Jaguar F-Pace SVR

Dat krijg je er nou van, als je een nietsvermoedende F-Pace onbeheerd laat staan en de deur van de SVR-afdeling toch niet helemaal goed op slot doet…

Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-pace SVR Rood 2019
Jaguar F-Pace SVR
Jaguar F-pace SVR Rood 2019

Er moeten wel tralies omheen staan. Niet om mensen buiten te houden, maar om ervoor te zorgen dat ze niet ontsnappen. Mensen die tot dit soort dingen in staat zijn, worden in ‘de maatschappij’ immers niet altijd even goed begrepen. Het is nu eenmaal zo dat niet elk normaaldenkend mens begrip kan opbrengen voor mensen die een voorliefde hebben voor oorverdovende herrie of dingen die ontploffen.

Mensen die houden van dingen die zich als een raket gedragen maar het niet zijn, en daar pas voor applaudisseren als hun oren erbij gaan bloeden, hoeven niet overal op een bemoedigend schouderklopje te rekenen. Gelukkig voor hen én voor ons is er een plek waar ze wél welkom zijn. Die bijzondere inrichting heet SVO, en is een onderdeel van Jaguar/Land Rover.

Bij Special Vehicle Operations, zoals het voluit heet, doen ze nogal aparte dingen. Die komen er kort gezegd op neer dat ze auto’s die niet per se sneller, bruter of gewelddadiger hoefden te zijn, sneller, bruter en gewelddadiger maken. De gevolgen zijn niet zelden beangstigend. En in plaats van deze uit de hand gelopen knutselclub van pathologische pyromanen een beetje in de hand te houden, geeft Jaguar/Land Rover ze compleet de vrije hand. En brengt hun producten nog op de markt ook.

En dan is er de Jaguar F-Pace SVR

De meest recente hersenkronkel die uit de krochten van deze verwrongen geesten is voortgekomen, is de Jaguar F-Pace SVR die nu voor ons staat. De F-Pace was de eerste SUV die de Britten maakten, en kon rekenen op de gebruikelijke ontvangst die sportwagenfabrikanten die opeens de hoogbouw in gaan ten deel valt. Er werd door de liefhebbers en puristen nogal wat afgefoeterd – iets wat Porsche na de Cayenne, BMW na de X5, Alfa na de Stelvio, Lamborghini na de Urus (en zo kunnen we nog wel even doorgaan) bekend zal voorkomen.

Toen het ‘schande!’ en ‘schoenmaker blijf bij je leest!’ eenmaal was verstomd en die auto’s op hun daadwerkelijke merites beoordeeld konden worden, bleken het haast zonder uitzondering bijzonder fijne auto’s te zijn, waaraan je maar al te goed kon merken dat de makers wel enige ervaring met rijdynamiek hadden. En die dynamiek ook in hun rijdende containerwoningen hadden weten te stoppen.

Hij was al niet langzaam

Zo ook in de F-Pace. De snelste F-Pace tot nu toe had een V6 turbomotor die 380 pk leverde, en er zullen niet heel veel mensen zijn die bij Jaguar hebben geklaagd dat dat veel te weinig was. Laten we wel wezen: 5,5 seconden naar 100 km/u, daar heb je toch meer dan genoeg aan? Nou, dan heb je dus buiten Crazy Harry (dat Muppet Show-personage dat altijd hysterisch grinnikend rondliep met zo’n kistje waar een handvat uitkwam) en zijn Vrolijke Vriendjes van SVO gerekend. ‘380 pk? Hartstikke leuk, maar dan kun je dus net zo goed je autosleutels thuislaten en de ezel pakken. Laat ons maar even…’

Het resultaat is, zeker als je andere SVO-creaties als de Jaguar F-Pace SVR en de XE Project 8 bekijkt, nog redelijk subtiel te noemen – wat meteen de eerste en enige keer is dat we ‘SVO’, ‘redelijk’ en ‘subtiel’ in één zin zullen noemen. Ja, er is een achterspoiler, maar daar een picknick op organiseren (wat hét criterium lijkt te zijn voor een geslaagde SVO-aanpak) wordt nog een heel gedoe. Andere standaard-ingrediënten uit de SVO-receptuur hebben het wel gehaald.

Neem die vier kolossale uitlaten, luchtgaten onder de grille die hele depressies uit de atmosfeer kunnen zuigen en wielen van tractor-formaat (standaard 21”, maar een inch groter kan ook). Uiteraard mogen ook een paar luchtuitlaten in de motorkap niet ontbreken. Daarnaast werden er nog forse koelsleuven achter de voorwielen en in de achterbumper gesneden. Zeker, er staat iets dat duidelijk snelheid uitstraalt, maar zo dik erbovenop als bij sommige concurrenten ligt het op de een of andere manier nu ook weer niet. Het scheelt ongetwijfeld dat de originele F-Pace voor een SUV behoorlijk aan de elegante kant is.

De binnenkant van de Jaguar F-Pace SVR

Het binnenste van de Jaguar F-Pace SVR is op en top Jaguar. Veel fraai gestikt leer, schermen met mooie graphics, en met zalige kuipstoelen en het stuur uit de F-Pace SVR als smaakmakers. Het gebruik van het (kan ook aan ons liggen) inmiddels wat clichématige koolstofvezel blijft gelukkig vrij beperkt, tot de gedeeltes rond de pook en de portiergrepen. Aan de afwerking mankeert helemaal niets en ook de ergonomie is in orde. De meeste bedieningselementen lopen via het brede en kraakheldere touchscreen, maar gelukkig is men niet doorgeslagen en zijn er ‘ouderwetse’ knoppen om snel dingen aan het klimaat en het volume van de (voorteffelijke, want Meridian) audio bij te stellen.

Als gezegd, dat armoedige V6’je vonden ze bij SVO maar niks, en dus werd de bekende vijfliter V8 met compressor onder de motorkap gestopt. Eén blik leert: het moet behoorlijk proppen zijn geweest, maar het is ze gelukt. Die motor is een oude bekende; hij zit bijvoorbeeld ook in die F-Type SVR en ook in de Range Rover Sport SVR. Al is ie ten opzichte van die eerste (die immers 575 pk) heeft, ietsjes teruggetuned, naar de 550 pk die de Range Rover ook heeft. Dat roept meteen een vraag op: zitten die F-Pace en Range Rover elkaar niet een beetje in de weg, nu ze zo veel gemeen hebben? Nou nee: Ten eerste is de uitstraling van de Range Rover natuurlijk al een heel ander verhaal, maar diens focus ligt ook veel meer op comfort. En comfort, daar zul je in de Jaguar F-Pace SVR geen last van hebben…

Want tsjonge, wat is dit een snelheidsbelust monster, zeg! Al vanaf de grom die het starten van de motor begeleidt, is duidelijk dat dit mormel niet van plan is zijn intenties onder stoelen of banken te steken. En dat wordt alleen maar erger naarmate je de vaart er meer in zet. SVO heeft zich namelijk ook nadrukkelijk met het onderstel bemoeid, en heeft onder andere 30 procent stuggere veren aan de voorkant, en 10 procent steviger exemplaren aan de achterkant van de Jaguar F-Pace SVR gemonteerd, plus een set aanzienlijk straffere dempers.

Het onderstel is hard en nog harder

Nu is er via de diverse Drive Modes en zelf instelbare toestanden natuurlijk van alles te tweaken aan de Jaguar F-Pace SVR, maar het komt feitelijk neer op ‘hard’ (dat heet dan Comfort) of ‘nog harder’ (Dynamic en alles wat daarna komt). Dat is niet erg als je hem rijdt zoals ie bedoeld is (snel, dus), maar in verkeersdrempelgeile Nederlandse Vinex-wijken of op Belgische kasseien ga je je wel afvragen of het niet een tandje minder had gemogen.

Als je de open weg echter eenmaal voor je hebt (en die hadden we, op de zalige bergwegen rond Nice), krijgt de Jaguar F-Pace SVR de gelegenheid zich te ontpoppen tot een zalige stuur-auto. Zeker, hij is zwaar (dik 2.000 kilo), maar daar heeft die loeisterke V8 met zijn 550 pk en 680 Nm bijna instant beschikbare trekkracht maling aan als het om accelereren gaat. Bij het remmen merk je wel degelijk dat je met een zwaargewicht (hij is zo’n 200 kilo zwaarder dan een tweeliter F-Pace) op pad bent.

Duik te hard een bocht in (of liever: rem te laat, wat je in het begin heus zal overkomen) en je krijgt een portie onderstuur om je oren. Ga in de dynamischer settings wat al te enthousiast op het gas en wat eenvoudig beheersbaar (maar voor een vierwielaandrijver opmerkelijk – er gaat véél vermogen via het actieve differentieel naar de achterwielen) overstuur zal je deel zijn. Hij stuurt uitmuntend en de (conventionele) achttraps automaat begrijpt eigenlijk altijd wat jij wilt. Het is verdorie net een echte sportauto.

Hilarisch en teleurstellend tegelijk is het geluid. Wie wel eens een F-Type V8 heeft gehoord (en daarna überhaupt nog wat kon horen) zal zich in de F-Pace misschien afvragen of de ouderdom nú al zijn verwoestende werkzaamheden heeft ingezet. Geen zorgen: dat is niet zo. Het geluid is ten opzichte van die coupé iets teruggeschroefd. Daar komt bij, belangrijker nog, dat je in een aanzienlijk beter geïsoleerde cabine zit – draai het raampje maar eens open in een tunnel.

Of vraag aan die voorbijganger (als je durft) wat hem overkwam toen je daarnet met 6.500 tpm voorbijkwam. Overigens zit er op de middentunnel nog een knopje dat de uitlaatkleppen open zet, wat je sowieso altijd moet doen. Hoe dan ook: het is een glorieus geluid, maar aanzienlijk minder onbeschoft dan gebruikelijk. Misschien maar goed ook…

Waarom de Jaguar F-Pace SVR geen auto voor poseurs is

Deze Jaguar F-Pace SVR is geen auto voor poseurs, maar voor mensen die écht van autorijden houden. En daar de ruimte voor hebben, want we worden, zeker na dit soort extatische bergritten, altijd een beetje sip van de gedachte aan een F-Pace SVR in de file op de A1 of de kaarsrechte polderwegen die alle lol vakkundig uit autorijden slopen. Dat kun je deze auto echter moeilijk verwijten.

De Jaguar F-Pace SVR is duur, nou en of (€ 164.120 in debielgeworden Nederland, € 102.710 in autolief België), dus we zouden bijna zeggen: verkoop je huis, koop een F-Pace SVR en een hutje in Zuid-Frankrijk en lééf dat leven. Dit is weer zo’n auto die duidelijk maakt dat dát het enige is waar het werkelijk om gaat.

16
20
Specificaties

Specificaties Jaguar F-Pace SVR (2019)

Motor
5.000 cc
V8 compressor
550 pk @ 6.000 tpm
680 Nm @ 2.500 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,3 s
top 283 km/u
Verbruik (gemiddeld)
11,9 l/100 km
272 g/km CO2
Afmetingen
4.731 x 1.936 x 1.652 mm (l x b x h)
2.874 mm (wielbasis)
2.070 kg
63 l (benzine)
650 / 1.740 l (bagage)
Prijzen
€ 164.120 (NL)
€ 102.710 (B)

Reacties
  1. Remon zegt op 14 juli 2019 om 11:00:

    F type of F pace? Zie 2e alinea

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws