‘Duitse humor’, het dunste boek ter wereld, is dankzij de Audi RS 4 een aantal pagina’s dikker geworden. Want de nieuwe Audi RS 4 Avant 4.2 FSI Quattro is bijzonder leuk.

Duitsers zijn niet zo van de grote gebaren

Ja, er zijn uit de geschiedenis wel een paar pogingen daartoe bekend. Maar die zijn de wereld niet zo erg goed bevallen. Bescheidenheid, ingetogenheid, niet met je kwaliteiten te koop lopen; het zijn eigenschappen die zo Duits zijn als hun voorliefde voor goed bier en verschrikkelijke muziek. Liefst tegelijkertijd. Het leuke is dat je een volksaard zo mooi in lokale producten kunt terugvinden. Zo’n flamboyante Ferrari kán alleen maar uit Italië komen, zo’n comfortabele Citroën móét wel Frans zijn. En een Duitser? Die is, hoe krachtig ook, altijd een understatement. Dolce & Gabbana versus Hugo Boss, ganzenlever versus ‘iets met aardappelen’ – het klopt iedere keer weer.

De Audi RS 4 Avant 4.2 FSI Quattro is er een waar toonbeeld van

Als je niet al te nauwkeurig kijkt, hoeft je niet eens iets bijzonders aan deze keurige A4 Avant op te vallen. Een tweede blik levert buiten de (voor S- en RS-modellen haast verplichte) aluminium spiegelkappen, ook een mat-aluminium honingraatgrille en een flinke voorspoiler in die kleur op. Verder zijn de luchtinlaten groter (zo’n V8 blieft wel wat zuurstof). Aan de achterkant zijn er een forse diffuser, een dakspoiler en dubbele, ovalen uitlaten gemonteerd.
Dé blikvanger van de nieuwe RS 4 zijn echter de wielkasten. Verbreed, natuurlijk, maar door die rechte lijnen aan de bovenkant oogt ie meteen véél breder en krachtiger. Daarnaast is het een fraaie, historisch verantwoorde knipoog naar de oer-­quattro. De 19 inch velgen vullen de boel aardig op, eventueel kan een maatje groter ook nog. Waar de vorige RS 4 er behalve als station ook als sedan en cabriolet was, komt de nieuwe er alleen als Avant. Andersdenkenden worden voldoende bediend door de RS5 en de (ongetwijfeld nog komende) RS5 Cabrio, zo redeneert Audi. Daar kunnen ze wel eens gelijk in hebben.

Het onderstreept daarnaast het unieke karakter van de RS 4 Avant

Een hardcore sportwagen waarmee je net zo gemakkelijk een half team F’jes naar de training brengt of de boodschappen voor een aanstaande kernoorlog in huis haalt. Want twijfel niet: de Audi RS 4 Avant 4.2 FSI Quattro is een bijzonder serieus te nemen sportmachine. De 4,2-liter V8, die je met enig gevoel voor overdrijving een mild geliposucteerde versie van de V10 uit de R8 mag noemen, blaft er doodleuk 450 pk uit – zo hoeft elke pk zich maar met vier kilo gewicht te bemoeien. Een sprintje naar 100 km/u hoeft echt niet meer dan 4,7 seconden te duren en dankzij de ingebouwde launch control is dat nog een fluitje van een cent ook. Die kwalificatie geldt trouwens voor de totale rijbeleving met de RS 4: het is allemaal van een haast schokkend simplisme. De quattro-vierwielaandrijving zorgt voor een hoeveelheid grip die aan het eindeloze grenst, en wie het in zijn enthousiasme toch nog voor elkaar krijgt de grenzen te vinden, wordt vriendelijk en haast onmerkbaar door grote hoeveelheden elektronica tegen zichzelf in bescherming genomen. Wie dit apparaat weet te crashen, móét wel een voortvluchtige, Belgische ramkraakcrimineel zijn.

De motor is trouwens een mooi kunststukje

Hij wordt met de hand gemaakt, weegt maar 216 kilo en is liefst 26 procent zuiniger dan zijn voorganger. Je verstookt dan alsnog elke honderd kilometer 10,7 liter brandstof. Volgens Audi – en in het echt dus veel meer, zeker als je je rechtervoet een beetje laat wapperen. Hij is dol op hoge toeren; maximaal doet hij er met graagte 9.000, het topvermogen ligt bij 8.250 tpm. Toch klinkt hij vooral laag en diep – niets van dat Italiaanse gegil, maar een sonoor opbouwende roffel. Het klinkt prachtig, al had het wat ons betreft nog een tikje heftiger gemogen – na het optrekken hoor je hem al bijna niet meer. Zelfs de optionele sportuitlaat helpt daar weinig aan.
‘In veel andere auto’s zou je je al lang hebben stukgereden of doodsbang de pijp aan Maarten hebben gegeven’ Opvallend is dat Audi ten behoeve van de sportiviteit een aantal geslaagde elektronische veranderingen heeft doorgevoerd. Zo begint Drive Select, het systeem waarmee je zaken als de dempers, esp-instellingen, gasrespons, besturing en dergelijke kunt regelen, er eindelijk op te lijken. ‘Comfort’ is ook echt comfortabel, ‘Dynamic’ ook echt geschikt om een potje mee te scheuren. In het laatste geval gaat er ook nog een klepje in de uitlaat open.

Hierdoor klink de V8 nog iets indringender

Veel belangrijker is dat Audi het lek boven lijkt te hebben bij de elektronische besturing. Tot deze auto hebben we daar bij elke nieuwe Audi over geklaagd: gevoelloos, kunstmatig – bwèh. Bij de Audi RS 4 Avant kregen we voor het eerst het gevoel dat Audi weet waar ze mee bezig is. Zeker op snelheid is de besturing communicatief, lekker zwaar en mooi precies. Voor de natuurlijkheid is het dan weer een beetje jammer dat ze het nodig vinden de besturing op parkeersnelheid vederlicht te maken, maar vooruit. De zeventraps S-tronic-bak (dubbele koppeling dus) schakelt voorbeeldig, al krijgt hij bij, eh, dóórrijden in de Dynamic-stand wel forse klappen – echt soepel is het dan niet meer. Maar dat milde beetje ongemak wordt ruimschoots gecompenseerd door die heerlijke toefjes tussengas waarop je bij elke keer terugschakelen wordt getrakteerd. Vroap! Verder: een heerlijkheid van een auto. Prachtig interieur, uitstekende stoelen, alle denkbare (en tegen extra betaling ook ondenkbare) luxe aan boord en genoeg ruimte voor van alles en nog wat. Het indrukwekkendst is zonder meer het enorme gemak waarmee de Audi RS 4 Avant je het idee geeft dat je een geweldige coureur bent. In veel andere auto’s zou je je al lang hebben stukgereden of doodsbang de pijp aan Maarten hebben gegeven. En nee, 110 duizend euro is geen koopje. Maar een vergelijkbare Mercedes C63 AMG kost je 10 mille meer en een BMW M3 is er niet als station. Een imposante machine.

Specificaties Audi RS4 Avant 4.2 FSI Quattro



Prestaties
0-100 km/u: 4,7 s
Top: 250 km/u

Verbruik:
10,7 l/100 km
CO2: 249 g/km

Motor
4.163 cc
V8 benzine

Aandrijving
4WD

Vermogen
450 pk

Koppel
430 Nm

Gewicht
1.770 kg

Prijs
NL € 110.220
BE n.n.b.

VONNIS
450 pk in een vierwiel-aangedreven, elegante station waarmee je de ene na de andere wannabe zoek rijdt – wij zien de humor ervan in.

Reacties