Met de huidige wildgroei van crossovers in alle soorten en maten is het goed om te zien dat ook de echte off-road-merken hun best doen om mee te komen. Zo voorzag Jeep haar vreemde Cherokee van een nieuwe dieselmotor.

Jeep is terug van weggeweest

Hoewel de merknaam nog steeds een hardnekkig synoniem is voor alles wat hoog en semi-stoer is, viel Jeep met haar eigen modellen de laatste tijd niet erg meer op. Tot ze in 2014 met deze Cherokee op de markt kwamen: geheel nieuw en dusdanig anders dan z’n voorganger dat ie net zo goed Columbus had kunnen heten.

De Cherokee werd door de Fiat Groep vakkundig neergeplant op een opgepompt hatchback-platform. Hij kropte zich op, balde z’n knuisten, kneep met z’n koplampen en verwerd zo tot een bollige crossover-achtige volgens de laatste mode. Het geheel ziet er misschien een beetje raar uit, maar hé, alles liever dan het vergetelijke voorkomen van bijvoorbeeld de Compass.

De wát? Precies

Ten tijde van de introductie van deze Cherokee reden we met de 2,0-liter MultiJet diesel met 170 pk en hoewel dat goed beviel, vonden we de motor bepaald niet uitblinken in verfijning. Opgewekt waren we dan ook toen we hoorden dat Jeep een nieuw ontwikkelde 2,2-liter versie in de Cherokee liet debuteren, een motor die we uiteindelijk ook in de Alfa Romeo Giulia gaan terugzien. Hij is er met 185 of 200 pk; de oude 2.0 blijft enkel met 140 pk leverbaar.

We rijden de Jeep Cherokee 2.2 MultiJet II AWD. Dit is de sterkste diesel met de simpelste vorm van vierwielaandrijving in de met opties volgeladen Limited-uitvoering. Lawaaiig brommen doet het nieuwe blok nog steeds. Vooral bij koude start en als je je buiten het goed geïsoleerde interieur bevindt. Dat laatste is meteen een troef. Op snelheid, als de motor ongeveer drie toeren per minuut draait, is het in de auto haast rustgevend stil. Je mag de Jeep Cherokee 2.2 MultiJet II AWD ronduit snel noemen. Waarbij opvalt dat de motor, zeker voor een grote turbodiesel-viercilinder, bijzonder alert op het gas reageert. Zo alert dat de automaat het soms niet kan bijbenen. Tja, zo veel koppel en dan moeten kiezen uit negen trappen: we geven het je te doen.

Hoe rijdt de Cherokee

De zitpositie – meer op dan in de stoel – is eigenaardig maar prettig. Evenals het feit dat de rijhulpjes die Jeep inbouwde gemakkelijk zijn uit te schakelen. Er is een flink infotainmentscherm, niet breed of hoog maar vierkant, dat zich intuïtief laat bedienen. Het enorme panorama-dak zouden we weglaten. Het vreet hoofdruimte bij je achterpassagiers en liet bovendien bij onze 11.000 kilometer oude testauto al wat kraakjes horen. Wat niet eens heel gek is, aangezien de Cherokee hobbels en richels liever doorgeeft dan dempt. In bochten vinden we ‘m voor zo’n hoge, zware lobbes best oké. Al kan dat ook zijn omdat we het kinderlijk leuk vinden om ons aan het massieve stuur vast te houden.

De basisversie van de Cherokee – met voorwielaandrijving, boe – heb je voor 45.990 euro (34.500 euro in België). Deze goed aangeklede Jeep Cherokee 2.2 MultiJet II AWD gaat met een vanaf-prijs van 61.170 euro keihard het territorium van de Audi Q5, BMW X3 en Mercedes GLC binnen. Maar als je buren die al hebben…

Jeep Cherokee 2.2 MultiJet II Limited AWD



Motor
2.184 cc
viercilinder turbo
200 pk @ 3.500 tpm
440 Nm @ 2.500 tpm

Aandrijving
vier wielen
9v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 8,5 s
top 204 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,7 l/100 km
150 g/km CO2
E-label

Afmetingen
4.624 x 1.859 x 1.670 mm (l x b x h)
2.700 mm (wielbasis)
1.853 kg
60 l (diesel)
591 / 1.267 l (bagage)

Prijzen
NL € 61.170 (25%)
BE € 50.400

VONNIS
De Cherokee blijft een apart geval met aandoenlijke karaktertrekjes. De nieuwe motor is een goede match en nog zuinig ook. Kun je de Duitse premium-lokroepen weerstaan, dan heb je met een Cherokee iets bijzonders

Reacties