BMW Z4 M40i

De BMW Z4 M40i is top, maar heeft twee grote problemen: het gewicht en zijn prijs

BMW Z4 M40i
BMW Z4 M40i
BMW Z4 M40i
BMW Z4 M40i instrumentarium
BMW Z4 M40i
BMW Z4 M40i
BMW Z4 M40i interieur
BMW Z4 M40i
BMW Z4 M40i
BMW Z4 M40i
BMW Z4 M40i instrumentarium
BMW Z4 M40i
BMW Z4 M40i
BMW Z4 M40i interieur

Wist je dat die Z staat voor ‘Zukunft’, oftewel ‘Toekomst’? Wat dat met open sport­auto’s te maken heeft, weten we niet. Bovendien: Z-modellen zijn niet altijd open. Denk aan de Z3 Coupé en Z4 Coupé. Maar de basis van de Z-modellen is een open roadster, en dat startte in 1989 met de op een 3-serie (E30) gebaseerde Z1. Je weet wel, met die deurtjes die in de carrosserie wegzakken. Ze zijn inmiddels veel geld waard.

In 1995 kwam BMW met de Z3, voorzien van een een goede dosis retro en met een vrij lief uiterlijk, die – een beetje afhankelijk van de versie – in staat was tot brute prestaties. Die overigens aan alle kanten werden overtroffen toen BMW in 2000 met de wonderschone en nog steeds loeidure Z8 op de markt kwam. James Bond was er ook gek mee.

De eerste BMW Z4

In 2002 volgde de eerste Z4, die vooral wat stoerder oogde dan de Z3, wat er bij de nieuwe generatie in 2009 weer vrolijk werd afgeschaafd. En nu staat de derde generatie Z4 voor onze neus. De familieband met de vorige Z4’s is direct zichtbaar. Sterker: zo veel lijkt ie niet veranderd ten opzichte van de vorige. Ja, z’n welvingen, lijnen, luchthappers en meer zijn veel heftiger aanwezig en het oogt allemaal nogal onrustig.

Zoals we ook al meldden bij de BMW M850i: BMW kreeg het verwijt een tikje brave modellen te maken en denkt dat op te lossen met dit soort dramatische toevoegingen. Misschien dat ze het in Beieren niet helemaal begrepen hebben: die brave modellen zijn de Active Tourer en de GT-modellen van de 3, 5 en 6. Gelukkig blijven er dan nog 57 modellen over die wél aansprekend zijn, die hoeven heus niet allemaal met een stanleymes te worden ontworpen. Nou ja, over uiterlijk kun je twisten; gelukkig. Anders liepen we allemaal met dezelfde partner rond.

Er valt mee te leven

Als je eenmaal gewend bent aan die drukke lijnen en vouwen en happen, en je beziet de BMW Z4 in dit matte grijs bijvoorbeeld, dan valt er zeker mee te leven. Want zeg nou zelf: een fraaie en snelle roadster, waarbij je met je billen zowat bovenop de achteras zit, zoveel zijn er niet. MX-5, SLK (pardon: SLC. Die nieuwe namen – het blijft wennen…) en de BMW Z4. Meer ‘gangbare’ smaken heb je niet, temeer daar we de 718 Boxster en 4C Spider in een heel andere categorie plaatsen. Niet eens omdat ze, oh snik, viercilindertjes hebben.

Nou is die MX-5 echt een topper. Als je van lekker cruisen houdt. Weinig ver­mogen en weinig gewicht tezamen met een ultieme scherpte maken ’m geweldig om te rijden. Meer heb je niet nodig, roepen sommigen dan – maar we vinden ’m toch wat te tam. De dikste MX-5 levert 184 pk. De Peugeot van onze buurman ook.

De BMW Z4 M40i is flink zwaarder

En de BMW Z4 M40i die voor onze neus staat, bijna het dubbele. Ja, de Z4 is zwaarder (+500 kilo!), digitaler (boordevol elektronica om te sturen, remmen, niet over te hellen en meer) en vooral ook veel duurder – de dikste MX-5 kost je 45 mille, deze BMW Z4 M40i doet bijna 80.000 euro.

Maar 340 pk op de achterwielen van zo’n kleine auto is gewoon fijn. En dan is dit nog niet eens de dikste versie, je mag gerust nog een Z4 M verwachten. Trouwens, de MX-5 heeft een handbak; niet leverbaar op de Z4. Het papieren vergelijk met de MX-5 maakt duidelijk dat ook deze Z4 als échte roadster niet heel puur is.

Maar de potentiële kopers verlangen dat ook niet. Die hebben al een 5-serie op de oprit staan, wellicht nog een X3 voor de boodschappen en willen een dikke, toegankelijke en niet al te rudimentaire cabrio voor in het weekend. Laat het budget het toe, dan hebben ze aan de BMW Z4 M40i precies wat ze willen.

Lamlendige automaat in de BMW Z4 M40i

Binnenin is het helemaal BMW, met iDrive-knoppen en een prettige, diepe zit achter een dik met leer bekleed stuur. De bak en pook zijn bekend, startknop indrukken en gas erop. Ook in de Z4 voelt de automaat in de normale stand lamlendig, om zo min mogelijk uitstoot en verbruik te realiseren.

Dat gaat behoorlijk ten koste van de rijbeleving – wat voor dit soort auto’s ongeveer de enige reden is om ’m aan te schaffen. Het gevolg is dat je ’m vaak in z’n sportstand zult rijden. Meer verbruik, meer uitstoot, maar wat je ervoor terugkrijgt is heel veel plezier; wat ook niet anders kan met 340 pk.

Die zes-in-lijn met twin-scroll turbo knettert er vrolijk op los en levert direct een ontieglijke dosis kracht om de kleine, tikkie zware Z4 af te schieten. Of we nou op krappe bergwegen veel van ’m verlangen, of op hoge snelheden, op slechte wegen, rotondes, noem het maar: overal en altijd is ie vrijwel volmaakt in balans, en betrekt ie je genoeg bij wat er onder je gebeurt.

De BMW Z4 M40i verlangt naar limiet

Niet alles is elektronisch weggefilterd of opgepoetst, hij verlangt wel degelijk dat jij ook aan het werk gaat om meer op de limiet te kunnen rijden. Z’n ware aard als roadster verloochent ie niet, maar hij zou met gemak een veel puurdere auto kunnen zijn – lichter ook, directer, met minder elektronische poespas, en ook gewoon met een handbak – ware het niet dat BMW’s klanten daar stomweg niet om vragen.

Wat doe je dan? Alle kennis en kunde is in huis om van de BMW Z4 M40i een top-roadster te maken, maar de klanten willen een top-cabrio met roadster-trekjes. En dat is wat ie dan ook geworden is. Op dit moment wellicht zelfs het beste dat je op dat gebied kunt kopen.

In Nederland start de Z4 bij 52.215 euro (BE: 46.060 euro) voor een 197 pk sterke Z4 sDrive20i (dan zouden we dus de MX-5 nemen, hoewel het een nette prijs is) en klimt via de sDrive30i (258 pk) naar 55.844 euro (BE: N.B.) om voorlopig op de BMW Z4 M40i met 340 pk te eindigen, die net geen 80 mille kost. Als een compacte, comfortabele en retesnelle roadster-achtige cabriolet je ding is, dan moet je deze hebben.

12
20
Specificaties

Specificaties BMW Z4 M40i

Motor
2.998 cc
zescilinder turbo
340 pk @ 6.500 tpm
500 Nm @ 1.600 tpm
Aandrijving
achterwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,6 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,4 l 100/km
168 g/km CO2
Afmetingen
4.324 x 1.864 x 1.304 mm (l x b x h)
2.470 mm (wielbasis)
1.535 kg
52 l (benzine)
281 l (bagage)
Prijzen
€ 78.011 (NL)
€ 65.050 (B)

Vonnis
1.535 kilo voor een roadster, kom op BMW: dat kan anders. Maar de klant schijnt liever een cabriolet te willen die op een roadster lijkt, dus krijgen ze ’m. Rijdt desondanks meer dan goed en verslavend snel, en dat voor minder dan 80 mille

Reacties
  1. MarcelB zegt op 30 maart 2019 om 12:36:

    Als je een BMW Z4 gaat vergelijken met een MX-5 dan vraag ik me werkelijk af of je wel het juiste vak uitvoert. Omdat het een cabrio is??? Dus de volgende keer dat je een dikke S klasse met relaxstoelen achterin (dus 4 persoons) ga je dan als schrijver het vergelijk aan met een Aygo (ook een vierpersoons auto)????? Wat een gelul zeg.

    • Jean-Marie zegt op 1 mei 2019 om 22:28:

      Compleet mee eens. Typische Hollander gelul.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws