Bentley Continental GT Speed

Meer dan alleen een snellere versie

Foto('s): TopGearBentley Continental GT Speed
Foto('s): TopGearZijkant Bentley Continental GT Speed
Foto('s): TopGearAchterkant Bentley Continental GT Speed
Foto('s): TopGearBentley Continental GT Speed
Foto('s): TopGearBentley Continental GT Speed
Foto('s): TopGearvoorkant Bentley Continental GT Speed
Foto('s): TopGearBentley Continental GT Speed
Bentley Continental GT Speed
Zijkant Bentley Continental GT Speed
Achterkant Bentley Continental GT Speed
Bentley Continental GT Speed
Bentley Continental GT Speed
voorkant Bentley Continental GT Speed
Bentley Continental GT Speed

We staan achterstevoren. Lach ons niet uit. Maar het zat er ergens ook wel in dat dit zou gebeuren. Zo gaat dat bij ons: we bedenken, we proberen en het gaat mis. Niet altijd, maar soms wel. Ook als we in een Bentley Continental GT Speed van een nog onbekende, maar zeker onroerendgoedwaardige hoeveelheid euro’s rijden. Aan dat pijnlijke feit proberen we maar even niet te denken.

We tikten zojuist de apex aan van een van de langzamere bochten op het Silverstone GP-circuit en vroegen toen gedecideerd om de volle 900 Nm aan koppel. De achterkant zette progressief een nadrukkelijke zijwaartse beweging in. Een beetje tegensturen en je rechtervoet strekken, in het volste vertrouwen dat de vierwielaandrijving van de Bentley Continental GT Speed de boel vakkundig recht zou trekken. Maar nee. Draai en druk op de juiste knopjes, zoals de Bentley-technicus op de passagiersstoel net had gedaan, en deze auto ontpopt zich tot een behoorlijke hooligan. Terwijl ons traag bewegende brein de achterwielaangedrevenheid van de situatie begon te bevatten, was de roterende massatraagheid van dit 2,3 ton zware luxejacht al niet meer te stoppen.

De Bentley Continental GT Speed is niet zomaar snellere uitvoering

Het is je vergeven als je dacht dat dit ‘gewoon weer’ een grote, logge, zwevende twaalfcilinder Bentley was, de zoveelste in een glimmende rij modellen die ogenschijnlijk nauwelijks van elkaar verschillen. Maar de Speed is een ander soort Continental GT. Tenminste, dat is ie af en toe. Als je de prachtige standvastigheid en stabiliteit, het comfort, de luxe, de verfijning en de stijl zoekt waar de Continental-familie om bekendstaat, beantwoordt hij daar zonder meer aan. Zolang je die grote, geribbelde draaiknop maar in de Bentley-stand laat staan. Zet je ’m op Sport, dan vertoont de Speed een gulzigere honger naar bochten dan elke Bentley die we ooit mochten meemaken.

Achterwielbesturing

Allereerst vraag je je af of dat gepast is voor een statige coupé als deze. Daarop is het antwoord ja. Denk even terug aan Bentley’s rijke autosportverleden en je begrijpt waarom het merk zich tot een missie heeft gesteld om dit soort slagschepen zo heftig te laten presteren. Vervolgens is de vraag: hoe dan? Nou, er is achterwielbesturing. Die is zo afgesteld dat hij je agressief de bocht in tikt in de Sport-modus. Ook vind je op de achteras een elektronisch gecontroleerd sperdifferentieel dat in Sport eveneens zijn gedrag aanpast. Die beide stukken hardware vind je op geen enkele andere Continental.

Het centrale differentieel is opnieuw ingeregeld waardoor het in Sport meer koppel naar de achterbanden stuurt, zelfs als die langzaam op borrelende kaastosti’s beginnen te lijken. Een kortere stuuroverbrenging plus anders afgestelde dempers en luchtveringelektronica maken het bochtenverslindende plaatje compleet. En de koolstof-keramische remmen van de Bentley Continental GT Speed zorgen dat je de hele dag door kunt gaan.

Epische GT

Maar kom, dat doe je niet. De Bentley Continental GT Speed weegt nog altijd 2,3 ton en er zit nog steeds een donzig laagje tussen jou en de besturing en ophanging. Je kunt voelen waar ie mee bezig is, maar hij is geen intieme kleine racer. We zouden ’m graag eens op de weg testen, maar daarvoor moeten we wachten tot de herfst, aangezien hij op het moment van testen nog niet gehomologeerd is.

Er is geen reden om aan te nemen dat ie niet net zo’n magnifieke lange-afstandscruiser zal zijn als de rest van het Continental-gamma. De driekamerluchtvering zal soortgelijk zacht veercomfort bieden en de actieve stabilisatoren zullen zorgen dat ie in een rechte lijn onverschrokken blijft. Deze Speed is nog steeds een epische GT. Maar dan nóg veelzijdiger.

18
20
Specificaties

Specificaties Bentley Continental GT Speed (2021)

Motor
5.950 cc
W12 biturbo
659 pk @ 5.000 tpm
900 Nm @ 1.500 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,6 s
top 335 km/u
Verbruik (gemiddeld)
13,5 l/100 km
308 g/km CO2
Afmetingen
4.850 x 2.187 x 1.405 mm (l x b x h)
2.851 mm (wielbasis)
2.273 kg
90 l (benzine)
358 l (bagage)
Prijzen
n.n.b. (NL)
n.n.b. (B)

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken