De stilte is omineus. We hebben net aan een senior-I-Pace-techneut verteld wat we van plan zijn met zijn auto te gaan doen. We hoopten op bemoedigende woorden en slimme tips. Maar niets ervan. Stilte. Dan, uiteindelijk: ‘De WLTP* is slechts een laboratoriumtest, weet je’, en een uitleg over energiegebruik en dat dat op echte wegen met wind en verkeer toch anders is dan in een steriele omgeving. Wat de man bedoelt te zeggen: als je een trip denkt te kunnen maken die even lang is als de opgegeven actieradius, dan ben je niet goed snik. Je strandt.

Zijn jullie zo gek om dat te doen?

Nou, dat is precies wat we uit willen vinden. Van Londen naar Land’s End zonder de accu’s bij te laden – het hele thuisland van de Jaguar doorkruisen, dat zou toch prachtig zijn? De WLTP-actieradius van de I-Pace is 480 kilometer. Onze reis is 468 kilometer lang. Iedereen weet al jaren dat de oude NEDC-test onbetrouwbaar was, maar de nieuwe WLTP zou realistischer en bereikbaarder moet zijn. Bereikbaarder wel, zegt de man van Jaguar, maar erg realistisch is het niet. Ze kunnen de pot op. TopGear gaat het lekker toch proberen.
De Jaguar heeft de nacht doorgebracht met een elektrische navelstreng in een muur. Zelden zijn we meer vastberaden geweest. We stellen de elektrische stoelen en de spiegels in voor we ’m ontkoppelen, en geven de fotograaf een USB-accupakketje zodat hij zijn telefoon niet hoeft te laden met stroom van de auto. Het scheelt misschien maar een fractie van een fractie van een procent, maar wie het kleine niet eert…

Wat deden jullie nog meer om niet te stranden?

Op weg naar de stadsgrenzen van Londen behandelen we het gas­pedaal alsof het van glas is, en remmen we alleen als het echt niet anders kan. Vaak laten we ’m uitrollen – sorry, mensen die achter ons reden. Op de snelweg M3 versnellen we niet zozeer, we bouwen hooguit een beetje snelheid op. Van de Jaguar-man hoorden we dat de zuinigste snelheid 72 km/u is. We besluiten ’m in te stellen op een maximum van 75 km/u, om rekening te houden met een kleine ­afwijking in de teller. Het is druk op de weg, maar echt lekker langzaam wordt er niet gereden. Waar de M25 op de M3 uitkomt, en het grote ritsen begint, hebben we op een zeker moment een hele stoet dure Duitse sedans achter ons hangen, maar we laten ons niet opjagen. Nogmaals: sorry.
Buiten stijgt de temperatuur. Zonder airco – en zonder open raampjes, want dat zou de aerodynamica verstoren – wordt het erg heet in de cabine. Hitte is vochtig. Hitte maakt prikkelbaar. Hitte stinkt. Maar hitte zorgt er ook voor dat de accu’s langer meegaan, dus hitte is goed. De vermogensmeter moet zo stabiel mogelijk blijven: snelheid verbruikt energie, maar wisselende snelheden nog veel meer. De motoren van de I-Pace zijn echter afgesteld om supersnel op alles te kunnen reageren, dus de rit verloopt verre van soepeltjes. Op een gegeven moment bedenkt een van ons een doeltreffende methode om het gaspedaal in een vaste positie te houden: linkervoet eronder, ­rechtervoet erop.

Je hebt toch ook systemen die je daarbij helpen?

De instelbare cruisecontrol staat uit: de radar gebruikt stroom. Normaal kun je de transceiver van het systeem niet uitschakelen; die staat in principe altijd op stand-by in geval er een noodstop moet worden gemaakt. Maar vandaag heeft ie, op ons speciale verzoek, vrijaf. Hard gaan we nog steeds niet. Als je op moet schieten, is het druk op de weg. Maar wil je langzaam, dan is de weg leeg en het ­verkeer achter je opgefokt.
De I-Pace heeft een 90-kWh accu, maar die wordt nooit volledig benut – dat is slecht voor de cellen. Dat betekent dat we op 468 kilometer gemiddeld minder dan de totaal beschikbare 84,7 kWh moeten gebruiken, gedeeld door de te rijden afstand. Tot dusver hebben we veel te veel gebruikt, en is de navigatie-afstand consequent hoger dan de berekende actieradius. En toch… Naarmate we Honiton, Exeter en Okehampton passeren, wordt het verschil steeds kleiner. Op de grens met Cornwall lijkt het wel zeker: we moeten het kunnen halen. We stoppen op een parkeerplaats en openen de deuren van onze ranzig ruikende hogedrukpan. Vijf minuten lang zwemmen we in de frisse lucht als in een kristalhelder meer.

En toen de rustpauze voorbij was?

Maar als we ’m weer starten, brengt het dashboard slecht nieuws. De reikwijdte is ingestort, tot 40 kilometer. Alle andere cijfers, inclusief het accupercentage, zijn echter hetzelfde gebleven. Nu worden we zenuwachtig. Wat moeten we geloven? De fotograaf gaat in zijn app alvast op zoek naar een laadpaal, we hebben geen keuze. We klimmen naar het hart van Bodmin Moor bij Temple Tor. Gezien onze dubieuze actieradius leggen we aan bij een paal op een industrieterrein. Er staat een Nissan Leaf zodanig geparkeerd dat we wel naast de paal kunnen parkeren, maar de bestuurder niet kan uitstappen. De fotograaf plugt de kabel in en zoekt de eigenaar van de Leaf. Dan gaan we op zoek naar eten.
Als we enigszins verslagen met Jaguar bellen, vertellen ze ons dat de actieradius-calculatie­software in een bètastadium is. Vertrouw gerust op het laadpercentage, zeggen ze. Dus voorwaarts! Een uur later zijn we in Penzance en hebben we ons doel bijgesteld: we willen het doen op één volle lading. We hebben 10 procent bijgeladen, dus als we aan het eind nog 10 procent over hebben, dan zijn we geslaagd.

Is het gelukt?

We ruiken de zee, we baden in het Atlantische zonlicht. We juichen in de cabine: we hebben het eind van Groot-Brittannië gehaald met nog 11 procent lading over. Dat betekent dat we daadwerkelijk 99 procent hebben verbruikt. We hebben dus precies de opgegeven actieradius gehaald, maar dan wel met kruipsnelheden, zonder verwarming, zonder airco, zonder stereo, zonder HUD, zonder rijbaanassistentie en zonder de ruitenwissers of de koplampen te gebruiken. Dus rijd je ’m normaal, en gebruik je al die zaken wel, dan moeten we nog zien of hij de 300 kilometer haalt. Dat verschil is niet de schuld van de I-Pace. Het zit ’m in de nieuwe testmethode, die dan wel realistischer mag zijn dan de oude, maar nog steeds niet realistisch genoeg is. Wat onze eigen test een nog grotere triomf maakt, in zekere zin. We stinken, maar je mag ons knuffelen.

Jaguar I-Pace EV400 HSE



Motor
2 elektromotoren
400 pk
696 Nm
90 kWh (accu)

Aandrijving
vier wielen

Prestaties
0-100 km/u in 4,8 s
top 200 km/u

Verbruik (gemiddeld)
21,2 kWh/100 km A Label
Actieradius (opgave)
543 km (NEDC)
480 km (WLTP)

Laadtijd
10:00 uur bij 7 kW (80%)
0:40 uur bij 100 kW

Afmetingen
4.682 x 2.011 x 1.565 mm(l x b x h)
2.990 mm (wielbasis)
2.133 kg
565 / 1.453 l (bagage)

Prijzen
€ 94.480 (NL)
€ 93.140 (B)

Reacties

  • W.H. Smit heeft op 16 februari 2019 geschreven:

    In hoeverre is Jaguar aan te spreken (juridisch) op de misleidende verkooppraat om een I-pace aan te schaffen? Wat is jullie inschatting op kans van slagen?

    Reageer
  • Theo Beelien heeft op 15 februari 2019 geschreven:

    Ik rijd hem sinds 1 november en toen haalde ik ca. 300km met 120 km/uur getest op zondagochtend van Emmen naar Amsterdam en terug, met de verwarming en muziek aan. Toen het koud was en vroor in januari ca. 260km actieradius bij 120km/uur met de verwarming, muziek en lichten aan.
    Maar ik ken iemand met een Tesla S 75D die 230 haalde bij vorst in januari maar zomers zegt hij de 350km te halen dus ik verwacht dat de I-Pace dat ook doet in de zomer.

    Reageer
  • Anoniem heeft op 21 augustus 2018 geschreven:

    En dan nu een test met 130 en airco met een lekker muziekje. Hoeveel km haalt hij dan?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)