Afgelopen maand onthulde Audi de volledig nieuwe RS 6, een fiks opgepompte superstation op steroïden. Dan is het moeilijk om opgewonden te raken over z’n goedkopere broertje, zeker nu die wordt aangevuurd door diesel. Door de jaren heen heeft de S4 z’n vermogen uit allerhande motoren gepeurd, maar dit is de eerste keer dat de Audi S4 Avant geen benzine in z’n cilinders verbrandt.

De switch naar diesel – volgens regeringen toch de paria onder de brandstoffen en een goedje dat in grote delen van de wereld nooit een succes werd, waaronder de VS – is uiterst raadselachtig. Audi claimt dat de nieuwste technologie, waaronder een 48-volt mild-hybridesysteem dat de turbo helpt, en verbeterde filters die de emissies terugdringen, betekenen dat diesel weer op de agenda staat. Maar hoe ze diesel aan de man willen gaan brengen op nieuwe markten, of mensen doen geloven dat de uitstootcijfers juist zijn, is ons vooralsnog een mysterie.

Hoe efficiënt diesel verder ook mag zijn

Want dat is het: Audi claimt 5,9 l/100 km volgens de WLTP-cyclus. Realistischer is een gemiddelde van zo’n 6,7 l/100 km. Dat is aanzienlijk beter dan de 1 op 10 die je met veel moeite uit een Mercedes C 43 zou moeten kunnen persen. De Audi S4 Avant TDI kan zelfs de motor uitzetten en zichzelf tot 40 seconden laten doorrollen, dankzij een startmotor die ’m via een riem direct weer kan kickstarten.

De switch naar diesel heeft de Audi S4 Avant niet langzamer of minder krachtig gemaakt. De S4 heeft de laatste jaren ongeveer 350 pk gehad en was goed voor een spurt naar de 100 km/u in minder dan vijf seconden. Ook nu is dat het geval: 347 pk bij 3.850 tpm en 0 naar 100 in 4,9 seconden. Hij heeft een enkele turbo, maar die wordt elektronisch geassisteerd door dat 48-voltssysteem, dat ook remenergie recupereert. De bedoeling is, zoals bij al deze systemen, dat het turbogat wordt geminimaliseerd bij de Audi S4 Avant TDI.

De complicaties van de Audi S4 Avant TDI 3.0 Quattro

Het probleem is dat Audi, net als veel andere merken, nog niet in staat is geweest de techniek tot in de finesses om de WLTP-regels heen te buigen. Rijd je weg van een kruising, dan treedt er een vertraging op, de pedaalrespons is sloom, en dan ineens veel sneller. Hetzelfde geldt wanneer je uit een bocht komt op een landweggetje komt – de respons is niet hoe je ’m wilt hebben. Het scheelt niet veel, en hij is goed voor een diesel, maar het is niet de frisse, vlotte reactie waar je op zou hopen.

Een groter probleem is dat de achttraps automaat altijd een andere mening heeft over wat de meest geschikte versnelling is dan de bestuurder. Volgens ons is 700 Nm aan koppel best veel en een hoeveelheid die je aan het werk zou willen zetten. Maar de eerste reactie als je iets van de aandrijving vraagt, is terugschakelen en hogere toeren. Dat zorgt niet alleen voor meer vertraging, maar past ook niet bij een diesel. Je kunt daaromheen werken door naarstig met de flippers in de weer te gaan, en dat werkt goeddeels.

Nu komt de aap uit de mouw

Dan blijkt dit een veel betere auto dan je tot dusver uit deze recensie hebt kunnen opmaken. Oké, het geluid, diep en resonerend, is kunstmatig versterkt, maar op de moeiteloze snelheid van de S4 valt niets aan te merken. De vierde en vijfde versnelling zijn de enige verzetten die je nodig hebt, daarin surf je op de toppen van het koppel. En deze Audi S4 Avant TDI heeft het juiste formaat, en de juiste sportiviteit. Hij is beweeglijk en strak genoeg om amusant te zijn.

De besturing is niet de meest communicatieve, een beetje elastisch, maar het onderstel is fris, stevig en voelt vertrouwenwekkend aan. Hij heeft alleen net niet dat extra beetje. Dynamisch is hij uiterst competent, maar opwindend is hij niet.

Specificaties van de Audi S4 Avant 3.0 TDI Quattro


Motor
2.967 cc
V6 turbo
347 pk @ 3.850 tpm
700 Nm @ 2.500 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,9 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,3 l/100 km
166 g/km CO2
Afmetingen
4.770 x 1.847 x
1.433 mm (l x b x h)
2.825 mm (wielbasis)
1.825 kg
58 l (diesel)
420 / 1.435 l (bagage)
Prijzen
€ 98.480 (NL)
€ 67.850 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)