De volle 2.075 kilo’s van de Audi RS 6 Avant zijn geland. Zeker op z’n buik, horen we je denken, want hij is maar liefst 140 kilo zwaarder dan z’n voorganger. Dat komt vooral, aldus Audi, omdat hij meer technologie aan boord heeft. Die technologie dient, oh ironie, voor een groot deel om de auto lichter te laten aanvoelen.
Maar goed, daar slaagt de technologie dan wel weer uitstekend in. Tjonge, wat ze tegenwoordig al niet kunnen, et cetera. Neem nou de achterwielbesturing, die ervoor zorgt dat de Audi RS 6 Avant simpelweg behendig uit de hoek komt. Terwijl hij historisch gezien toch de tendens had om zwaar op z’n neus te leunen en zich daar ook naar te gedragen. Niet zo vreemd: Audi’s Avant-topper had altijd al dikke motoren voorin liggen, waarvan de twin-turbo V10 uit de tweede generatie de meest memorabele is. Maar zoals gezegd, de techniek staat voor niets, dus dat zwaarlijvige gevoel is vakkundig weggeprogrammeerd.
Is de Audi RS 6 Avant een hybride?
Voor je gaat zeggen dat het een hybride is, en dat dat altijd voor een hoger gewicht zorgt: dat is niet zo. Het 48-volt systeem dat hier wordt toegepast, is het mildste der milde hybridesystemen. Het recupereert remenergie en slaat die op in een 0,48-kWh accu onder de vloer. Daarna kan die kracht worden gebruikt voor een aantal elektrische systemen, plus de cilinderdeactivatie, uitrollen op snelheid en een stop-startfunctie bij snelheden van minder dan 20 km/u. Het is een brandstofbesparingssysteem, geen vermogensleverancier.
Over vermogen gesproken: de nieuwe C8 RS 6 gebruikt dezelfde 4,0-liter twin-turbo V8 als z’n voorganger, maar de turbo’s zijn wat groter en blazen iets harder (1,4 bar in plaats van 1,2). Daardoor nemen vermogen en koppel toe met respectievelijk 7 en 14 procent. En die extra zuinigheid? Nou, wij vinden 12,4 l/100 km (en dat is dan nog de fabrieksopgave – weliswaar volgens de WLTP-methode, maar dan nog) nou niet bepaald iets om over naar huis te schrijven. En laten we zeggen dat je die waarde vrij snel en vrij gemakkelijk de hoogte in kunt jagen met een auto als deze.
Hoe snel is de Audi RS 6 Avant?
Hij is ontzettend snel, maar dat zijn z’n rivalen ook. Het woord dat je in dezen moet kennen, is bandbreedte. De nieuwe RS 6 heeft er veel van. Audi heeft hard gewerkt aan de luchtvering. Dat heeft er voor gezorgd dat de RS 6 bijzonder comfortabel is, ook op slechte wegen. En dat ondanks zijn enorme 22-inch velgen. Hij is niet druk of hard zoals een E 63, maar juist opvallend zachtaardig. Je kunt ’m uiteraard stijver afstellen, en in meer… dynamische situaties zul je dat ook zeker doen, maar goed geveerd blijft ie.
Wil je ’m toch nog wat scherper en accurater? Zet bij het samenstellen van je Audi RS 6 Avant dan een vinkje bij de 1.600 euro kostende Dynamic Ride Control. Dat vervangt de luchtvering door conventionele veren en dempers die hydraulisch met elkaar zijn verbonden (à la McLaren 720S). Dit zorgt ervoor dat de rijbeleving iets frisser en sneller wordt, zonder al te veel af te doen aan het comfort. Laten we het zo stellen: je gezinsleden zullen niet mopperen, welk systeem je ook kiest.
Nog nadelen?
Behalve dat gewicht? De besturing biedt weinig gevoel, maar er schuilt een zekere logica in de RS 6 die ons doet denken aan de Porsche 911. Alles is op elkaar afgestemd, en zodoende is het een makkelijk te rijden auto. Er bestaat op onze aarde geen andere super-station die zo weinig van je vraagt en snelheid zo toegankelijk maakt. Deze Audi is echt op een briljante wijze in balans.
Audi RS 6 Avant C8 (2020)
Motor
3.669 cc
V8 biturbo
600 pk @ 6.000 tpm
800 Nm @ 2.050 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,6 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
12,4 l/100 km
281 g/km CO2, G-label
Afmetingen
4.939 x 1.886 x 1.494 mm (l x b x h)
2.924 mm (wielbasis)
2.050 kg
73 l (benzine)
565 / 1.680 l (bagage)
Prijzen
€ 185.920 (NL)
€ 119.950 (B)
Reacties