Hyundai Kona Electric Premium

Terwijl een ander merk de meeste heibel schopt op het vlak van elektro-auto’s, is het Hyundai dat wellicht stilletjes met een potentiële doorbraak komt

Hyundai Kona Electric Premium
Hyundai Kona Electric Premium
Hyundai Kona Electric Premium
Hyundai Kona Electric Premium
Hyundai Kona Electric Premium
Hyundai Kona Electric Premium
Hyundai Kona Electric Premium
Hyundai Kona Electric Premium
Hyundai Kona Electric Premium
Hyundai Kona Electric Premium
Hyundai Kona Electric Premium
Hyundai Kona Electric Premium
Hyundai Kona Electric Premium
Hyundai Kona Electric Premium
Hyundai Kona Electric Premium interieur
Hyundai Kona Electric Premium motor
Hyundai Kona Electric Premium interieur
Hyundai Kona Electric Premium velg
Hyundai Kona Electric Premium
Hyundai Kona Electric Premium
Hyundai Kona Electric Premium
Hyundai Kona Electric Premium
Hyundai Kona Electric Premium
Hyundai Kona Electric Premium
Hyundai Kona Electric Premium
Hyundai Kona Electric Premium
Hyundai Kona Electric Premium
Hyundai Kona Electric Premium
Hyundai Kona Electric Premium
Hyundai Kona Electric Premium
Hyundai Kona Electric Premium
Hyundai Kona Electric Premium
Hyundai Kona Electric Premium interieur
Hyundai Kona Electric Premium motor
Hyundai Kona Electric Premium interieur
Hyundai Kona Electric Premium velg

Hyundai had kunnen adverteren: ‘DDR-bouwkwaliteit, de veiligheid van een Ford Pinto zonder remlicht en het rijgedrag van een Reliant Robin zonder voorwiel’ – het had niets uitgemaakt. Is het een oersaai ding dat gedoemd is te mislukken? Nee, integendeel – de nieuwe Hyundai Kona Electric Premium is een zeer fijne auto. Het kan simpelweg niemand ook maar iets boeien hoe de Kona Electric rijdt; de kleine SUV verkoopt zichzelf. Bijna 4.000 mensen bestelden er al eentje, zonder hem gereden te hebben.

Potentiële verkooptopper

De Koreanen hebben met de Kona Electric namelijk een uniek aanbod: een WLTP-bereik van 482 kilometer, gezond vermogen en een prijs van nét onder de 40.000 euro. Voeg daar in Nederland de magische woorden ‘4 procent bijtelling’ aan toe, en je hebt een verkooptopper.

Dit zou zomaar de volgende Outlander PHEV-gekte kunnen veroorzaken, maar dan met één heel belangrijk verschil: de Kona móét je wel opladen. Waar veel PHEV-eigenaren niet eens wisten waar de stekkeraansluiting zat, ontbreekt bij de Kona elke vorm van een verbrandings­motor. Lokaal uitstootloos rijden is dus verplicht.

Flinke actieradius

Het accupakket is 64 kWh groot. Volgens de nieuwe WLTP-richtlijnen komt de Hyundai Kona Electric Premium daar 482 kilometer ver mee. Dat is net zo veel als de Jaguar I-Pace, die het dubbele kost. De oude NEDC-testmethode geeft zelfs 546 kilometer aan. Een Nissan Leaf doet bijvoorbeeld slechts 270 kilometer. En een Opel Ampera-E doet 380 kilometer.

Ga maar even bij jezelf na: wanneer heb je voor het laatst meer dan 400 kilometer aan één stuk door gereden? Doe je dat wel, is de Kona Electric bij een snellader binnen een uur weer voor 80 procent vol. Thuis duurt dat, met de juiste lader, net geen tien uur.

Hoe zit het met het rijplezier?

Tot zo ver allemaal dik in orde voor je portemonnee, maar rijdt zo’n elektro-­Hyundai een beetje? Wie blind een bestelling plaatste, kan opgelucht ademhalen. Met 204 pk en 395 Nm sprint de Kona in een vlotte 7,6 seconden naar de 100 km/u. Dat is net zo snel als bijvoorbeeld een Toyota GT86.

Verwacht echter niet hetzelfde meeslepende weggedrag. Je voelt wel dat ie een tikkeltje aan de zware kant is voor zijn formaat; de elektrificatie voegt meer dan 400 kilo toe. Dat maakt van de Kona Electric geenszins een logge bak: het accupakket zorgt voor een laag zwaartepunt en hij leunt lichtjes in de bochten.

Je kunt er al met al best een lolletje mee beleven. Hij rijdt comfortabel en het geheel voelt solide en stabiel aan. Goed, de banden maken wat herrie, maar dat valt wellicht meer op omdat de motor zo stil is.

Bijzondere verschijning

De zitpositie is uitstekend – zij het een beetje claustrofobisch door de hoge middenconsole. Het zwevende plateau is uniek voor de elektrische variant van de Kona en is mogelijk omdat er geen fysieke connectie hoeft te zijn met de transmissie. Ook is de neus anders op de stekkerbak.

De Kona was van zichzelf al een bijzondere verschijning en hij smoelt zonder ‘mond’ nog even wat aparter. Het is even wennen, aangezien auto’s al meer dan 100 jaar een grille hebben. Daar krijg je alle kans toe, want we verwachten dat je ’m vaak gaat zien.

16
20
Specificaties

Specificaties Hyundai Kona Electric Premium

Motor
1 elektromotor
204 pk
395 Nm
64 kWh (accu)

Aandrijving
voorwielen
traploos

Prestaties
0-100 km/u in 7,6 s
top 167 km/u

Verbruik (gemiddeld)
15,2 kWh/100 km A Label

Actieradius (opgave)
546 km (NEDC)
482 km (WLTP)

Laadtijd
0:54 uur bij 100 kW (80%)
9:35 uur bij 7,2 kW

Afmetingen
4.180 x 1.800 x 1.570 m (l x b x h)
2.600 mm (wielbasis)
1.660 kg
373 / 1.114 l (bagage)

Prijzen
€ 44.995 (NL)
€ 44.999 (B) – Sky

Vonnis:
Geen drama rondom investeerders, geen Ludicrous Mode, geen poespas. Gewoon een zeer bruikbare elektrische auto voor een zeer gunstige prijs. En misschien is dat precies wat de mensen nodig hebben om in een elektrische auto te stappen.

Reacties
  1. Jochem Mos zegt op 28 februari 2019 om 09:12:

    Ik heb net mijn KONA binnen, sinds 3 maanden. Hij kostte 700 euro p.m. in de lease. Gisteren reed ik van Amsterdam naar Den Haag, door naar Maastricht en terug naar Amsterdam. Ik ben onderweg zes Fastned punten tegen gekomen, waarvan ik eentje voor 30m gebruikt heb om te snelladen. Heerlijke rit!

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws