Actieradius (opgave)
365 km (WLTP)
Laadtijd
9:30 uur bij 11 kW
0:30 uur bij 150 kW (80%)
Afmetingen
4.901 x 1.935 x 1.616 mm (l x b x h)
2.928 mm (wielbasis)
gewicht n.n.b.
615 / 1.665 l (bagage)
Prijzen
€ 109.607 (NL)
€ 99.110 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)