Nee, een erg gebruikelijk gezicht is het niet in onze contreien, een pick-up. Toch worden er nog meer van verkocht dan je zou denken. Neem nou deze Ford Ranger. Nooit gezien? Dan komt dat omdat jij niet op de plekken komt waar zij wel komen, want er zijn er van de vorige ook in Nederland zo’n 400 verkocht. En nóg nul van de Ford Ranger Raptor.
Alleen: aan boswachters, overheidsinstellingen en dergelijke, en degenen die er in rijden doen dat dan ook veelal niet voor hun lol, maar omdat dat aan hun werk vastzit. (waarmee we natuurlijk niet willen zeggen dat je geen lol in je werk kunt hebben als opzichter, of dat het rijden in een Ranger niet lollig zou zijn – niet overal zout op gaan leggen).
De Ford Ranger Raptor is feitelijk het kleinere broertje (hoewel ‘klein’ met een lengte van 5,3 meter een erg relatief begrip is) van de F-150, en hoewel we werkelijk geen idee hebben of ook daarvan raceversies zijn, laat staan of de Baja ermee gereden wordt: een stoer ogende, wat meer vermogende versie ligt bijzonder voor de hand. Enter: deze Ranger Raptor.
Nu is het beslist niet zo dat er alleen wat visuele trucs zijn uitgehaald om de Ford Ranger Raptor er wat bruter uit te laten zien dan zijn huis-, tuin- en keukenbroer. Een andere, op de F-150 Raptor geïnspireerde grille, stoere aluminium treeplanken, dikkere bumpers die een gunstiger aanloop- en afrolhoek mogelijk maken, en megabrede wielkasten maken deel uit van het visuele spektakel.
Wat is er anders aan Ford Ranger Raptor?
Ook onderhuids is behoorlijk tekeergegaan om de Raptor ruiger te maken. We zullen je niet vermoeien met alle wijzigingen, maar pikken er een paar highlights uit. Zo is de Ranger Raptor voorzien van speciale Fox Racing-schokbrekers, die een wat langere veerweg mogelijk maken voor extra ruig terrein.
Nou ja, ‘wat langer’: niet minder dan 30 procent langer, wat inhoudt dat je sowieso zo’n 5 centimeter hoger zit, en met de Ford Ranger Raptor over stenen kunt (of sprongen kunt maken – knipoog-smiley) die voor de gewone Ranger problematisch zouden kunnen worden.
Het onderstel is zo verstevigd dat het 1G extra bewegings-ellende aankan. De ophanging achter, normaal gesproken bladveren, is vervangen door ‘Watts link’-veren, voor extra ruigheid én comfort. Daarnaast is ook voorzien in extra elektronica om de Ford Ranger Raptor optimaal voor te bereiden op het terrein dat je wilt bedwingen, of dat nu de openbare weg, modder/zand, sneeuw of wat dan ook is. Extra speciaal: een aparte Baja-modus, die gericht is op hard rijden op ondergronden die daar normaal niet voor geschikt zijn.
Maar waar vind je die? Niet in Nederland, en dus had de internationale organisatie in al haar wijsheid besloten dat we maar eens naar het Marokkaanse Essaouira moesten komen. Die plaats staat onder meer bekend om de eindeloze duinen en het brede strand, dat door de wind en hoge golven niet bijster goed als bruiningsplek gebruikt kan worden. Maar daarom des te geschikter is voor dit soort dingen.
Een goede reisgenoot
Als de Ranger Raptor érgens zijn kwaliteiten kan laten zien, is het hier. De weg naar de duinen gaat over het asfalt, waar de Raptor zich een allervriendelijkste, meegaande reisgenoot toont. De verwarmbare stoelen zitten prima, Apple Carplay zorgt desgewenst voor de muziek, en de navigatie is snel en betrouwbaar. Je bent dus beslist niet van luxe verstoken. Alle plastics zijn Amerikaans-knalhard, maar dat is niet gek in een werkpaard dat je ook vanbinnen bij wijze van spreken met de hogedrukspuit moet kunnen schoonmaken.
Maar het is op de onvergeeflijke rotswegen en mulle zandduinen daarna dat de Raptor pas zijn ware aard prijsgeeft. Je zet de aandrijving in ‘4 hoog’, of ‘4 laag’ als het echt tricky wordt, en de Ford Ranger Raptor klauwt zich er wel doorheen. Goed, enige moed, beleid en trouw is wel vereist – net als enig begrip van de instellingsmogelijkheden.
De besturing is enorm indirect, zoals dat hoort in dit soort auto’s: je wilt niet dat het stuur een zwiepert krijgt door een steen die je niet had gezien, en en passant je duim amputeert. Soms hoepel je je dus een ongeluk, soms is het juist een kwestie van even het stuur een tikkie geven om van richting te veranderen, en het dan snel weer recht te zetten en het gaspedaal te vloeren om die richting ook vast te houden. Je met het even doorhebben, maar dan kun je er ook alles mee.
Zeker omdat de Ford Ranger Raptor, in tegenstelling tot wat je zou verwachten, van een dieselmotor is voorzien. Jawel: een 213 pk sterke tweeliter viercilinder biturbo diesel, die gekoppeld is aan een tientraps(!) automaat. Die keuze is gemaakt omdat zo’n pick-up natuurlijk voor zo veel doeleinden gebruikt wordt (van alleen een bestuurder tot volgeladen met nog eens maximaal 2.500 kilo trekgewicht achter de auto) dat veel koppel en altijd een passende versnelling belangrijker zijn dan bruut sprintwerk.
Heel capabel in het zand
Al kun je, zeker op die uitgestorven Marokkaanse stranden nog verbluffende snelheden bereiken – hoef je met je blufSUVje niet te proberen. Het is wonderlijk om te zien hoe capabel, veelzijdig en eh… omnivoor een auto kan zijn die je door een Nederlandse bril bezien al gauw een zekere nutteloosheid zou aanwrijven. Hij mag dan niet naar Nederland komen (wel naar België, trouwens) – de rest van de wereld zal Ford dankbaar zijn voor deze Ford Ranger Raptor.
specificaties Ford Ranger Raptor (2019)
motor
1.996 cc
viercilinder biturbo
213 pk @ 3.750 tpm
500 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
vier wielen
10v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 10,5 s
top 170 km/u
Verbruik (gemiddeld)
8,9 l/100 km
233 g/km CO2
Afmetingen
5.363 x 1.873 x
1.873 mm (l x b x h)
3.220 mm (wielbasis)
2.510 kg
80 l (diesel)
n.b. (bagage)
Prijzen
n.n.b. (NL)
n.n.b. (B)
Reacties