Er bestaat een ongeschreven regel voor de selecte groep geluksvogels die voor hun beroep over auto’s mogen schrijven: je moet je persoonlijke en je professionele mening kunnen scheiden. Het is immers niet de bedoeling dat iemand die om wat voor reden dan ook een hekel heeft aan alles wat uit Japan komt, een nieuwe Subaru niet op z’n merites kan beoordelen. Of dat iemand met een voorliefde voor Italiaans spul elke Fiat automatisch de hemel in prijst.
Nu scheelt het dat we bij TopGear regeltjes, geschreven of ongeschreven, met een gezonde korrel zout kunnen nemen. Ik grijp daarom dit moment aan om je een onbeschaamd persoonlijk verhaal voor te schotelen. Niet omdat ik nou een enorme BMW-gek ben, of zelfs maar fan van Duitse auto’s in het algemeen. Maar wel omdat – en dit is iets wat iedere liefhebber zal herkennen – sommige auto’s je kunnen grijpen en nooit meer loslaten. Het ultieme Eureka-gevoel beleefde ik in 2011 met de BMW 1M.
De BMW 1M
Ik reed ‘m in het noorden van Schotland op een vochtige lentedag over wegen waar ik urenlang niemand anders tegenkwam. Zijn oranje gloed stak af tegen de grauwgroene velden als een fakkel in een kerker. Zijn gierende zescilinder galmde tegen de rotsen en joeg schapen de glooiende heuvels over. Er was een voorzichtig zonnetje, er waren schijnbaar lukraak neergesmeten bochten, er was een volle tank. Ik versmolt met de 1M terwijl we samen balanceerden op het plezierige randje tussen lekker doorrijden en pure mishandeling. Daar en op dat moment besefte ik dat ik een automobiel hoogtepunt meemaakte.
In de jaren die volgden, ben ik de kleine Einser niet vergeten en kwam ik niets tegen dat ‘m in mijn beleving evenaarde. Natuurlijk, er zijn auto’s die beter rijden, auto’s die sneller en mooier zijn, of praktischer. Er zijn ook auto’s die al die dingen beter doen dan de 1M. Maar ware liefde kun je niet uitleggen, en dat moet je ook niet willen proberen.
Nu ga ik rijden met de langverwachte opvolger van de 1M, de nieuwe BMW M2 Coupé. Alsof het voorbestemd is, zijn we op een van mijn favoriete plekken ter wereld: aan de kust van midden-Californië bij het vermaarde circuit van Laguna Seca. Eerder las je het uitgebreide verslag van mijn collega; nu is het aan mij om deze belevenis in een rijtest samen te vatten.
‘De auto is op veel vlakken een feest van herkenning, maar er is meer power, meer urgentie’
De technische uitleg van emotieloze, woordjes opdreunende BMW-bobo’s kan geen afbreuk doen aan de tomeloze spanning die haast uit mijn oren borrelt. De details van de auto ken ik al, dus ik weet dat hij in de basis minder toegespitst is dan zijn voorganger. Zo heeft hij een instelbaar onderstel en heb je de keuze uit een handgeschakelde zesbak of een zeventraps M DCT-automaat (de 1M was er alleen met een handbak en de analoge ophanging van de M3 Competition).
Verder voldoet ie aan alle eisen voor een BMW stoeicoupé: zes cilinders, achterwielaandrijving, een lage zitpositie op een stevig stoeltje met het stuur zo optimaal voor je neus dat je het zou kunnen omhelzen. Ik maak me daarom geen zorgen. De M2 zal wellicht minder rauw en recht door zee zijn dan de 1M, hij zal iets meer fatsoen vertonen, maar ik vermoed dat de formule er nauwelijks door wordt verdund.
Hij is niet helemaal M
Net als de 1M heeft de M2 geen ‘pure M-motor’, en net als bij de 1M zal dat alleen hardcore fanaten iets uitmaken. De 3,0-liter zescilinder met twinscroll-turbo is niet gebaseerd op het nieuwe blok uit de 340i, maar op diens voorganger, zodat hij kon worden voorzien van diverse onderdelen van de M3 en M4. Daarnaast kreeg de M2 extra koeling, een op maat gemaakt uitlaatsysteem en een meer effectieve olietoevoer om met hoge zijdelingse g-krachten om te gaan. Ook is er een actief M-differentieel om de 370 pk en 465 Nm in banen te leiden.
Ik volg de pacecar van BMW-fabriekscoureur Timo Glock zo nauwgezet als ik kan en onderga een zintuiglijk spervuur van indrukken. De M2 staat in de stand Sport+, die zorgt voor de mechanische alertheid en de zware besturing die je van hem verwacht, plus een meer toegeeflijke stabiliteitscontrole. De auto is op veel vlakken een feest van herkenning, maar er is meer power, meer urgentie, en het komt zonder het gevaarlijk rafelige randje dat ik me herinner van de 1M.
De BMW M2 is zo goed
Het onderstel mag dan over vier wielen beschikken, het voelt aan als één geheel dat de M2 als een grote, glimmende postzegel aan de oppervlakte laat kleven. De grip en de snelheden waarmee je deze behoudt, stellen je verbeelding op proef. Als je te ver gaat, geeft de M2 een nieuwe invulling aan de termen ‘voorspelbaar’ en ‘controleerbaar’. De stuurratio is precies de juiste, de remmen (in dit geval met optionele, harde M-raceblokken) staan in directe verbinding met je wilskracht.
De respons van het gaspedaal is niets minder dan instinctief en het maakt niet uit hoe je de motor benadert: hoge toeren, lage toeren, je oogst geweld. De M DCT-transmissie, beproefd en verder verbeterd, hangt aan je vingertoppen en geeft genadeloze klappen in je rug. BMW heeft niet de meest indrukwekkende historie als het aankomt op het geluid van hun turbomotoren, maar hier hebben ze het voor elkaar: in Sport+ gaan er ergens wat klepjes open en kermt de zes-in-lijn de boel bij elkaar zoals alleen een BMW-zes-in-lijn dat kan.
Gaat de BMW M2 Coupé boven de BMW 1M?
Na de circuitsessie wordt de ervaring afgeroomd met een driftsessie door de Andretti-bocht – waarbij het me moeite kost om niet spontaan in luidkeels gezang uit te barsten – en een begeesterde cruise over de magnifieke Pacific Coast Highway. Ik had niet gedacht het geluk dat ik die dag in Schotland met de 1M meemaakte, ooit nog eens te mogen proeven, maar ik ben wederom ten prooi gevallen aan BMW’s genialiteit. Als een jaloers jong loeder wist de M2 me te verleiden. Het spijt me, 1M. Ik vrees dat je bent vervangen.
Specificaties BMW M2 Coupé DCT
Motor
2.979 cc
zescilinder turbo
370 pk @ 6.500 tpm
465 Nm @ 1.400 tpm
Aandrijving
achterwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,3 s
top 270 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,9 l/100 km
185 g/km CO2
G-label
Afmetingen
4.468 x 1.854 x 1.410 mm (l x b x h)
2.693 mm (wielbasis)
1.520 kg
52 l (benzine)
390 l (bagage)
Prijzen
NL € 79.990 (25%)
BE € 63.320
Het vonnis
Een motor die bestaat uit één samengebalde klont koppel, een rijervaring die je voelt tot in de verste uiteinden van je extremiteiten en tot in het diepst van je hart: de M2 is briljant. Neem een handbak: leven compleet
Reacties