Is er een mooiere zakenlimo dan de Jaguar XJ? Daar zijn de meningen over verdeeld. Wij vinden ‘m geweldig, maar wat nu er plots een schamele viercilinder in ligt?
 
Het gaat goed met Jaguar. Met de radicaal nieuwe modellen die ze de afgelopen jaren introduceerden, worden hoge ogen gegooid. Het merk schiet omhoog in de kwaliteits- en tevredenheidsonderzoeken. Al met al lijkt het erop dat de beslissing om de insteek van Jaguar volledig om te gooien een goede was. Dat zien we graag: dat een merk lef toont, en dat het loont.
 
Vooral in landen die economisch in opkomst zijn, doet Jaguar bijzonder goede zaken. Zo verkopen ze in China inmiddels meer auto’s dan in de VS, traditioneel hun grootste markt na het Verenigd Koninkrijk. Reden te meer om verder tegemoet te komen aan de wensen van de Chinezen, die in de regel graag heel grote auto’s rijden, maar geen ruim bemeten motoren hoeven te hebben. Waarom niet? Omdat ze zelf toch met hun laptops achterin zitten.
 
Daarnaast moet de gemiddelde uitstoot, zoals bij alle automerken, ook bij Jaguar omlaag. Een uitgelezen moment dus om alweer een gewaagde stap te nemen en een 2,0-liter benzine-viercilinder in de enorme XJ te lepelen.
 
Natuurlijk hoef je in deze uitvoering nog steeds niet af te zien. Met een vermogen van 240 pk en een koppel van 340 Nm krijgt het motortje de sierlijke saloon prima in beweging. Goed, tussensprintjes op de snelweg gaan met heel wat minder enthousiasme dan je normaal gezien van zo’n auto zou verwachten; maar als de Autobahn je dagelijkse territorium is, zul je deze motor toch niet kiezen. Bij lagere snelheden is de nieuwe instap-XJ op z’n best: in slechts 7,5 seconden tikt ie 100 km/u aan. Of ie daarbij imponerend klinkt? Nou, nee.
 
Het gezonde, volle motorgeluid dat we van Jaguar gewend zijn, ontbreekt. Dat hoeft niet erg te zijn. De motor zet namelijk alleen een bescheiden keeltje op als je echt haast hebt. Onder normale omstandigheden weet de nieuwe achttrapsautomaat het toerental behoorlijk laag te houden, waar het maximale koppel al snel beschikbaar is. Dit betekent dat de XJ 2.0 meestal voortzoeft in stilte die een limousine waardig is. Als er al iets is wat we als lichtelijk storend ervaren, is het het afrolgeluid van de banden, maar dat kan ook aan het belabberde Britse wegdek gelegen hebben.
 
Ook deze XJ heeft een ‘dynamische modus’, en die laten we lekker voor wat ie is. Het onderstel is van zichzelf al vrij stevig, en bij een ritje in een auto als deze hoeven we niet zo nodig onze nieren op te hoesten. We leunen liever achterover en genieten van de vorstelijke ambiance, het geurige leer, het prachtige hout en het ondanks dit alles totaal niet misstaande moderne tintje. Dat Jaguar het muffe tweed-ruitjesimago definitief was ontstegen, wisten we al. Dat het nu ook mogelijk is om van hun rasse vooruitgang te genieten zonder aan een overdreven krachtige (en dure) motor vast te zitten, zal vast een aantal mensen aanspreken.
 
Wij zouden liever doorsparen voor de eveneens nieuwe 3,0-liter V6 supercharged. Die is weliswaar 13.000 euro duurder dan een 2.0 in vergelijkbare uitvoering, maar laat (dankzij start-stop) nagenoeg hetzelfde gemiddelde verbruik noteren, heeft toch 100 extra pk’s aan boord en brult zoals een Jag hoort te brullen.

Jaguar XJ 2.0 Luxury

 

12/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 7,5 s

Top: 240 km/u

Verbruik: 9,3 l/100 km

Motor: 1.999 cc, viercilinder turbo benzine

Aandrijving: achter

Vermogen: 240 pk

Koppel: 340 Nm

Gewicht: 1.660 kg

CO2: 216 g/km

 

Prijs

NL € 89.990

BE € 78.160

 

Vonnis

Prettig en geciviliseerd. Voor als je wel majestueuze stijl zoekt, maar geen behoefte hebt aan brute kracht en auditieve grandeur. Of als je Chinees bent

Reacties

Meer van TopGear