Na de introductie van de nieuwe TT gaat Audi in één beweging door met deze Audi TTS Roadster. Het dak van een klein sportautootje afhalen, dat maakt ‘m altijd leuker, dus we zetten een pet op en stappen vrolijk in.
Hou eens op met gniffelen
Die pet is vanwege de zon, niet om ons haar uit de wind te houden. Echt niet. Sowieso willen we het woord ‘kappersauto’ niet meer horen als het op de nieuwe TT aankomt. Oude vooroordelen sterven moeilijk af, zo blijkt maar weer. Gebruik dan liever de term hairstylist.
Alle grappen terzijde: kijk eens naar deze foto’s en zeg ons dat Audi hier niet een smaakvolle en spannende roadster heeft neergezet. Dit is niet louter een designstandje meer, geen rollende sculptuur van pure schoonheid en weinig functie; dit is een doelgerichte machine van snelheid en open lol.
De eerste TT’s werden geroemd om hun ontwerp, maar nooit echt om hun rijgedrag. Het gevolg was dat ze als sportauto eigenlijk niet serieus werden genomen. De vorige generatie zette al voorzichtig een andere koers in, maar met de schone lei die ze hier in handen hadden, besloot Audi de moppentappers nu echt het zwijgen op te leggen.
Zodoende ziet de nieuwe Audi TTS Roadster er een stuk gemener uit
Hij kijkt vilein uit zijn led-lampen en de ooit zo schattige beugels achter de hoofdsteunen zijn niet langer rond en aaibaar, maar hoekig als de kaak van Clint Eastwood. Net als bij de coupé werd de wielbasis iets vergroot, de overhangen voor en achter verkleind. Het onderstel werd afgestemd op de wensen van sportievelingen in plaats van frappuccino-lurkende zeurpietjes, en er werd torque vectoring toegepast om sneller een hoek om te kunnen. De quattro-aandrijflijn werd uitgerust met een elektrohydraulische lamellenkoppeling, zo afgesteld dat de achteras sneller en heftiger mee zal doen om bochten interessanter te maken.
Je kunt je nieuwe, serieuze Audi TTS Roadster zoals gebruikelijk in verschillende uitvoeringen krijgen, waarvan de zuinige en schone Ultra met z’n 184 diesel-pk’s helemaal niet oninteressant is. De combinatie 2.0 TDI en handgeschakelde zesbak is in ieder VW-product te prijzen, en ook in de TT halen we er echt genoeg thrills uit om het leuk te houden. De TFSI-modellen dan, naar keuze met of zonder quattro en altijd met 230 pk: qua plezier per euro zonder twijfel de beste deal. Maar er is nog een variant, en die heet TTS. De specs: een 2,0-liter turbo-benzinemotor met 310 pk, evenveel koppel als de diesel en optioneel een S-tronic transmissie met dubbele koppeling. Wanneer we onze voorkeur moeten uitspreken, is dit vanzelfsprekend de Audi TTS Roadster die we kiezen. Dat doen we dan ook voor deze rijtest.
Hoe snel heb je een cabrio?
In amper tien seconden is het lichte, dik geïsoleerde stoffen dakje achter de stoelen verdwenen. Ongeveer evenzo snel vinden we een zitpositie die opperbest bevalt, met het stuur ver genoeg naar ons toe en prettig veel steun voor rug en schouders. Maar wanneer we op deze frisse Spaanse winter-ochtend op zoek gaan naar de stoel- en nekverwarming, kijken we toch even raar op: nergens te vinden. Audi die een testauto inzet waar niet het complete optieboekje op gemonteerd is? Onmogelijk.
We speuren verder en stuiten op de ventilatieopeningen, links en rechts op het dashboard, waarbij de betreffende knoppen in de kern verstopt zitten; net zoals je op de middelste openingen de airco bedient. Zo blijft het dashboard zelf mooi clean. Een vondst.
Laten we het hoge woord er meteen maar uit gooien ook
Wat Audi hier gedaan heeft, is een voorbeeld voor alle auto-interieurs – nee, überhaupt alle omgevingen waarin een mens zich kan bevinden – overal ter wereld. De hoge kwaliteit en afwerking zijn bekend, maar qua ergonomie, eenvoud en opgeruimd design zet het TT-binnenste geheel nieuwe maatstaven. Niets is onlogisch, niets is overbodig – het resultaat van fris en helder denkwerk. Er is geen centraal navigatiescherm; alles gebeurt recht voor je neus, waar vroeger tellers zaten. Het scherm is groot en duidelijk genoeg om meerdere zaken tegelijkertijd weer te geven. Even denken we dat het één groot nadeel heeft, namelijk dat de passagier niet mee kan kijken en dus geen liedjes kan selecteren of bowlingbanen kan opzoeken. Dat blijkt mee te vallen, want ook vanaf de bijrijdersstoel heb je goed zicht op het scherm. Zo houden we geen kritiek meer over.
Deze overdonderend goede indruk blijft hangen wanneer we gaan rijden. Aan snelle Audi’s kleeft niet zelden een wat synthetisch, afstandelijk gevoel. Maar na jaren van zaniken door ons en anderen lijken ze hier in Ingolstadt nu echt aandachtig naar te hebben gekeken. Goed, één punt is gebleven. Vraag de (snelle, accurate) elektromechanische besturing wat er precies op het wegdek gebeurt en er vallen pijnlijke stiltes. Maar dit wordt elders goedgemaakt, want de gehele auto is bevangen van een zekere urgentie. Hij voelt gespannen, staat te trappelen om je z’n beste kunstjes te laten zien.
De TTS heeft een eigen sportmodus met een grote toerenteller
We laten de virtuele naald springen en amuseren ons kostelijk. De motor is gretig en constant krachtig, de uitlaten klappen en flapperen bij het opschakelen. Het S-onderstel is stevig als steen en toch geeft de carrosserie geen krimp. Er is, mede door de uitstekende Hankook Ventus S1-banden op deze Audi TTS Roadster, grip voorhanden zo ver het asfalt reikt; en als het onderstuur komt, komt het verzameld en gecontroleerd dankzij de eerder genoemde, slimme verdeling van de aandrijfkrachten. Van die extra speelse achterkant merken we overigens niet veel; typisch een karaktertrek die op nat wegdek beter naar voren zal komen.
We stappen uit en gooien onze pet in een ravijn. Wat had Audi nog meer kunnen doen om van het softe imago van de oude TT af te komen? We hebben werkelijk geen idee. Deze Audi TTS Roadster onderbouwt alle claims over sportiviteit en dynamiek. Dat zijn woorden die vaak holler zijn dan het torso van The Stig, met indrukwekkende daden. Z’n prijs is niet mals en je weet wat Audi-extra’s kosten. Maar pijlsnelle, doordachte roadsters van dit kaliber zijn dan ook geen veel voorkomend ras.
Specificaties Audi TTS Roadster Quattro S-Tronic
Motor
1.984 cc
viercilinder turbo
310 pk / 380 Nm
Aandrijving
vier wielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,9 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,9 l/100 km
159 g/km CO2
D-label
Afmetingen
4.191 x 1.832 x 1.345 mm (l x b x h)
2.505 mm (wielbasis)
1.470 kg
55 l (benzine)
280 l (bagage)
Prijzen
NL € 68.950 (25%)
BE € 52.300 (6v handbak)
VONNIS
Het kinderachtige is er nu écht van af: Audi’s nieuwste kleine roadster kan, zeker als TTS, bogen op heerlijke techniek en rotsvaste rijeigenschappen. Ook is ie erg slim, waanzinnig mooi en verslavend snel. Koop nu je mini-R8
Reacties