DS 7 Crossback E-Tense 225

Auto couture

Foto('s): DSDS 7 Crossback E-Tense
Foto('s): DSDS 7 Crossback E-Tense
Foto('s): DSDS 7 Crossback E-Tense
Foto('s): DSDS 7 Crossback E-Tense 225
Foto('s): DSDS 7 Crossback E-Tense 225
Foto('s): DSDS 7 Crossback E-Tense 225
Foto('s): DSDS 7 Crossback E-Tense 225
Foto('s): DSDS 7 Crossback E-Tense 225
Foto('s): DSDS 7 Crossback E-Tense 225
DS 7 Crossback E-Tense
DS 7 Crossback E-Tense
DS 7 Crossback E-Tense
DS 7 Crossback E-Tense 225
DS 7 Crossback E-Tense 225
DS 7 Crossback E-Tense 225
DS 7 Crossback E-Tense 225
DS 7 Crossback E-Tense 225
DS 7 Crossback E-Tense 225

Een medewerker van DS op de kast jagen? Noem een auto van het merk dan een opgewaardeerde Citroën. Gaan we daarom ook niet doen. Je kijkt naar de DS 7 Crossback E-Tense 225. Zie het als een opgedirkte versie van de Opel Grandland X. Nee, ook flauw. En we snappen de frustratie heel goed, want geen ander merk doet zoveel moeite om een model te onderscheiden van zijn technische zoers (een samentrekking van broer en zus die door deze net iets te lange uitleg compleet overbodig wordt gemaakt) als DS.

Bij andere merken van hetzelfde concern komen knoppen en schakelaars veelal uit dezelfde grabbelton. Bij DS gebruiken ze zelfs niet de raamschakelaars van PSA. In plaats daarvan bedachten ze vier onnodig (maar daarom wel tof) groot bemeten schakelaars in de middenconsole. De startknop resideert prominent boven op het navigatiescherm met daarbovenop een analoge klok van BRM. Elke vierkante centimeter van het interieur is door een designer bekeken en is voorzien van een ruitjespatroon, een glimmertje of een stikseltje. Het is maar goed dat ze kunstleer en alcantara gebruikten, want met de hoeveelheden materiaal zou er geen koe meer over zijn om een bommetje te doen.

De DS 7 Crossback E-Tense 225 geeft een bijzonder gevoel

Alleen de bovenkant van het dashboard en de deurpanelen bestaan deels uit plastic, dat een beetje tussen hard en zacht plastic in zit. Het trilt wel een klein beetje mee als je de lage tonen opschroeft van de radio, wat dan weer jammer is voor een premium-model. Neemt niet weg dat het zitten in de DS 7 voelt als iets bijzonders door de mooie materialen en de bijzondere afwerking.

Ook aan het navigatiesysteem gaf DS zijn eigen draai door een rij faux-diamanten knoppen onder het scherm te plaatsen. Ziet er mooi uit, maar de knoppen bewegen niet en geven geen feedback. Best irritant in combinatie met het wat trage navigatiesysteem, waardoor je eigenlijk niet zeker weet of je de knop wel goed hebt aangeraakt. De stoelen zitten voortreffelijk, maar ze missen voor langere mensen wat instelbaarheid. De zitting is niet langer te maken en de hoogte van de lendensteun is niet verstelbaar. Bovendien zit je wat ongemakkelijk net te dicht bij de pedalen óf te ver weg van het stuur. Een ergonomisch euvel dat je veel treft in kleinere stadskarretjes, maar iets wat je niet verwacht in het Franse antwoord op de Duitse luxe-SUV.

Maar hoe rijdt de DS 7 Crossback E-Tense 225?

Eenmaal onderweg vergeet je alle kleinigheden al snel. We rijden de plug-in hybrideversie van de DS 7 Crossback, de E-Tense 225. De SUV is zelf niet nieuw, en hij was er zelfs al als hybride met 300 pk. Deze nieuwe E-Tense doet het met een elektromotor minder, zonder de vierwielaandrijving, en met een gecombineerd vermogen van 225 pk. Dat scheelt je in Nederland wel mooi 5.000 euro. Qua bijtellingsvoordelen, bagageruimte of -verbruik kunnen we verder weinig voordelen ontdekken, behalve dat je hem met een geruster hart aan je kids kunt meegeven. Deze gaat namelijk in 8,9 seconden naar de 100 km/u, in plaats van in 5,9.

Meer snelheid is niet nodig

Overigens is dat zat voor de DS 7 Crossback E-Tense 225. De hybride aandrijflijn doet – zeker met een volle accu – bij rustig rijgedrag geruisloos zijn werk. Wil je wat meer doorpoken, dan voel en hoor je vanzelfsprekend de benzinemotor aanslaan. Bij een lege accu gaat de benzinemotor meer meedoen en lever je iets in aan souplesse. Verder is de algehele isolatie in de DS 7 Crossback top. Sensoren scannen daarnaast het wegdek om de demping per wiel bij te regelen om je nog verder te verwijderen van de boze buitenwereld. Je zit veilig in je eigen haute couture-coconnetje. Doe maar rustig aan – dan is ie op z’n best.

14
20
Specificaties

Specificaties DS 7 Crossback E-Tense 225

Motor
1.598 cc
viercilinder turbo hybride
225 pk @ 5.500 tpm
320 Nm @ 3.000 tpm
Aandrijving
voorwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 8,9 s
top 235 km/u
Verbruik (gemiddeld)
1,6 l/100 km
35 g/km CO2, A-label
Afmetingen
4.573 x 1.906 x 1.625 mm (l x b x h)
2.738 mm (wielbasis)
1.725 kg
43 l (benzine)
555 / 1.712 l (bagage)
Prijzen
€ 54.480 (NL)
€ 48.990 (B) – Performance Line Plus

Reacties
  1. Han Boerhof zegt op 14 februari 2021 om 10:26:

    Ik weet niet wie dit commentaar geschreven heeft maar hij begrijpt er niets van ! Ik lees jalouzie maar ik raad je aan om een oude golf te gaan rijden dan heb je het niveau van Audi / BMW / Mercedus ban dit moment ! Advies als je wilt lezen zonder woorden te kennen probeer het dan ook niet !

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken