Kia Sportage 1.6 T-GDi

Kia Sportage 1.6 T-GDI (2016)
Kia Sportage 1.6 T-GDI (2016)
Kia Sportage 1.6 T-GDI (2016)
Kia Sportage 1.6 T-GDI interieur (2016)
Kia Sportage 1.6 T-GDI uitlaat (2016)
Kia Sportage 1.6 T-GDI achterlicht (2016)
Kia Sportage 1.6 T-GDI koplamp (2016)
Kia Sportage 1.6 T-GDI (2016)
Kia Sportage 1.6 T-GDI (2016)
Kia Sportage 1.6 T-GDI (2016)
Kia Sportage 1.6 T-GDI interieur (2016)
Kia Sportage 1.6 T-GDI uitlaat (2016)
Kia Sportage 1.6 T-GDI achterlicht (2016)
Kia Sportage 1.6 T-GDI koplamp (2016)

De vierde generatie van de Kia Sportage ziet er nog vlotter uit dan voorheen. Echt sportief is ie nog steeds niet – al klinkt het aan alle kanten wellicht zo – en heel goedkoop is ie ook niet echt. Toch zouden wij ‘m niet links laten liggen. Wat vinden we verder van deze nieuwe Kia Sportage 1.6 T-GDi?

Het is geen zeldzame auto

Je ziet ‘m best veel rijden, de derde generatie Sportage, vanaf 2010 op de markt. Dat is grotendeels te verklaren door z’n uiterlijk, bouwkwaliteit en rijeigenschappen. Een grote stap voorwaarts ten opzichte van de tweede generatie. Die laatste was namelijk nogal lelijk en rommelig. Het was een beroerd rijdend geval stammend uit de tijd dat Kia voorzichtig een voet aan de grond van de globale autowereld wilde zetten. De eerste generatie van de Sportage (uit 1993) kennen we in Europa haast niet. Maar al met al verkocht Kia inmiddels 3,3 miljoen Sportages wereldwijd.

In Nederland nam de Sportage in 2015 binnen z’n segment de derde plaats in beslag: de Nissan Qashqai staat stijf bovenaan (6.842 verkochte auto’s), gevolgd door de Mazda CX-5 (2.953 stuks). Kia verkocht 2.257 Sportages (terwijl broertje Hyundai niet meer dan 834 Tucsons wist ter verkopen) en ter vergelijking: Dacia verkocht 814 Dusters, VW 767 Tiguans en BMW 745 X1’s. Met de nieuwe Sportage wil Kia in dit jaar 3.000 stuks afzetten. Dat gaat wel lukken.

Hoe ziet deze Kia Sportage 1.6 T-GDi eruit?

Kia is het kleine broertje van Hyundai en profileert zich wat meer als design en sportief. Dus meldt Kia steeds vol trots dat ze ergens in 2010 of 2011 nog een prijs van een of ander volslagen onbekend instituut voor design hebben gewonnen. Misschien helpt het meer klanten over de streep te trekken, maar het uiterlijk van de auto zou al genoeg moeten zeggen. Dan het sportieve deel: Hyundai doet mee aan het WRC – de eredivisie van de rallysport. Van Kia kennen we alleen de uiterst vermakelijke en vooral guitige Picanto Cup. Ook sportief, daar niet van, maar de beweegredenen om niet het als sportief geprofileerde Kia aan WRC te laten doen, en wel het wat meer suffige Hyundai, begrijpen we niet zo goed.

Terugkomend op design: dat is bij de nieuwe Sportage weer goed voor elkaar. De lijn van het succesvolle vorige model is doorgetrokken. De neus van de Porsche Cayenne is goed bestudeerd en binnenin is de ruimte iets toegenomen. Terwijl het er al vrij ruim was. Prima. Bij dezen geven we ze nu al de Perfect Model Follow-Up With A Touch Of Porsche Cayenne Design Award 2016 van TopGear Nederland.

Welke motoren levert Kia?

Sportief is de nieuwe Sportage nog steeds niet ondanks z’n in die richting luidende naam en spannende GT-labels voor pakketten met mooie velgen en een leren stuur. De Sportage wordt leverbaar met twee dieselmotoren (van 115 of 185 pk) en twee benzinemotoren (132 of 177 pk). Geen van de motoren scoort een fiscaal prijsje: ze zitten allemaal op 25 procent bijtelling – evenals de vorige Sportage overigens – waardoor ie in de zakelijke leasemarkt dit jaar niet echt mee kan. En geen van de motoren zorgt ervoor dat de Sportage de dynamiek van een sportief model meekrijgt. We testen de 1.6 T-GDi – de benzine-uitvoering met 177 pk – en dat is de snelste: een top van 205 km/u en van 0 naar 100 in 9,2 seconden. Alleen als je ‘m met automaat bestelt, gaat ie een tiende van een seconde sneller naar de 100.

Een ramp is het allemaal niet; hij kan prima meekomen in het verkeer en je koopt een Kia Sportage ook niet om eens lekker mee te rossen. Je koopt ‘m wel voor z’n binnenruimte, voor z’n trekkracht om een aanhanger achter je aan te slepen (tussen de 1.400 en 1.900 kilo) en z’n kwaliteit. Vroeger zou je zeggen: en dan is ie ook nog lekker betaalbaar, maar dat is ie niet per se. Kia is niet meer de prijspakker van weleer; voor de prijs van een flink aanklede Sportage heb je ook een iets kalere Audi Q5 of BMW X3. Daar komen we zo nog even op terug.

De auto is meer gefocust op de bestuurder

De verbeteringen ten opzichte van de vorige versie zitten in details. De stuurinrichting van de Sportage is veranderd waardoor ie meer betrokkenheid geeft. Het voelt lichter aan op lagere snelheden en zwaarder op hogere. Een prettige eigenschap, al creëert het een wat afstandelijker gevoel. Bij een SUV in dit segment geen probleem. Net zoals het lichte overhellen in snel genomen bochten. Alle gebruikte interieurmaterialen zijn ‘naar een hoger plan getild’. En inderdaad, de hoeveelheid lelijk plastic is afgenomen (maar nog niet helemaal verdwenen). De isolatie is verbeterd waardoor het binnenin merkbaar stiller is. We stipten de binnenruimte al aan. Uiteraard biedt de Sportage nieuwe technieken om botsingen te voorkomen, automatisch in te parkeren, binnen de lijntjes te rijden en meer aan.

De vorige Sportage, waarmee we ooit dwars door Zuid-Amerika reden op terreinbanden en met een extra carterbeschermingsplaatje maar verder zonder aanpassingen, voelde bijzonder solide, deze generatie doet daar nog een schep bovenop. Dus gebleven is ook de zeven jaar garantie (maximaal 150.000 kilometer) die overdraagbaar is naar een nieuwe eigenaar. Ook mooi is dat wanneer je een navigatiesysteem bestelt, je gratis zeven jaar updates ontvangt – al is de garantie op audio- en navigatie dan weer drie jaar, wat een beetje vreemd voelt.

Wat betaal je voor deze Kia?

Al met al geeft de Kia Sportage 1.6 T-GDi die we reden, ons een lekker gevoel. Lekker rijden, lekker ruim, lekker uiterlijk, lekker stevig, lekker stil. Alleen is de prijs niet heel lekker. De goedkoopste en kaalste op benzine kost net geen 26.000 euro (23.090 in België). Voor de diesel zit je meteen op 37.495 euro (25.389 in België, maar in Nederland krijg je er een pakket opties bij). Dat is allemaal nog te doen, en best concurrerend. Wil je onze handgeschakelde, voorwielaangedreven testversie met veel toeters en bellen? Dan betaal je 40.995 euro (36.590 in België). Heb je graag een automaat?  Dan krijg je die alleen met vierwielaandrijving en betaal je 5.000 euro extra. Dus 46 mille voor de dikste benzineversie, de meest complete diesel doet zelfs 59.995 euro (43.391 in België).

We weten niet wat ze precies bij Kia denken over dat soort prijzen. Wij denken dat jij voor dat soort bedragen een X3, een Q5, een F-Pace, een Cherokee, een GLC of XC60 wellicht bestelt. Natuurlijk zijn die modellen voor dat geld niet overladen met de hoeveelheid opties van de Kia, kaal zijn ze zeker niet. Zoek je een kale, betaalbare, prima midsize SUV? Koop gerust een basis-Sportage. Heb je meer dan 40.000 euro te besteden dan zijn er fraaiere opties in de markt.

12
20
Specificaties

Specificaties Kia Sportage 1.6 T-GDi GT-PlusLine

Motor
1.591 cc
viercilinder turbo
177 pk @ 5.500 tpm
265 Nm @ 1.500 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 9,2 s
top 205 km/u

Verbruik (gemiddeld)
7,3 l/100 km
169 g/km
E-label

Afmetingen
4.480 x 1.855 x 1.635 mm (l x b x h)
2.670 mm (wielbasis)
1.424 kg
62 l (benzine)
503 / 1.492 l (bagage)

Prijzen
NL € 40.995 (25%)
BE € 36.590

VONNIS
Qua ontwerp weer een stap verder – en zeker ook mooier. Bovendien ruimer, en met betere rijeigenschappen, al is sportief anders. Maar de prijs van de aangeklede modellen slaat een tikkie te ver door

Reacties

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws