Jaguar XE SV Project 8

Ha, leuk, een BMW M3-concurrentje van Jaguar. Toch? Nou, vergeet het maar. En vergeet z’n brave sedanvorm. Z’n relatie met de standaard XE is niet meer dan een naam

Jaguar XE SV Project 8
Jaguar XE SV Project 8
Jaguar XE SV Project 8
Jaguar XE SV Project 8
Jaguar XE SV Project 8 interieur
Jaguar XE SV Project 8 velg
Jaguar XE SV Project 8
Jaguar XE SV Project 8
Jaguar XE SV Project 8
Jaguar XE SV Project 8
Jaguar XE SV Project 8
Jaguar XE SV Project 8 interieur
Jaguar XE SV Project 8 velg
Jaguar XE SV Project 8

Je denkt misschien dat we hier te maken hebben met een stevig onder handen genomen Jaguar XE. Mispoes. Vraag het anders aan projectleider Dave Pook, en na even doorvragen zal hij toegeven dat de Jaguar XE SV Project 8 voor 80 procent volledig nieuw is. De missie was om de meest capabele circuit-Jaguar ooit te bouwen – maar dan wel een die ook de openbare weg op mag.

De Project 8 doet 0 naar 100 km/u in 3,7 seconden, haalt 320 km/u, beschikt over JLR’s 5,0-liter supercharged V8, haalt daaruit 600 pk en 700 Nm en gebruikt de vierwielaandrijving van de F-type SVR. Toch is het niet die auto in een vierdeurs jasje.

Dit is geen gemodificeerde XE of F-type SVR

Ten eerste voelt hij heel anders aan. Pook en de zijnen steken hun ambities niet onder stoelen of banken: ze hebben de BMW M4 GTS als ijkpunt genomen en mikken op de Porsche 911 GT3. We bevinden ons op het Portugese circuit van Portimão, een nogal uitdagende baan met blinde, stijgende en dalende bochten, secties waarvan je pas echt kunt genieten als je zeker weet in een werkelijk aan het asfalt plakkende auto te rijden. Er zijn maar heel weinig straatauto’s die je dat gevoel hier kunnen geven, wat er ook over ze wordt beweerd – de compromissen zijn doorgaans toch simpelweg te groot.

Dat maakt de Jaguar XE SV Project 8 tot een openbaring: door z’n splitter, diffuser, spoiler, luchtinlaten en de inkepingen bij de wielen heeft hij wel wat weg van een DTM-auto. Het is een machtig en razendsnel apparaat dat echter opvallend makkelijk in de omgang is. Hij is heroïsch stabiel als je remt – daar zorgen de koolstof-keramische remmen van Brembo (400 millimeter en zes zuigers voor, 396 achter) wel voor. De voorkant valt heel precies te plaatsen en de achterkant volgt trouw. Hij is zo absurd goed en snel op het circuit dat je als vanzelfsprekend aanneemt dat hij op de weg wel levensgevaarlijk gedrag móét vertonen.

Ook leuk op de openbare weg

Maar in de echte wereld, op de openbare weg, blijkt hij al evenzeer een openbaring te zijn. Snelheid is één ding, maar snelheid zonder dat je het gevoel hebt de zaken onder controle te hebben, is nutteloos. En controle is exact waar de Jaguar XE SV Project 8 in ­voorziet. Hij kan goed overweg met z’n massa – een niet geringe 1.745 kilo – en trekt zich helemaal niets aan van slecht wegdek. De herziene elektrische stuurbekrachtiging voelt nu authentiek aan; het insturen verloopt geheel natuurlijk. Dit is het soort auto dat je door de bochten ‘denkt’.

De ophanging heeft een enorme upgrade gekregen ten opzichte van de dubbele-­wishbone-opzet van de XE. Zo zijn er Eibach-raceveren, Bilstein-dempers, ­nieuwe stabilisatorstangen en nog talloze andere verbeteringen. Het onafgeveerd gewicht werd gereduceerd, waarmee het gevoel in de besturing werd verbeterd.

Wat betreft de carrosserie zijn alleen het dak en het plaatwerk van de deuren onveranderd gebleven. Voor is hij 24 millimeter breder geworden, achter 73 millimeter, met opvallend dikke wielkasten. De instelbare splitter, de voor- en achterbumper en de motorkap zijn gemaakt van koolstof­vezel, en de openingen bij de wielkasten komen de aerodynamica ten goede.

En verder?

SVO claimt dat aan de voorkant nu 206 procent minder lift plaatsvindt, en dat de Jaguar XE SV Project 8 in totaal 122 kilo downforce heeft, althans bij 300 km/u. De luchtstroom onder de auto is ook verbeterd, wat wel betekende dat de vloer van de laadruimte omhoog is gekomen.

Hij heeft een elektronisch differentieel dat een eigen oliekoeler heeft (een primeur op een XE), torque-vectoring, en een uitlaat van titanium en Inconel. Hij is nogal luidruchtig – zo luidruchtig dat hij maar net voldeed aan de geluidseisen die gelden voor auto’s die op de openbare weg verschijnen; dat scheelde maar een haar.

Jaguar verzocht ons met nadruk op het volume te letten wanneer we door lommerrijke Portugese dorpjes zouden rijden. (We bevinden ons immers niet op de Nürburgring, waar de Jaguar XE SV Project 8 recent een ronderecord vestigde voor straatlegale vierdeurs sedans: 7 minuten en 21 seconden.)

Meerdere opties

Ook de achtervleugel is niet iets voor muurbloempjes. En bestel je het Track Pack (27 procent stijver dankzij de rolkooi), dan moet je even aan de slag met de moersleutel, want de instellingen van de ophanging moeten handmatig worden gewijzigd. En hij mag dan vier deuren hebben: wanneer je ze opent, tref je binnenin niet meer dan twee lichtgewicht koolstofvezel stoeltjes aan.

Maar laat je ’m staan in de Dynamic-modus – de middelste stand, tussen Normal en Track in – dan zorgt de Jaguar XE SV Project 8 dat de besturing, de dempers, het gas, de reacties van de vierwielaandrijving (maximaal gaat 30 procent van het vermogen naar de vooras), de stabiliteitssystemen en de torque-vectoring zo werken dat hij zich inderdaad best mag vergelijken met de 911 GT3. Gezien z’n afstamming en z’n gewicht (vooral de aandrijflijn doet daarbij een duit in het zakje) is dat simpelweg een wonder.

En hij gedraagt zich op de weg ook nog eens heel beschaafd. Misschien had de cabine wat meer aangekleed mogen zijn, maar op het circuit past het interieur dan wel weer perfect. Je krijgt een pistoolachtige pook in plaats van de gebruikelijke Jaguar-draaiknop, plus het inmiddels kennelijk verplichte alcantara.

Psychische bijstand

Toch kent ie een aantal probleempjes. De technische vooruitgang die de Jaguar XE SV Project 8 goeddeels kenmerkt, is wat te veel voor de normaliter uitstekende achttraps ZF-automaat – die houdt het allemaal maar amper bij (al kan ie wel in één beweging van z’n acht naar z’n twee schakelen). Daarbij: als je op de Nederlandse Jaguar-site naar de prijs zoekt, vind je niks, behalve dat je wordt verzocht contact op te nemen met het ‘SVO-begeleidingsteam’.

We vermoeden dat je inderdaad wel enige psychische bijstand kunt gebruiken als je de prijs hoort die onze Belastingdienst ervan gemaakt heeft – wij durfden het niet aan. In het VK kost hij 150.000 pond (zo’n 166.000 euro) en dat is, zelfs al worden er maar 300 van gemaakt, nogal veel geld.

Maar net als AMG’s Black Series en de hogere regionen van Porsche is de Jaguar XE SV Project 8 een zodanig gefocust, prachtig stuk techniek dat je ’m ook niet echt kunt vergelijken met de mindere goden van hetzelfde merk. Hij voelt persoonlijk aan. Speciaal. En in dat opzicht is hij ongetwijfeld de toekomstige klassieker van het soort dat SVO zo graag wil bouwen.

18
20
Specificaties

Specificaties Jaguar XE SV Project 8

Motor
5.000 cc
V8 supercharged
600 pk @ n.b. tpm
700 Nm @ n.b. tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 3,7 s
top 322 km/u

Verbruik (gemiddeld)
11,0 l/100 km
254 g/km CO2 G

Afmetingen
4.713 x 2.075 x 1.436 mm (l x b x h)
2.835 mm (wielbasis)
1.745 kg
tankinhoud n.b.
450 l (bagage)

Prijzen
n.b. (NL)
n.b. (B)

Vonnis:
Tjonge, wat een creatie. Dit is wat alle after-sales­afdelingen zouden moeten doen: iets alledaags veranderen in iets zeldzaams en schitterends. De Project 8 zet extreme prestaties neer, zij het voor een vrij extreme prijs

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws