Noem ons ouwe lullen, maar we zijn toevallig gek op enorme, luxe sedans. Na een ritje in deze Audi S8 ben jij dat ook.
 
Inmiddels kunnen we lachen om de reacties van anderen als ze ons, stel jonge blagen dat we zijn, in een veel te grote limousine zien rijden. De vertwijfelde blikken wanneer ze een stel gelgozers met zonnebrillen tegenkomen in een auto die er uitziet alsof ze ‘m van hun opa geleend hebben, zijn bijzonder vermakelijk. We zwaaien meestal even.
 
Vroeger, toen we de brommer net ontgroeid waren, was het niet altijd zo makkelijk. Waar leeftijdsgenoten zich tegoed deden aan GTI’tjes en andere verlaagde, verknutselde, boos kijkende meuk, gleden sommige niet nader te noemen TopGear-redactieleden voorbij in alle rust en stilte. Een dikke rochelende motor, een leren fauteuil, een lekker muziekje, aircootje erbij. We genoten met volle teugen, maar vrienden die we een lift gaven, meisjes die we ophaalden voor een afspraakje, die snapten er allemaal niets van. ‘Maar van wie is deze auto dan?’ We glommen van trots als we toegaven dat ie van ons was, hopend op een reactie in de richting van: ‘Wauw, wat indrukwekkend’, of in het geval van zo’n afspraakje: ‘Wauw, wat opwindend’. Niets van dat alles. Met een flinke dosis onbegrip en soms een portie hartelijk hoongelach moesten we het doen. We krijgen soms nog steeds koude rillingen van grinnikende studentes.
 
Nu halen we ons gelijk. Nu kan niemand onze autovoorkeur meer bespotten. Uit de kluiten gewassen sedans zijn het helemaal, en jullie zullen het volmondig met ons eens zijn als we jullie vertellen over dit mooie exemplaar: de nieuwe Audi S8.
 
De S8 is niet alleen een ontzettend grote en ontzettend snelle auto, hij is ook een ziljoen keer cooler dan andere Audi’s. Dat komt doordat mensen in andere Audi’s altijd haast hebben. Ze bewegen zich zigzaggend en met knipperende led’jes door het verkeer om op tijd te zijn voor hun meeting met een persoon die net even iets belangrijker is dan zij. Ze moeten opschieten, omdat ze anders hun baan en hun Audi kwijt zijn. Een S8-bestuurder hoeft voor helemaal niemand op te schieten. Ze wachten maar op hem. Dat is pas cool.
 
Nou geldt dit natuurlijk ook voor de dames en heren die zich in een normale A8 verplaatsen. Die kunnen zich eenzelfde houding veroorloven, maar ze hebben niet de beschikking over een van de meest spectaculaire motoren die dit segment tegenwoordig rijk is.
 
Mocht je ineens een keer zin hebben om wél door te rijden, dan vind je in Audi’s nieuwe 4.0 TFSI biturbo V8 een gewillige partner. Met 520 pk en 650 breed uitgesmeerde Newtonmeters aan koppel laat ie iedereen moeiteloos z’n uitlaatpijpen zien. Hij is fluisterstil en geciviliseerd onder normale omstandigheden, vlijmscherp en hitsig huilend als je erom vraagt. Bij rustig rijgedrag schakelt ie de helft van de cilinders uit, waarbij slim trillende motorsteunen de vibraties onderdrukken en de speakers in het interieur nog eens extra tegengeluid creëren, zodat je er werkelijk niets van merkt.
 
Hij is sterker dan zijn voorganger, de 5,2-liter Lamborghini V10, maar toch bijna een kwart zuiniger; ook mede dankzij grappen als stop-start en het hergebruik van remenergie. Met 220 kilo minder gewicht is ie ook bijzonder licht. Hij geeft zijn krachten door via een soepele échte automaat, geen moeilijk dubbelkoppelend S-tronic-geval.
 
Voor een grote, logge auto is de S8 verrassend agiel. Z’n instelbare luchtvering plaatst de carrosserie een centimeter lager dan bij de A8, en het obligate Quattro-systeem met sportdifferentieel zorgt ervoor dat ie eigenlijk altijd wel grip vindt. Optioneel keramische remmen zetten de auto in een oogwenk stil. De besturing is jammer genoeg standaard van de dynamische soort, oftewel: een kwartslag insturen veroorzaakt bij 80 km/u minder wieluitslag dan bij 30 km/u. De S8 mag dan bijna moeiteloos z’n koers houden, dit systeem zorgt ervoor dat je toch regelmatig moet corrigeren. We houden niet van voorspelbaarheid, maar wel als het op stuurgedrag aankomt. Een minpunt.
 
Of er voor de rest nog nadelen aan de S8 kleven? Daar moeten we even heel diep over nadenken. Ja, zoals bij alle VAG-producten luistert de versnellingsbak voor geen meter naar je flipperinstructies, maar wie gaat er nu zelf schakelen in deze auto? Je dient gewoon lekker achterover te leunen in je dikke massagestoel (een must-have optie, overigens) om de achttraps Tiptronic-automaat het zware werk te laten doen.
 
Het interieur is ruim genoeg om er met z’n vieren de horlepiep in te dansen. De afwerking, met een alcantara hemel, boterzacht leer, prachtige aluminium knopjes en koolstofvezel accenten, ontstijgt elk aards begrip. Feilloos werkende (al dan niet optionele) gimmicks als adaptieve cruisecontrole, volledig uit leds bestaande koplampen, camera’s rondom de auto, Google Earth-navigatie, wifi in de auto en een touchpad waarop je met je vinger letters kunt schrijven om bijvoorbeeld een telefoonnummer op te zoeken, maken dat er welbeschouwd maar weinig aan deze überlimo is toe te voegen.
 
De S8 is dus bijzonder geslaagd. Hij tilt de ultrasnelle executive sedan wederom naar een hoger plan, en maakt het voor ons een stuk makkelijker om duidelijk te maken waarom grote vierdeurs limousines de mooiste vorm van vervoer zijn. Dit is een auto voor genieters, niet voor opgefokte stresskippen. Een auto waarmee je moeiteloos tijdzones doorkruist en dan zo fris als een hoentje uitstapt.
 
En, als je de prestatiecijfers even bestudeert, een auto die 0,2 seconden sneller van 0 naar 100 km/u accelereert dan de nieuwe BMW M5. Een auto voor opa’s? Dat mochten die opa’s willen.
 
 

Specificaties: S8


 

Leuk 

Groot. Comfortabel. Luxe. Verpletterend snel

 

Niet leuk

Dynamische besturing

 

TopGear-vonnis

Geen stuntvliegtuigje, maar een pijlsnelle, weelderige zakenjet. In een S8 worden we graag oud

 

Prestaties  

0-100 km/u in 4,2 sec., top 250 km/u (begrensd), 10,2 l/100 km

 

Techniek  

3.993 cc V8 biturbo, vierwielaandrijving, 520 pk, 650 Nm, 1.975 kg, 237 g/km CO2

 

Doen!   

Massagestoelen, koolstofvezel afwerking en deze velgen

Niet doen 

De zoveelste zilvertint

Prijs NL n.n.b.

Prijs BE n.n.b.

Reacties