Geen ander merk uit de Volkswagen Groep zal ooit de beschikking krijgen over deze Formentor. De puntige badge van Cupra, de sportieve en geëlektrificeerde spin-off van Seat, is de enige die ooit in zijn grille zal prijken. Dus als jij dacht dat alle Cupra’s eigenlijk gewoon Seats met een hip logootje waren: deze ranke, ineengedoken SUV-coupé komt je eens even
stevig de oren wassen. En hij heet de Cupra Formentor.

Natuurlijk is de Cupra Formentor niet een compleet nieuw samengesteld model. Hij is gebaseerd op dezelfde rauwe ingrediënten als de Seat Ateca – of de VW Golf, zo je wilt: hetzelfde platform, dezelfde transmissies en hetzelfde kersverse infotainment dat je ook in de nieuwe Leon kunt vinden. Dat betekent dat je ook dezelfde aanraakgevoelige aircobediening krijgt, die ronduit waardeloos is, en dat er een druk touchscreen met een lastige interface prijkt in het midden van het nors ogende dashboard.

Langer en lager

Om de Cupra Formentor zijn gespierde houding te geven, is hij langer en lager dan een doorsnee boodschappen-Ateca, maar hij is nog altijd ruim vanbinnen. In het echt is het een knap geval om te zien; zodanig dat we ons hardop afvragen hoe Cupra een design erdoor heeft gekregen dat zoveel mooier en samenhangender is dan dat van de Lamborghini Urus. In deze klasse tellen looks nogal zwaar mee, dus de Formentor zal het nieuwe merk Cupra zeker helpen om voet aan de grond te krijgen.

Op dit moment is de Formentor er met twee aandrijflijnen om uit te kiezen: een 310 pk sterke 2,0-liter viercilinder turbo die alle vier de wielen in gang zet, en een plug-in hybride die een 1,4-liter turbo-viercilinder koppelt aan een elektromotor, om zo 245 pk te leveren. Deze PHEV zou puur op elektriciteit 50 kilometer ver moeten kunnen komen.

De uitrustingsniveaus van de Cupra Formentor

Er zijn zes uitrustingsniveaus beschikbaar. Wij testen hier de topversie met de 310 pk sterke motor – toch wel de meest Cupra-achtige van alle Formentors (Formentoren?). Dit is geen hoog opgekrikte offroader: met de veel steun biedende elektrische kuipstoel op de laagste stand zou je gevoelsmatig zelfs kunnen denken dat je in een Leon zit.

In de stad is deze SUV-coupé zo gemakkelijk in de omgang als we gewend zijn van moderne hete hatchbacks. Natuurlijk voelt de Cupra Formentor wat groter aan, maar hij is nooit log of onhandig – de besturing is direct en licht bij lage snelheid, en ondanks de 20 inch grote wielen worden oneffenheden niet te hard doorgegeven, zelfs niet in de Cupra-modus.

De Cupra Formentor is een snel en scherp instrument om jezelf van a naar b te katapulteren. De naadloze schakelmomenten, de grip van de vierwielaandrijving en de grote hoeveelheid
koppel die op afroep beschikbaar is, leiden samen tot een weinig veeleisende, uit de kluiten gewassen hot hatch. Het is een gemakkelijke auto om extreem hard mee te rijden, hoewel
het motorgeluid na een tijdje wellicht wat op je zenuwen zal werken.

Wat betekent de naam eigenlijk?

Die blijkt niets te maken te hebben met de zielzuigende slechteriken uit het Harry Potter-universum, noch met het gistingsproces dat komt kijken bij het brouwen van je eigen bier. ‘Formentor’ is een schilderachtig schiereiland op Mallorca, zo hebben we geleerd. Onthoud dat maar voor als mensen aan je vragen hoe je auto ook alweer heet, want vreemd genoeg is de naam nergens op of in de Cupra Formentor terug te vinden.

Specificaties Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310 4Drive (2020)


Motor
1.984 cc
viercilinder turbo
310 pk @ n.b. tpm
400 Nm @ n.b. tpm
Aandrijving
vier wielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,9 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
8,2 l/100 km
186 g/km CO2
Afmetingen
4.450 x 1.839 x 1.511 mm (l x b x h)
2.680 mm (wielbasis)
1.644 kg
55 l (benzine)
420 l (bagage)
Prijzen
n.b. (NL)
n.b. (B)

Reacties

  • Raven heeft op 5 januari 2021 geschreven:

    De naam staat aan de zijkant van de achterlichten….

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)