Ga je gang, gooi je scepsis er maar uit: waterstofproductie is milieuonvriendelijk, het spul is lastig te vervoeren, net zo duur als diesel en het kent bovendien veel rendementsverliezen. Die exacte gedachtes gingen ook door ons hoofd toen we het persbericht van de Hyundai Nexo lazen (overigens op niet dubbel­zijdig geprint papier).

Maar, als het echt zo’n gedoemde techniek is, waarom kwam het almachtige Audi dan bij Hyundai aankloppen met de vraag of ze alsjeblieft de techniek mochten lenen (in ruil voor een flinke zak geld)? Zien de merken dan toch dat het waterstof is dat de wedstrijd gaat winnen?

Voor de early adopters

Om die vraag maar even direct te beantwoorden: nee. Maar veel merken denken dat er naast batterijauto’s ook een plek is voor waterstof. En voor de doorgewinterde early adopters is er nu de Hyundai Nexo. Een waterstofauto die je gewoon kunt kopen. Hyundai noemt het, met een vanafprijs van 69.995 euro, de scherpst geprijsde waterstofauto van Nederland. Nogal wiedes: zoek maar eens een derde, naast de Toyota Mirai.

Je kunt ’m dus kopen én je kunt ’m dus rijden. Als je een tankstation kunt vinden, tenminste. Rijdt dat nou zo bijzonder als z’n cyclopische voorkomen doet vermoeden? Wederom: nee.

Hoe rijdt de Hyundai Nexo Plus Pack?

De Nexo rijdt gewoon als een grote elek­trische SUV van 1.949 kilo. Comfortabel en stil, niet heel dynamisch. Met zijn 163 pk en 395 Nm trekt ie trillingsvrij en vlotjes op en hij weet met z’n weggedrag geen grote grijns op te roepen. Dus doe je rustig aan.

Dat is ook de beste manier om de duivelse actieradius van 666 kilometer (WLTP) te halen. Verder rijdt ie als elke andere elektrische auto. En dat is alleen maar positief. Waterstof is immers al eng genoeg voor potentiële kopers.

En hoe is ie vanbinnen?

Vanbinnen gaat het er ook vrij conventioneel aan toe. De auto gebruikt dan geen benzine, hij is wel een beetje Benz met zijn grote doorlopende scherm op het dashboard. Hij krijgt dezelfde zwevende middenconsole als de Kona Electric, maar dan met een leger aan ouderwetse knopjes. Dat had allemaal een tikkeltje ergonomischer en intuïtiever gemogen, maar het went snel.

Onder de brug met knopjes kun je je telefoon draadloos opladen. Bij de waterkoeler kun je dan opscheppen dat jouw iPhone op waterstof loopt. En dat is best cool.

De nieuwste veiligheidssystemen

Verder greep Hyundai de kans aan om direct de nieuwste veiligheidssystemen in de Nexo te proppen. Een roedel sensoren kijkt over je schouder mee en piept, stuurt of remt indien nodig. De systemen zijn vrij aanwezig, maar het werkt allemaal prima. Inparkeren doet de Hyundai Nexo overigens ook zelf, zonder dat jij in de auto hoeft te zitten.

Concluderend?

Dus, moet je ’m overwegen? Aan de auto ligt het niet, wel aan de infrastructuur. Want waar ga je tanken? Voor ­Nederland komt de Nexo met twee unieke voordelen. Je betaalt maar 4 procent bijtelling over het gehele bedrag (geen Tesla-taks). En voor ondernemers die goed kunnen goochelen met de boek­houding, valt er veel voordeel te halen bij de belasting.

Kun je veel voordeel graaien en woon je in de buurt van een waterstofstation (in 2020 moeten er twintig zijn)? Go for it.

Specificaties Hyundai Nexo Plus Pack


Motor
1 elektromotor
163 pk
395 Nm
1,56 kWh (accu)

Aandrijving
voorwielen
traploos

Prestaties
0-100 km/u in 9,54 s
top 179 km/u

Verbruik (gemiddeld)
0,95 kg/100 km

Actieradius (opgave)
756 km (NEDC)
666 km (WLTP)

Afmetingen
4.670 x 1.860 x 1.630 mm (l x b x h)
2.790 mm (wielbasis)
1.949 kg
156,6 l (waterstof)
461 / 1.466 l (bagage)

Prijzen
€ 73.995 (NL)
€ 74.999 (B)

Vonnis:
Aan de Hyundai Nexo zelf zal het niet liggen, die is helemaal in orde. Aan de prijs en (het gebrek aan) plekken om ’m vol te gooien des te meer. Wij wachten nog even een generatie – of twee – af voor we aan waterstof beginnen

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)