En dóór! We komen een haakse linkerbocht uit en stampen de rechtervoet vol naar beneden. De Audi R8 V10 Performance reageert onmiddellijk en stuurt alle 620 paardenkrachten naar alle vier zijn wielen. Een paar oogwenken later rijden we 100 km/u (hij doet dat vanuit stilstand in 3,1 seconden, dus ga maar na…), maar we gunnen het gaspedaal geen micrometer speling.
Gassen maar!
We stormen op een flauwe rechterbocht af waarvan we weten dat ie voluit kan – je moet het alleen durven, want je ziet doordat het lichtjes omhooggaat, niet precies waar je heen gaat. Heel even laten we de teugels vieren (watjes dat we er zijn!), totdat we weer zicht hebben, en beuken meteen het pedaal weer naar de bodem. Vroaar!
Zo. We gaan best hard nu in de Audi R8 V10 Performance. Hoe hard zouden we precies gaan? We laten de blik even naar de digitale snelheidsmeter zakken. Die gaat nog steeds rap omhoog, maar in een flits zien we een ‘2’ en een ‘1’ – het laatste cijfer is nog druk aan het veranderen. En in exact diezelfde flits beseffen we dat we een enorme vergissing hebben gemaakt.
Doordat we zo nodig die snelheid moesten checken, keken we een fractie van een seconde niet naar de baan. En langs die baan zijn nou net van die handige pylonen neergezet die aangeven waar je moet remmen als je de volgende bocht wilt halen. Die pylonen zijn we dus zojuist volgas met tweehonderdzoveeltien km/u voorbij gereden…
Iets te snel misschien?
Paniek. Uit alle macht stampen we op het rempedaal, maar we zien meteen dat het te laat is. Veel te laat. We slaan wat krachttermen uit (waarvoor excuses, maar politieke correctheid en een plotseling de kop opstekende doodsangst gaan meestal niet zo heel best samen) en proberen nog in te sturen om de bocht alsnog te halen.
Helaas: de middelpuntvliedende krachten laten weten daar niet zo veel meer mee te kunnen. Met vier rokende banden glijden we genadeloos op het onvermijdelijke af: de grindbak. En het staat op film – die video zie je onderaan deze pagina.
Met hoeveel km/u de linkervoor- en -achterband tegelijk het grind raken met de Audi R8 V10 Performance, weten we niet. We hebben maar even niet gekeken. Er zat in ieder geval nog genoeg snelheid in, want we schuiven onder een denderend geraas de kiezels in. En staan even later stil. Tsjongejonge. Kluns. Hork. Uilskuiken. Eencellige. Oelewapper. Sufkop. Druiloor. Pantoffeldiertje. Laagschedelige. Leeghoofd. Prutser. Hoe krijg je het voor elkaar?
Wat is de schade?
En wat nu? Wachten tot er hulp komt, of kijken of de auto op eigen kracht uit het grind kan komen? We besluiten het laatste te proberen. Met of zonder dank aan de quattro-vierwielaandrijving: het lukt. Bij elke wielomwenteling kletteren de steentjes hatelijk staccato tegen de wielkasten – het lijkt wel alsof de complete grindbak zich in de 20-inch wielen heeft verzameld.
We zetten de alarmlichten van de Audi R8 aan en begeven ons snel (niet te snel: het geroffel in de wielkasten heeft een bijzonder natuurlijke snelheidsremmende werking) naar het gedeelte van de baan dat buiten de racelijn ligt. De ride of shame naar de pits kan beginnen…
Mocht je net als wij dol zijn op leedvermaak, dan hebben we goed nieuws voor je: onze beschamende miskleun is nog op beeld vastgelegd ook. Omdat we zelfspot bijna – bíjna… – net zo hoog hebben zitten als leedvermaak, hebben we die beelden in alle schuldbewustzijn maar online gegooid. Kijk de video van de Audi R8 V10 Performance hier en probeer niet te hard te lachen. Veel plezier ermee…
De schade op de Audi R8 V10 blijkt gelukkig mee te vallen. Wat lichte steenslag en een paar kiezels die kermend en krijsend laten weten het niet leuk te vinden klem te zitten tussen remblokken en -schijven, da’s alles. Vele malen groter is de schade aan ons ego. Excuses prevelend in zeker vier gangbare Europese talen druipen we af, hoofd gebogen, staart tussen de benen. Hoe gaan we hier nu nog een positieve draai aan geven?
We blijven journalisten
We zijn eruit, hoor! Kijk, onze journalistieke inborst gebiedt ons natuurlijk altijd nieuwsgierig te zijn, de grenzen op te zoeken en antwoorden te vinden op vragen waarvan jullie, trouwe lezers, nog niet eens wisten dat jullie ze hadden. We gaan daar, uiteraard, behoorlijk ver in: alles voor de goede zaak.
Als we ons zelfrespect moeten verpulveren om het antwoord op die ene, allesoverheersende vraag te vinden: het zij zo. Vandaar dat wij nu kunnen komen met een sluitend, proefondervindelijk vastgesteld en onomstreden antwoord op de vraag die de mensheid sinds de ontdekking van de sportwagen bezighoudt: ‘wat is met afstand het aller-, aller-, állerslechtste moment om eens te kijken hoe hard je nou eigenlijk aan het rijden bent?’ Wel, dat is het moment dat je ’t hardst rijdt. Want dan haal je de bocht dus niet. Nee, je hoeft ons niet te bedanken: graag gedaan.
Met de Audi R8 op Ascari
We zijn trouwens op Ascari, een circuit (eigenlijk moeten we Race Resort zeggen) in de buurt van het Spaanse Ronda. Het is nogal een bijzonder circuit, niet in de laatste plaats omdat het gebouwd is door een Nederlander, Klaas Zwart.
Meneer Zwart is nogal (om niet te zeggen puissant) rijk geworden in de olie-industrie en heeft ooit het fenomenale idee gehad een deel van dat geld te gebruiken om een circuit te bouwen. Het had wat voeten in de aarde, maar het is nogal een circuit geworden. Het is snel, technisch, spannend, listig, uitdagend en er zitten hoogteverschillen in. Het is elke keer weer eindeloos veel moeilijker dan je denkt en heeft feitelijk alles wat je van een circuit zou kunnen wensen.
De Audi R8 V10 Performance
We waren dan ook bijzonder blij dat het Audi behaagd had de introductie van de gefacelifte Audi R8 V10 Performance uitgerekend hier te laten plaatsvinden. En tot ons onfortuinlijke uitstapje bleef dat gevoel ook ruimschoots hangen. Er zijn weinig plekken waarop een Audi R8 beter tot zijn recht komt dan hier.
Dat heeft veel te maken met de magie van de plek, maar nog veel meer met de Audi R8 zelf. Alleen die motor al. Een 5,2-liter V10 en vertegenwoordiger van een helaas in rap tempo uitstervend ras. Veel V10’s zijn er niet meer – alleen de Lamborghini Huracán heeft hem nog (dezelfde V10, uiteraard). En er zijn ook niet bijster veel auto’s geweest die er een hebben gehad.
De Lexus LF-A had er een, net als de Dodge Viper, de E60/E61-generatie van de BMW M5, de Audi RS 6 (C6) natuurlijk, en uiteraard de Porsche Carrera GT. En een hele zwik Formule 1-auto’s, toen die nog serieus lawaai mochten maken. Wat je noemt een illuster gezelschap.
De cijfers
Maar het zou ons niets verbazen als dit de laatste generatie Audi R8 met een V10 is. Het is sowieso al een klein wonder dát hij er nog is, en dat Audi er ook voor deze revisie weer de nodige moeite in heeft gestoken om hem nog verder te optimaliseren. Zo gooit hij er in deze sterkste Performance-versie (voorheen Plus) als gezegd tegenwoordig 620 pk tegenaan. Dat is 10 pk meer dan voorheen, en het aantal newtonmeters steeg met een twintigtal naar een totaal van 580.
Daarmee doe je een sprintje naar 100 km/u in 3,1 seconden en hoef je, althans niet van de luchtweerstand, niet te stoppen voor er 331 km/u op de klok staat. De ‘gewone’ R8 werd trouwens niet vergeten: die kreeg er zelfs 30 pk en 20 Nm bij, wat de respectievelijke totalen op 570 en 560 brengt. 0-100 km/u gaat in een alleszins acceptabele 3,4 seconden, de topsnelheid is 324 km/u. Oh, en de Audi R8 heeft een partikelfilter gekregen; doe je nog schoon ook, met je supersportwagen. Soort van, dan. Alle wijzigingen gelden vanzelfsprekend voor zowel de coupés als de Spyders.
Wat is er verder veranderd aan de Audi R8
De neus van de Audi R8 V10 Performance is optisch verbreed door de grille platter en breder te maken. Datzelfde geldt voor de koplampen, die standaard van led’s zijn voorzien. Boven de grille zie je trouwens drie smalle luchtinlaatjes, die moeten doen denken aan de legendarische Sport Quattro.
Beetje retro, moet kunnen. Kleine winglets op de voorspoiler moeten de lucht nog wat efficiënter rond de carrosserie zien te geleiden. De achterkant heeft diezelfde visuele aanpak gekregen: breder, met een grotere diffuser en ovale stortkokers van uitlaten. Keramische remmen zijn als altijd een (prijzige) optie – je kunt ze herkennen aan de grijze of rode remklauwen. Verder zijn er nieuwe kleuren, stofjes – je kent het wel. Het gebruikelijke bij een facelift.
Onderhuids werd ook het een en ander aan de R8 versleuteld. Het stabiliteitssysteem werd herzien, wat er samen met de nieuwe Michelin-banden voor heeft gezorgd dat de remweg korter is geworden. Vanaf 100 km/u scheelt dat 1,5 meter, vanaf 200 km/u niet minder dan 5 meter. Dat had wat ons betreft nóg 5 meter eerder gemogen, dan hadden we die bocht misschien nog gehaald.
Ook de besturing werd aangepast, waardoor die preciezer en directer is geworden. Hadden we eigenlijk nooit klachten over (waar we die bij andere Audi’s eigenlijk juist altijd hebben), dus nu al helemaal niet meer.
Specificaties Audi R8 V10 Performance (2019)
Motor
5.204 cc
V10
620 pk @ 8.250 tpm
580 Nm @ 6.500 tpm
Aandrijving
vier wielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,1 s
top 331 km/u
Verbruik (gemiddeld)
12,3 l/100 km
287 g/km CO2 G Label
Afmetingen
4.426 x 1.940 x 1.240 mm
(l x b x h)
2.650 mm (wielbasis)
1.530 kg
73 l (benzine)
112 l (bagage)
Prijzen
n.n.b. (NL)
n.n.b. (B)
Vonnis
Het blijft een zalige sportauto, zo’n Audi R8 V10 Performance. Of je er nu zachtjes mee voortkabbelt of met 200+ de grindbak mee in jakkert – hij lijkt het allemaal best te vinden. Ondanks zijn glorieuze beest van een motor, die klinkt als niets anders in deze wereld, is en blijft het een van de vriendelijker rijdende supersportauto’s op de markt. Hij zal je, meer dan ooit tevoren, helpen het beste in je rijkunsten naar boven te halen, in plaats van ze op de proef te stellen. Als je maar op tijd remt, tenminste…
Romano heeft op 14 november 2020 geschreven:
Hallo ik ben romano uit veendam en mijn broer houd veel van dure auto’s en wil graag een ritje maken. En ik wil dat graag voor hem regelen. Zou ik 26 januari 2021 een gratis ritje mogen maken in een audi r8 m.v.g romano