BMW X1 xDrive25d

Die BMW X1… Wij konden het nooit zo met ‘m vinden. Hij was van heel veel een beetje en daardoor van alles net niks. Hij was net niet mooi, reed net niet goed, was net niet ruim en net te duur. Maar deze nieuwe: dat is héél andere koek.

bmw-x1-xdrive25d
bmw-x1-xdrive25d
bmw-x1-xdrive25d
bmw-x1-xdrive25d
bmw-x1-xdrive25d
bmw-x1-xdrive25d
bmw-x1-xdrive25d
bmw-x1-xdrive25d
bmw-x1-xdrive25d
bmw-x1-xdrive25d
bmw-x1-xdrive25d
bmw-x1-xdrive25d
bmw-x1-xdrive25d
bmw-x1-xdrive25d
bmw-x1-xdrive25d
bmw-x1-xdrive25d
bmw-x1-xdrive25d
bmw-x1-xdrive25d
bmw-x1-xdrive25d
bmw-x1-xdrive25d

Natuurlijk trok niemand zich een moer aan van wat wij vonden, want BMW wist toch maar mooi 730.000 van die BMW X1’s te slijten. Niet slecht voor een auto die eigenlijk een schoolvoorbeeld van Net Niet was. Dat kon ook nauwelijks anders, want de designafdeling zei zich te hebben laten inspireren door een sportschoen. Nou vinden wij die hoge Allstars ook leuk, maar dat wil niet per se zeggen dat we er ook in willen rijden. Daarnaast was hij toch het kleine broertje van de X3, ook al zo’n auto die het Net Niet was. Dat werd alleen maar duidelijker toen de nieuwe X3 verscheen: dat zag er tenminste als een échte auto uit.

Hetzelfde verschijnsel doet zich voor met de BMW X1. Versie 2.0 is een totaal andere auto. Weg zijn de vierkante lijnen, dat hoekige dat de vorige BMW X1 een beetje het aanzien van zo’n klein jongetje met iets te hoog opgetrokken schoudertjes gaf. De nieuwe ziet er juist heel afgetraind uit. Hij is een paar centimeter korter, maar wel hoger en breder. Het gaat om heel kleine beetjes, maar het doet wonderen voor zijn proporties. De gemenere koplampen, bredere grille en aangezette rondingen doen de rest. Hij heeft nog het meest weg van een kleinere X3 en dat is nu dus goed nieuws.

Nieuw interieur voor de BMW X1

En dan dat interieur: dat is helemaal onherkenbaar veranderd. We hebben ooit een half jaar een BMW X1 als duurtestauto gehad, een vrij basic tweeliter diesel, en die werd met de week saaier. Dan duurt een half jaar lang, hoor. Die verveling had grotendeels te maken met het interieur, dat op een enkel aluminium stripje na, geheel van somber stemmende zwarte kunststof gemaakt was, gespeend was van elke vorm van verwennerij en bovendien matig geïsoleerd was, waardoor je de hele tijd naar die nimmer opwindende dieseldreun zat te luisteren. En moet je die X1 nu eens zien: prachtig afgewerkt bruin leer, fraaie houten panelen, mat aluminium versierselen, een mooi hoge-resolutiescherm dat via een tegenwoordig uitstekend functionerend iDrive bediend wordt, een perfect klinkend audiosysteem, zelfs een briljant head-up-display dat je snelheid, navi-aanwijzingen en relevante verkeersborden tegen je voorruit projecteert (tip: als je maar één optie mag kiezen, neem dan deze, het werkt zó fijn!). Dit is het soort evolutie dat van pantoffeldiertjes in één keer naar homo sapiens doordendert en alle tussenliggende stappen overslaat.

Natuurlijk, we zitten weer eens in een exemplaar dat als een foie gras-gans tot zijn strot toe met extra’s is volgestouwd, opties die alles bij elkaar de auto prijstechnisch waarschijnlijk een keer of zes, zeven over de kop jagen. Dat vertroebelt de blik uiteraard enigszins. Maar het hele gevoel is ook anders: je zit hoger, wat een veel nadrukkelijker SUV-gevoel geeft. Ook in de breedte en op de achterbank heb je aanzienlijk meer ruimte. Datzelfde geldt voor de bagageruimte: die is 85 liter groter geworden – 200 liter zelfs als je de achterbank neergooit. De isolatie is enorm verbeterd: de motor is alleen te horen als je stevig in de toeren doortrekt. Ofwel: ook zonder al die extra’s is deze nieuwe X1 domweg aanzienlijk méér auto.

Een heel wezenlijk verschil met de vorige X1 is dat de nieuwe op het onderstel van de 2-serie Active Tourer staat. Dus ja, dat betekent ook dat hij in principe voorwielaangedreven is. De xDrive-versies hebben uiteraard vierwielaandrijving, maar niet van het permanente soort: de achterwielen worden pas bijgeschakeld als de X1 dat nodig acht. Dat doet hij trouwens niet alleen als de achterwielen grip dreigen te verliezen, maar ook ‘preventief’, als je volgas geeft bijvoorbeeld. Eerlijk is eerlijk: het werkt uitstekend. Af en toe merk je heus dat het geen achterwielaandrijver is, maar het blijft bij een heel lichte neiging tot onderstuur – voordat de auto daadwerkelijk over z’n voorwielen gaat glijden, heeft de X1 al zo goed als onmerkbaar ingegrepen. Bij de afstemming van het onderstel is de nadruk veel meer op comfort komen te liggen: de vorige X1 moest zo nodig sportief zijn en dat leverde nogal eens wat gestuiter op. Niets van dat alles bij de nieuwe. Hij is haast rustgevend comfortabel, terwijl je heus ‘op z’n BMW’s’ de bocht door kunt. Hier is goed werk verricht.

Nieuwe motoren voor de BMW X1

Alle motoren voor de X1 zijn nieuw en volgen logischerwijs het gamma van de 2-serie. Het begint dus bij driecilinders (ook een driecilinder diesel is onderweg) van 136 pk en loopt door tot de tweeliter turbo die 25i heet en 231 pk levert. Toevallig exact hetzelfde vermogen wordt geleverd door de dieseltopper, de xDrive25d die wij reden, én hij heeft er ten opzichte van de 350 newtonmeters koppel die de benzine levert nog eens 100 Nm bij. Als je die cijfers ziet, weet je al: daar kun je je geen buil aan vallen. Hij trekt vanuit elk toerental als een tierelier, werkt samen met de achttraps automaat alsof ze getrouwd zijn, is nauwelijks te horen en verbruikt een bijzonder schappelijke 5,0 liter per 100 kilometer. Je wilt natuurlijk ook nog even weten hoe lang hij over een sprintje naar 100 km/u doet en wat zijn top is. Wel: 6,6 seconden en 235 km/u. Dat laat, als gezegd, weinig te wensen over.

Zoals de hele X1 verrekte weinig te wensen overlaat. Een speciale vermelding verdient nog het zitcomfort, zowel voor als achter. De voorstoelen zijn uitstekend, en dat typische BMW-dingetje van dat uitschuifbare stukje voor wat meer steun voor je bovenbenen blijft een geweldige vondst. Achterin heb je aanzienlijk meer ruimte dan voorheen – de achterbank is nog verschuifbaar ook (kost wel meer) en dan zit ook daar zo’n beetje iedereen vorstelijk.

Tot slot iets over de prijs. Tot de komst van de driecilinders begint het bij 39.000 euro voor de sDrive20i (in België is de sDrive18d het goedkoopst: 32.200 euro). Onze topdiesel kost een lieve 54.500 euro (43.300 euro in België), waar je gerust nog een paar duizend euro bij kunt optellen voor wat van die begerenswaardige opties. Dat is een forse klap geld, al is het minder dan zijn voorganger moest kosten (want een lagere CO2-uitstoot). En in tegenstelling tot die laatste, krijg je er nu tenminste ook een hele klap auto voor.

16
20
Specificaties

BMW X1 xDrive25d

16/20

Motor
1.995 cc
viercilinder turbo
231 pk @ 4.400 tpm
450 Nm @ 1.500 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 6,6 s
top 235 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,0 l/100 km
132 g/km CO2
B-label

Afmetingen
4.439 x 1.821 x 1.598 mm (l x b x h)
2.670 mm (wielbasis)
1.550 kg
51 l (diesel)
505 / 1.550 l (bagage)

Prijzen
NL € 54.500
BE € 43.300

Het vonnis
De nieuwe X1 heeft geen stappen voorwaarts gemaakt, maar reuzensprongen met zevenmijlslaarzen. Exterieur en bovenal interieur zijn nu op niveau, hoog niveau zelfs. Rijdt daarnaast ook nog eens stukken volwassener. Deze komt er wel!

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken