Autotest: Cadillac CTS Sport Wagon 3.6 AWD Sport Luxury

Cadillac doet zijn best een alternatief voor de Duitse heersers te bieden. Met deze nogal on-Amerikaanse CTS Sport Wagon.
 
Amerikaanse auto’s zijn groot en lomp, ze kunnen alleen rechtdoor, ze zuipen benzine en ze vallen van ellende uit elkaar. Zo, dan hebben we dat vast gehad. En dan nu een auto die lijnrecht tegen al deze vooroordelen in gaat: de Cadillac CTS.
 
Al sinds 2008 timmeren de Amerikanen met dit model aan hun stoffige imago, en na een hobbelige rit met failliete moederbedrijven en omgevallen importeurs heeft Cadillac in de Benelux eindelijk weer een handvol showrooms waar ze de auto’s aan de man kunnen brengen. Dat ze van harte welkom zijn, concludeerden we al na enkele ritjes in de monsterlijke CTS-V; samen met de Porsche Panamera Turbo de enige productiesedan die de Nordschleife in minder dan acht minuten gerond heeft. Maar dat zegt niet zo veel. De zakenmensen met kinderen willen natuurlijk weten: hoe zit het op de A2, en waar laat ik m’n golden retriever?
 
Zie hier: de CTS Sport Wagon, een vlot gelijnd rugzakmodel en misschien wel de meest Europese auto die Cadillac ooit gemaakt heeft. We rijden de topuitvoering met een 3,6-liter metende V6 en vierwielaandrijving. Bepaald geen stakker met z’n 311 pk, en voor het komende modeljaar krijgt ie nog eens een update met elf extra paardenkrachten. Voor al z’n kracht laat de motor een net verbruik noteren – we verstookten 11 l/100 km bij aardig doorrijden – en hij loopt mooi geciviliseerd en stil. Tenzij je flink gas geeft: dan klinkt er een prachtige, volle roffel.
 
Waar je met de standaard CTS nog wel eens een speels uitstapje in een bocht kunt maken, blijft de AWD-versie netjes in het gareel. Zoek je z’n limiet op, dan glijdt ie over z’n voorwielen weg; minder spannend, maar wel zo veilig. De zestraps automaat reageert niet altijd even vlot op je rechtervoet, maar geef de pook een tikje naar rechts om ‘m in de sportstand te zetten en hij voldoet aan al je wensen.
 
Aan de besturing heeft Cadillac hard gewerkt. Niks licht en gevoelloos, dit begint zowaar op een rijdersauto te lijken. Het onderstel van de CTS neigt meer naar Mercedes dan naar BMW: hij is redelijk sportief te rijden, maar is vooral zo afgesteld dat gevoelige ruggetjes worden ontzien. Het maakt de auto tot een kilometerkoning; ook na uren achter het stuur stappen we fris uit, mede dankzij de prettige stoelen met ventilatie.
 
Minpunten zijn er ook. Achterin heb je beenruimte zat, maar de hoofdruimte houdt niet over, en de achterbak is niet grandioos groot. Form over function, zullen we maar zeggen. Het grootste probleem – in Nederland althans – blijft z’n prijs: in de VS zo’n 50.000 dollar, bij ons bijna 85.000 euro. Met dank aan de BPM en de CO2-taks. Tel daar de niet malse afschrijving bij op, en de CTS zal op onze wegen een zeldzaam beestje blijven. In België is hij een stuk betaalbaarder, maar als kopers nou érgens voor dieselauto’s kiezen…
 
Geen Benelux-verkoopknaller dus, deze Cadillac. Daar lijkt de kersverse importeur ook niet op te mikken; eerder op exclusiviteit. Een goede insteek. Toch bekruipt ons een B100-gevoel bij deze CTS: ik heb ook altijd pech, ze moeten altijd mij hebben. Zonde, en in dit geval ook zeker niet terecht.
 
 
13
20
Specificaties

Specificaties: Sport Wagon 3.6 AWD Sport Luxury

 
Leuk 
Originele styling, netjes afgewerkt, zeer compleet
 
Niet leuk 
Kost de hoofdprijs
 
TopGear-vonnis
Fijn ding, die CTS. Een aanrader voor mensen met maling aan het maaiveld en een dikke portemonnee
 
Prestaties 
0-100 km/u 6,7 sec., top 225 km/u, 10,6 l/100 km
 
Techniek  
3.564 cc V6, vierwiel-aandrijving, 311 pk, 370 Nm, 1.882 kg, 250 g/km CO2
 
Doen!  
Ja, gewoon doen. Voor de variëteit op de weg
 
Niet doen   
Inruilen
 
Prijs NL € 84.380
Prijs BE € 58.573

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken