Er was niet veel voor nodig – alleen maar een lange en barre tocht door Zuid-Amerika, een tijdje geleden – maar wij zijn de Kia Sportage de laatste jaren enorm gaan waarderen. Nu hebben de Koreanen ‘m naar een nog hoger plan getild.

Er is op dit moment geen middenklasse-SUV op de markt die er beter uitziet dan de Kia Sportage. Dat is een officieel TopGear-feit, en dus is het waar. Met dank aan hun Duitse ontwerpstudio (hoi Peter Schreyer van Audi-faam) heeft Kia met deze auto een ontwerpstatement neergezet: een dynamisch en compact crossover-uiterlijk gecombineerd met het praktisch nut en de ruimtelijkheid van een enorme wasmand, dat is iets waar velen nog wat van kunnen leren. De Sportage viel dusdanig goed in de smaak dat men bij de facelift toch ietwat, tja, voorzichtig te werk is gegaan. Om niet te zeggen: je ziet er zo goed als niks van dat je hier met een opgefrist exemplaar van doen hebt. Er zit een vinnetje op het dak in plaats van een antenne, en de grille is anders. Zeggen ze.

Geeft niks: het bevestigt onze overtuiging dat het oorspronkelijke ontwerp al uitstekend was. Kia heeft zich vooral toegespitst op het opvijzelen van de uitrusting en de materialen in het interieur – er is een nieuw groot navigatiescherm, een hip instrumentarium en Infinity-audio – en op een zwik aan onzichtbare verbeteringen, met de nadruk op NVH (noise, vibration & harshness). Met dat laatste zijn ze aardig ver gegaan: het voorste subframe werd gedempt opgehangen, stabilisatorstangen en aandrijfassen werden aangepast, dempers en veren werden anders afgesteld en er werd een extra geïsoleerde voorruit gemonteerd. Niet zelden moet je de gevolgen van dit soort aanpassingen met een zesde én een zevende zintuig zoeken, maar hier niet.

Voorheen struikelden we over het stevige onderstel in combinatie met de wat slappe besturing, maar Kia snoert ons hier vakkundig de mond: beide pijnpuntjes zijn in de nieuwe Sportage niet terug te vinden. De auto is merkbaar comfortabeler op slecht wegdek, en bezorgt onze gevoelige oortjes inderdaad opvallend weinig herrie van wind, ophanging en banden.

Het stuurhuis heeft een kortere ratio dan voorheen en de snelheidsafhankelijke bekrachtiging, hoewel nog altijd geen uitblinker in feedback, is vloeiender in de overgangen. Onderstuur is verder weg, en als het komt, komt het controleerbaar. Eén klacht hebben we nog: de stoelen bieden nauwelijks zijdelingse steun, vooral aan je rug, als je bewust lomp aan het hoeken bent zoals wij dat soms doen. Dus, rotonderidders, zet je schrap.

De 1.7 CRDi-diesel met handgeschakelde zesbak draagt naadloos bij aan fijn vervoer. Van ontluisterend genagel is geen sprake, hooguit dringt er een ver, dof dreuntje door tot het interieur bij stevig doorrijden; in het geheel niet storend. Over de prestaties kunnen we kort zijn: dat het een instappertje met een schamele 115 pk betreft, blijkt uit niets, want deze Sportage is soepel als stroop en echt vlot zat. Er is simpelweg bar weinig meer tegen ‘m in te brengen.


Kia Sportage 1.7 CRDi BusinessPlusLine



14/20



Motor

1.685 cc

viercilinder turbo

115 pk / 260 Nm



Aandrijving

voorwielen

6v handbak



Prestaties

0-100 in 12,3 s

top 173 km/u



Verbruik/milieu

5,3 l/100 km

139 g/km CO2, E-label



Afmetingen

4.440 x 1.855 x 1.630 mm (l x b x h)

2.640 mm (wielbasis)

1.415 kg



58 l (diesel)

564 / 1.353 l (bagage)



Prijzen

NL € 32.995 (25%)

BE € 25.700 (Fusion)



Het vonnis

Het geslaagde uiterlijk had ie al, en nu heeft Kia de Sportage ook de verfijning gegeven waar ie om smeekte. Het gevolg: in dit segment kun je echt geen millimeter meer om ‘m heen

Reacties

Meer van TopGear