We zullen je een klein geheimpje vertellen. Niet alles wat op het internet staat, is echt. Voor elke spontane Insta-strandfoto is er een gefrustreerde partner die een uur lang ‘potverdorie nou één keer een goede foto’ moest nemen, die hilarische quote van een kleuter op Twitter is gewoon door zijn eigen blogmoeder bedacht en de quinoasalade met essentiële rechtsdraaiende melkzuren was louter een voorgerecht voor een Dubbele Obesitasburger. Je zou niet de eerste zijn die verwacht dat een TopGear-redacteur elke bocht zijwaarts neemt, gehuld in een wolk van bandenrook – zo ook een paar zwaar teleurstelde redactiestagiairs in het verleden. Uitgezonderd onze collega wiens achternaam rijmt op Barris komen we niet elke dag thuis met een walm van Eau de Michelin.

De uitnodiging voor een evenement bij Circuit Zandvoort voor de BMW M3 Competition en M4 Competition geldt voor ons gewoon als een Bijzonder Goede Werkdag. Bedenk daarbij dat het op een maandag in coronatijd was, en het is gewoon de Beste Maandag van het Jaar Tot Nu Toe – andere merken mogen dit gerust als een uitdaging zien.

BMW trakteert ons op twee onderdelen

Op het menu: een paar rondjes over het F1-circuit van Zandvoort en een potje confronterende zelfreflectie op een nat stuk asfalt. Of zoals zij het noemden: driften in de BMW M3 Competition. De waarheid is dat de laatste keer dat we iets van dit kaliber flink zijwaarts gooiden wel eventjes geleden is. En dat driften meer op het doen van staartdelingen lijkt dan op fietsen: na een beetje oefenen lukt het wel weer, maar vanzelf gaat het niet. Voorafgaand aan deze stoere driftfoto’s klonk genoeg gevloek. Goed, het is ook weer niet dat we een stel ongekwalificeerde klunzen zijn, heus, maar we geven ruiterlijk toe dat we er een kluif aan hadden.

Dit moet een makkie zijn in de BMW M3 Competition

De setup van het parkoers is simpel: aanloopje, lange bocht naar rechts, gelijk eentje naar links en dan een rotondetje rond. We beginnen vanuit stilstand op asfalt. Alle systemen staan uit, dus met een vrolijk kwispelende achterkant en spinnende banden schiet de BMW M3 Competition van zijn plek. Aan power ontbreekt het echt niet; maar dan de eerste bocht. We proberen het met een kleine Scandinavian flick; voor de bocht naar rechts eerst een kleine stuurbeweging naar links om de balans te verstoren en dan gas erop en de bocht in sturen. Het resultaat: onderstuur. Je zou het niet verwachten, maar onderstuur is je grootste vijand als je probeert te driften op een natte baan. Vooral bij moderne auto’s; die zijn er dikwijls op afgesteld, dat is nu eenmaal wat veiliger. De grootste boosdoeners zijn eigenlijk de brede voorbanden in combinatie met de gladde baan. Het rubber vóór meet 275 millimeter in de breedte en dat helpt niet mee op nat asfalt.

Remmen is angst

Onder het Achterhoekse motto ‘vaak ben je te bang’ doen we nog een poging, maar dan met meer overtuiging. Dat eindigt achterstevoren. Goed, we hebben dus het gemiddelde nodig van die twee pogingen. Na wat meer oefenen begint het ergens op te lijken. De truc is om de auto niet uit de drift te laten vallen en dus altijd een beetje gas te houden, want eenmaal uit de drift, krijg de BMW M3 Competition moeilijk opnieuw zijwaarts. Als je eenmaal zijn taal spreekt, kun je de BMW M3 goed gecontroleerd dwars laten gaan. Je voelt wat de auto doet en je kunt meer drifthoek pakken dan je zou denken. Later krijgen trouwens we de kans om de M3 op een droog Circuit Zandvoort zijwaarts door een bocht te sleuren; daarbij is er van onderstuur geen sprake.

We weten dat we bijna Insta-waardig bezig zijn dankzij de handige BMW M Drift Analyzer. En met handig bedoelen we: totaal overbodig, maar wel heel leuk. De applicatie in het infotainmentsysteem doet precies wat de naam doet vermoeden. Via de sensoren meet de auto hoeveel meter je hebt gedrift, welke hoek je daarbij haalde en hoe lang de drift precies was. Aan de hand daarvan krijg je een score van nul tot vijf sterren. Uiteindelijk beloont de BMW M3 Competition ons met 4,5 ster, de slijmerd. Het ingebouwde spelelement is trouwens gewoon in te schakelen op de openbare weg, dus we verwachten wel wat viraaltjes op YouTube en blije schadeherstellers. Wij reden met een achterwielaandrijver, maar dit appje is ook gewoon te vinden in de nieuwe vierwielaangedreven versie van de M3 en M4 – daarvan kun je de voorwielaandrijving uitschakelen.

Zijwieltjes op de BMW M3 Competition

Overigens biedt de sedan wel zijwieltjes voor wie voorzichtiger wil beginnen met driften. De stabiliteitscontrole kent tien standen, waarbij de minst strenge stand best wat slip toelaat voordat hij ingrijpt. Dit kun je zien als een drifthulpje. De naar je voorkeur ingestelde rijmodi kun je onder de M1- en M2-knoppen op het stuur programmeren. Zo heb je je twee favoriete instellingen altijd snel bij de hand; je weet nooit wanneer je een fijne rotonde tegenkomt (uiteraard op afgesloten terrein en met volledige toestemming van de grondeigenaar).

Als je het nog wat voorzichtiger wilt doen, is er ook nog de ‘gewone’ M3, zonder Competition. Deze levert 480 pk in plaats van 510 pk en is in Nederland alleen leverbaar met een handbak. Later komt er nog een stationwagen. Daarmee heeft BMW een zeer breed spectrum in handen. Handgeschakelde auto’s vind je niet meer in dit segment: Audi en Mercedes hielden het al lang geleden voor gezien en zelfs de Giulia Quadrifoglio is er uitsluitend nog met een automaat. De vierwielaangedreven versie van de M3 laat Audi en AMG achter bij het stoplicht. Het voordeel dat AMG nu nog heeft, is dat ze als enige een achtcilinder in hun compacte sedan proppen. Met de nadruk op ‘nu nog’, want de volgende C 63 krijgt een viercilinder.

De BMW M3 Competition, of toch een andere?

Het grootste nadeel van deze M3 is dat je een keuze zult moeten maken tussen alle uitvoeringen. Porsche zou jaloers zijn op het aanbod. Als je trouwens twijfelt tussen de M3 en de M4, moet je de twee eens naast elkaar zetten en van achteren bekijken. Omdat de BMW 4-serie van zichzelf al vrij breed is, lijkt de M4 minder breed te zijn; bij de M3 is dat precies andersom. Heeft zo z’n charme. Waar je wel tegen moet kunnen, is de ongemakkelijke manier waarop de achterdeur aansluit op de bredere wielkasten. Of had je liever dat we je daar niet op hadden gewezen?

Specificaties BMW M3 Competition (G80) (2021)


Motor
2.993 cc
zescilinder turbo
510 pk @ 6.250 tpm
650 Nm @ 2.750 tpm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,9 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
10,0 l/100 km
228 g/km CO2, F-label
Afmetingen
4.794 x 1.903 x 1.433 mm (l x b x h)
2.857 mm (wielbasis)
1.805 kg
59 l (benzine)
480 l (bagage)
Prijzen
€ 129.269 (NL)
€ 91.950 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)