Is het een SUV? Is het een station? Nee, het is de vernieuwde BMW X1– voor mensen die het allemaal ook niet weten.
 
Fabrikanten weten over het algemeen verdraaid goed voor wie ze hun auto’s maken. We zullen de laatsten zijn om te klagen over onze baan, maar met de hoeveelheid ‘empty nesters’ en ‘gezinnen met een actieve levensstijl’ die we bij presentaties om onze oren krijgen, is een beetje medeleven best op zijn plaats. Toch mist het zijn uitwerking niet: er zijn van die auto’s waarbij we ons afvragen voor wie ze in hemelsnaam zijn bedoeld.
 
Hét voorbeeld is de BMW X1. Dat komt vooral doordat het een auto is die hinkt op een eindeloze hoeveelheid gedachten. Het is geen SUV – daarvoor is ie te klein en te laag, maar hij is weer te hoog en lomp om een station te zijn. Het kan haast niet anders of de X1 is bedoeld voor mensen die werkelijk geen idee hebben wat ze willen.
 
Dat kan, dat is ook een doelgroep. En een grote kennelijk, want BMW heeft zichzelf ernstig verrast met de verkopen – 300.000 in bijna drie jaar, dat hadden ze nooit verwacht. Nou weten Amerikanen ook nooit wat ze willen (als het maar veel is), dus daar gaat de X1 in deze mild gefacelifte vorm vanaf nu ook verkocht worden. In China weten ze het al evenmin (als het maar Westers is), en daar gaat de X1 zelfs gebouwd worden, in een nieuwe fabriek.
 
Mild gefacelift, zeggen we? Inderdaad ja. Schaam je niet als je het niet ziet: wij zagen het pas toen men zo vriendelijk was er een plaatje van de oude bij te houden. Er zijn wat meer carrosseriestukjes in kleur mee gespoten, de voor- en achterbumper zijn nét iets anders, de koplampen hebben leds gekregen (kost extra), de spiegels zijn licht gewijzigd en de ‘bodembeschermingsplaat’ heeft een opvallender kleur. In het interieur zijn nieuwe materialen gebruikt, wat fijn is – in de vorige waren die hier en daar wat shabby. Verder is de middenconsole meer naar de bestuurder gekeerd voor meer ‘cockpitgevoel’.
 
Belangrijker zijn de nieuwe motoren: er zijn nu twee benzine- en vijf dieselversies met vermogens tussen de 116 en 245 pk. Wij reden de xDrive 25d, met een 218 pk sterke, van twee turbo’s voorziene tweeliter diesel. Een fijn ding: krachtig, altijd voldoende punch en toch een gemiddeld verbruik van 5,9 l/100 km – daar heb je wat aan. Een tikje aan de rumoerige kant is hij wel: je hoort hem altijd, ondanks de nieuwe achttraps-automaat die de toeren altijd laag houdt. Nu was dat altijd een X1-probleem, het was prettig geweest als ze dat ook hadden aangepakt.
 
Verder is het leven aan boord van de X1 aangenaam; ruimte zat, spulletjes zat, fijne stoelen, een typisch BMW-rijgevoel dankzij de prima onderstelafstemming en de uitstekende besturing. En ach, dan zal je door ons versleten worden als iemand die niet weet wat hij wil – kun jij daar nou echt mee zitten?

BMW X1 xDrive 25dA

 

12/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 6,8 s

Top: 228 km/u

Verbruik: 5,9 l/100 km

Motor: 1.995 cc, viercilinder, biturbodiesel

Aandrijving: 4WD

Vermogen: 218 pk

Koppel: 450 Nm

Gewicht: 1.585 kg

CO2: 145 g/km

 

Prijs

NL € 52.845

BE n.n.b.

 

Vonnis

Zo goed als onzichtbaar veranderd, wel fijne, wat luidruchtige nieuwe motor. Maar wij zouden liever wachten op de 3-serie Touring

Reacties

Meer van TopGear