Je hebt facelifts en je hebt facelifts. Sommige auto’s zijn na zo’n mid-life opfris-operatie haast onherkenbaar veranderd, en sommige zijn… tja, gewoon hetzelfde. Je mag één keer raden in welke categorie de Kia Rio 1.2 CVVT DynamicLine die we reden, valt.

Je hebt inderdaad gelijk

Leuk, dachten wij, een rondje rijden met de nieuwe Kia Rio. Aangezien de markt zeker nu niet stilstaat en de meeste Koreaanse auto’s zo’n beetje elke paar jaar een sprong voorwaarts nemen van olympische proporties, zijn we razend benieuwd wat ons te wachten staat. De uitgaande Rio, op de markt sinds 2011, was namelijk helemaal geen verkeerde auto. Met een slimme update zou het zomaar een belangrijke speler in het b-segment kunnen worden.

Wat zouden ze eraan veranderd hebben? Misschien een leuk turbomotortje, een vlot schakelend zesbakje, wat aanpassingen aan het onderstel? Een verzameling veiligheids-gimmicks, extra personalisatie-opties voor de liefhebber? Nee, het is nog veel interessanter: ze deden niets.

Wij gokken dat het zo is gegaan

Kennelijk keek onlangs een belangrijk iemand bij de Europese Kia-tak op van z’n lunch en zei hij: ‘Jongens, die Rio van ons, die kan nog wel even mee toch? Ja? Mooi.’ En dus tekende het ontwerpteam een nieuwe voorbumper met andere mistlampen, een iets aangepast grilletje en een breder ogende achterbumper. Er werden een paar nieuwe velgontwerpen verzonnen en men bracht wat andere stofjes en chroomrandjes aan in het interieur. Dat was het. Oh ja: Kia ontwikkelde ook een nieuw infotainmentsysteem met een 7 inch scherm en achteruitrijcamera. Je zult het net zien: wij halen bij Kia een exemplaar op waar dit systeem niet in zit.

Een paar jaar terug testten we al eens een Rio 1.2 CVVT, vandaag zitten we in principe in dezelfde auto: de Kia Rio 1.2 CVVT DynamicLine. Een mooie kanttekening: Kia zegt dat hun dealers opgemerkt hebben dat de stoelen, het onderstel en het stuurgedrag erop vooruit zijn gegaan, maar de fabriek heeft dit niet bevestigd. Dat zullen wel een paar waanzinnige verbeteringen zijn, dan.

Overigens is de auto zelf gewoon goed

Het is een tijdje geleden dat we voor het laatst in de vorige Rio zaten, maar naar ons idee is hij nog altijd precies hetzelfde. Dat wil niet zeggen dat het allemaal niet prima in orde is; het beestje doet braaf z’n werk, veert zacht en stuurt licht en we zitten uitstekend in z’n ruime interieur, dat strak oogt en netjes is afgewerkt waar het telt. Daarbij ziet de Rio er – nog steeds – gewoon erg aantrekkelijk uit.

Meer goed nieuws (nou ja, nieuws): er zijn tal van luxe opties voor weinig geld, en natuurlijk valt hij onder de bekende Kia-garantie van zeven jaar. Een goede deal dus, mits je de afgelopen vier jaar niet allerlei fijne, moderne turbo-autootjes geprobeerd hebt. Dan komt ie namelijk nogal zouteloos over.

Misschien vinden we het gewoon een beetje sneu dat de Rio geen grotere make-over gegund wordt, juist omdat we het zo’n sympathiek karretje vinden. Z’n opvolger, over een paar jaar, zal des te meer indruk moeten maken.

Specificaties Kia Rio 1.2 CVVT DynamicLine 5-deurs



Motor
1.248 cc
viercilinder
84 pk / 121 Nm

Aandrijving
voorwielen
5v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 13,4 s
top 167 km/u

Verbruik (gemiddeld)
4,7 l/100 km
109 g/km CO2
A-label

Afmetingen
4.050 x 1.720 x 1.455 mm (l x b x h)
2.570 mm (wielbasis)
1.027 kg
43 l (benzine)
288 / 923 l (bagage)

Prijzen
NL € 16.495 (20%)
BE € 15.890 (Fusion)

VONNIS
Om te zien nog steeds een fris en onderscheidend autootje, maar wat zou ie opknappen van een paar kleine onderstel-tweaks en een enthousiast motortje om z’n uiterlijk kracht bij te zetten. We blijven hopen, Kia

Reacties