Het mag een wonder heten dat de Fiat 500X geen doorslaand succes is in Nederland. De hoogpotige Italiaan combineert alle elementen waar metropoli­taanse autokopers zo dol op zijn. Om te beginnen zijn er de ingebouwde Fiat 500-charmes. Wie kan zo’n snoezig neusje nou weerstaan? Daarnaast is het een cross­over – een carrosserievorm die nog populairder is dan onderzoekjes over waarom koffie nu weer slecht of goed voor je is (deze week is het goed, proost).

Klaar voor een comeback?

Fiat wist er in drie jaar nog geen 3.000 te slijten in Nederland. Nu is de Renault Captur een stukje goedkoper (en kleiner), maar je zou verwachten dat de doddige Fiat 500X wel een portie van diens 42.000 kopers kon wegpikken.

De Fiat 500X laat zich echter niet uit het veld slaan en komt terug met een facelift. De nieuweling herken je aan het stukje meegespoten plaatwerk in de achterlichten, zoals de facelift van de gewone 500 dat ook heeft. Daarnaast herken je ’m aan z’n nieuwe led-koplampen. Als je je oren spitst, kun je voorin bovendien een ­nieuwe ­driecilinder horen brommen.

FireFly-motor

De FireFly-motorenfamilie (drie- en viercilinder turbo) vervangt de inmiddels 30 jaar oude Fire-motoren. Nee, echt: de eerste Fire-viercilinder verscheen in de Fiat Uno in 1985 en ligt nu nog (flink aangepast) in de Panda. Meer dan 30 miljoen van deze motoren verlieten de fabriek.

De Fiat 500X, die overigens nooit Fire-­techniek had, is de eerste Fiat die de nieuwe generatie motoren krijgt toegewezen. Wij rijden de 1,0-liter driecilinder turbo. Later volgt er nog een 1,3-liter viercilinder met automaat. Een vierwielaandrijver komt niet meer naar Nederland; beide uitvoeringen zijn voorwielaangedreven.

Rijdt de Fiat 500X plezierig?

Fiat haalt graag het woord rijplezier erbij. En ja: de Fiat 500X rijdt zeer plezierig, maar het is niet een auto die je pakt om voor je plezier zomaar wat kilometers te gaan maken. De nieuwe FireFly-motor is stil, trillingsvrij en wandelt soepel door de toeren. Hij schrikt wakker als je het gas intrapt en beter dan acceptabel durven we de acceleratie niet te noemen; hij is een klein beetje lui.

Het is overigens allerminst een natte dweil: de ophanging is aan de stevige kant, maar zeker niet oncomfortabel. Van een paar sportieve bochten is de Fiat 500X ook zeker niet vies. De motor is zo stil dat het je ineens gaat opvallen dat de ophanging redelijk hoorbaar is. En op snelwegtempo nemen de grote spiegels en hun windgeruis wat ­decibellen voor hun rekening.

Hoe zit het met het interieur?

Niets wat een draai aan de volumeknop op het nieuwe 7-inch infotainmentsysteem niet kan verhelpen. En in tegenstelling tot bij de kleine 500 gebruikte Fiat mooie en zachte materialen voor de interieur­afwerking. De stoelzitting is wat kort, de hoofdsteun is bijzonder hard en de armsteun aan de deur zit nét buiten bereik, maar dat maakt de Fiat 500X goed door een uitstekende instelbaarheid en zitpositie. Het retro-interieurtje met het meegespoten dashboard blijft bovendien een mooi aanzicht.

Vaak sluiten we bij crossovers af met de conclusie dat je een net zo grote hatchback van hetzelfde merk voor minder moet kopen. Maar dat is in dit geval de Tipo. Dus koop maar een Fiat 500X.

Specificaties Fiat 500X


Motor
999 cc
driecilinder turbo
120 pk @ 5.750 tpm190 Nm @ 1.750 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 10,9 s
top 188 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,8 l/100 km
133 g/km CO2  D

Afmetingen
4.264 x 1.796 x 1.595 mm (l x b x h)
2.570 mm (wielbasis)
1.320 kg
48 l (benzine)
350 / 1.000 l (bagage)

Prijzen
€ 25.395 (NL)
€ 17.990 (B) – Urban Look

Vonnis:
Fiats hippe crossover is wat aan de dure kant, maar daar krijg je een hoop ruimte en een betere afwerking voor terug. Ben je gecharmeerd van de 500, maar wil je toch wat meer auto? Ga dan zeker voor deze Fiat 500X

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)