Lamborghini gooit z’n kont dwars. Door twee aandrijfassen in de rekken te laten liggen, maakten ze van de Huracán een geboren drifter. En weet je wat? Ze zijn er nog trots op ook. En dat snappen we wel. Rij met ons mee in de Lamborghini Huracán LP580-2. Waarom brengt Lamborghini de…
Lamborghini gooit z’n kont dwars. Door twee aandrijfassen in de rekken te laten liggen, maakten ze van de Huracán een geboren drifter. En weet je wat? Ze zijn er nog trots op ook. En dat snappen we wel. Rij met ons mee in de Lamborghini Huracán LP580-2.
Waarom brengt Lamborghini de LP580-2 op de markt?
Driften is vooral leuk voor omgekeerde petjes met een afgetrapte 3-serie of dronken Russen met een oude Lada. Politiek correct is het allemaal niet, maar stiekem vinden we het allemaal prachtig. Juist deze Spielerei is de bestaansreden van de Lamborghini Huracán LP580-2. Er zit ook een minder sexy gedachte achter. Lamborghini kan hiermee de Huracán voordeliger op de markt brengen. Het scheelt zo’n 30.000 euro.
De vierwielaangedreven LP610-4 mag verder met het vermorzelen van de Ferrari 488 GTB en de McLaren 650S; de LP580-2 kan dan de McLaren 570S, de Audi R8 en de Porsche 911 Turbo voor z’n rekening nemen. Hij staat wat lager op de prijslijst dan het neusje van de zalm van de supercar-klasse en kost wat meer dan de ook-niet-te-versmaden-maar-net-even-een-trede-lager-geplaatste sportwagens. Het maakt een Lamborghini iets beter bereikbaar. Soort van.
Maar we hadden het over driften, in goed Nederlands ‘dwarsgaan’. Lamborghini komt er rond voor uit dat dit een kolfje naar de hand van de 580-2 is. Bij de perspresentatie gaven ze de vijf uitgangspunten voor de tweewielaangedreven Huracán prijs: weggedrag, balans in het rijgedrag, directheid van de besturing, feedback in het stuur en OVERSTUUR. Nee, ze zetten het niet met hoofdletters in het persbericht, dat hebben wij ervan gemaakt. Maar alleen al het feit dat Lamborghini dit ronduit meldt, is wereldschokkend.
Waar verschilt de 580-2 precies in?
Laten we eerst eens kijken wat de Italianen eraan hebben gedaan om Ken Blocks droomauto te maken. Allereerst is het belangrijk te weten dat deze 2WD-versie vanaf het begin al in de pijplijn zat. Dat was anders bij de Gallardo LP550-2 in 2009. Die werd speciaal ter ere van Lamborghini’s test rijder Balboni ontdaan van twee aandrijfassen.
Bij de Huracán zijn de techneuten grondiger te werk gegaan. De auto is niet alleen lichter gemaakt, maar ook minder hard geveerd. Door alle overbodige techniek overboord te mikken, nam het gewicht af met 33 kilo tot 1.389 kg, door wat te schuiven met het achtergebleven spul is er een gewichtsverdeling van 40 procent vóór en 60 procent achter bereikt, dat was 43:57. De ontwikkelingschef van Lamborghini, Maurizio Reggiani, legde uit dat het de bedoeling was om de auto wat gevoeliger voor wisselende gewichtsverdeling te maken, zeg maar levendiger. Daarom zijn de schokdempers, veren en stabilisatorstangen rondom wat minder ‘strak’ gezet. Vóór scheelt dat 10 procent, achter 5.
De besturing is ook aangepast. Zowel de standaardvariant als de optionele – en vaak bekritiseerde – variabele stuurinrichting zijn aangescherpt, zodat het stuurgevoel zou verbeteren. Het motorvermogen is met 30 pk gedaald naar 580 pk. Niet iets om je druk over te maken. Het is vooral een marketingtechnisch trucje, want de auto rijdt er geen cent minder om.
De V10 is gebleven
Dit is te danken aan het feit dat het motorkarakter ook iets is aangepast. Het maximale vermogen is van 8.000 tot 8.500 tpm beschikbaar, bij de 610-4 is dat van 8.250 tot 8.750 tpm. Je merkt er niet zo veel van, al lijkt het als of de krachtsensatie bij 6.500 tpm juist groter is geworden. Kortom, in de hoge toerenregionen is ie nog steeds gekmakend snel.
Ga maar na: de acceleratie van 0-100 km/u in 3,4 seconden en een top van 320 km/u zijn helemaal in lijn met de sterkere broer. Een stakker is ie dus allerminst. Hij gaat prima gelijk op met zijn concurrenten en doet dat op een veel luidruchtiger en uitbundiger manier.
Van dat laatste moeten we iets terugnemen als we het over het uiterlijk hebben. De voor- en achterbumper zijn namelijk anders vormgegeven voor de achterwielaandrijver en hebben een wat minder agressieve styling dan de originele Huracán-bumpers. Wat we gek vinden, is dat er geen typeplaatjes op de carrosserie zitten. Zelf zouden we er juist met koeienletters op laten zetten dat we een achterwielaangedreven versie hebben. Dit soort auto’s is mannelijker dan borsthaar. Het strookt ook niet met Lambo’s eigen stiekeme ondeugd om te verklaren dat hun nieuwste auto een speledingetje is waar je heerlijk mee kunt stoeien. Mag de buitenwacht dat dan niet weten? Geen hond zal het kunnen zien aan de uiterlijke kenmerken, want dat zijn zeer subtiele aanpassingen.
‘In Corsa-modus kun je het ESP
volledig uitschakelen. Tegelijk wordt
het onderstel nog een tandje stijver’
Hoe gedraagt hij zich op het circuit?
Eerlijk gezegd waren we bang dat de Lamborghini Huracán LP580-2 een beetje verraderlijk zou zijn, met geniepige verrassingen wanneer de kont óm gaat. Op het Losail Circuit in Qatar vonden we het tegenbewijs. Toegegeven, het is een flink eindje vliegen om er alleen even een auto over een circuit te jagen, maar het is wel de perfecte locatie om te ontdekken of Lamborghini bluft.
Het eerste wat opvalt, is dat de auto meer overhelt. Je gaat echt niet op één oor, maar er zit meer beweging in dan we gewend zijn van de Huracán. Lamborghini heeft het nagemeten. Waar de 4WD 1,52 graden overhelt, doet de 2WD 1,81 graden. Dat lijkt een verschil van niks, maar toch merk je het. Niet dat ie langzamer is, maar de bovenbouw regeert duidelijk op accelereren, remmen en bochten. Dit heeft als voordeel dat de LP580-2 in bochten heel gevoelig is voor de bewegingen van het gaspedaal. Tot ons grote plezier kun je de Lamborghini ‘sturen’ met je gasvoet. Of kies voor het grovere werk: gewoon je lompe poot vol op het gas midden in de bocht. Moet je kijken wat er dan gebeurt.
Driften doet hij met mate
De kont gaat om. Niet direct, maar heel gedoseerd. Ben je het zat (kleine kans) of schrik je van het kabaal en de rook achter je (meer voor de hand liggend) dan hoef je het gas maar te minderen en de boel komt weer in het gareel. Het is nog niet zo’n snoezepoes als de MX-5. Daarmee kun je – na sluitingstijd – gerust het parkeerterrein van de buurtsuper in de rook van je achterbanden hullen. Maar venijnig wordt de Lamborghini nooit.
Vind je dat jammer, lees dan gauw verder. De Huracán biedt namelijk de mogelijkheid om in de Corsa-modus het ESP volledig uit te schakelen. Zelfs de diepst verzonken hulplijn is dan losgekoppeld, geen enkele fout wordt opgevangen door een lapmiddeltje. Tegelijk wordt het onderstel een tandje stijver wat een spannender rijgedrag tot gevolg heeft. Kies je voor de Sport-stand, dan sluimert het esp op de achtergrond toch mee, ook al schakel je het uit.
Dan komt het gekke. Met het knopje op Sport, helt de auto meer over dan wanneer je voor de Strada-instellingen kiest. Terwijl dat laatste het programma voor straatgebruik is. Sport betekent in dit geval dat je de auto op z’n allerbest ervaart en er dus het meeste plezier aan beleeft. Want plezier heb je zeker. De V10 zweept je op met z’n huilende, roffelende en ploppende geluid, terwijl jij lekker dwarsgaat in snel genomen bochten. Hij is bruut, vermakelijk en verbazingwekkend soepel.
Conclusie?
Toch zit er in de staart wat venijn. De mensen die de gelegenheid hadden om in Qatar de Lamborghini te proberen, waren het er niet over eens of de testauto’s de vermaledijde (maar door Huracán-kopers massaal bestelde) dynamische stuurinrichting hadden. De besturing is te licht en mist scherpte. Het lijkt wel of bij de ontwikkeling ervan eenvoudig inparkeren belangrijker was dan gevoel op snelheid. De fabrieksmensen kwamen uiteindelijk met het verlossende antwoord: nee, de testauto’s hadden geen dynamische besturing. Dat is wat zorgelijk, gezien de neiging naar onderstuur en de gebrekkige feedback.
Het kan best zijn dat het circuit wat stoffig was (dat komt voor in een land dat voor 99 procent uit zand bestaat) maar toch hadden we op meer communicatie met de voorwielen gehoopt. Op de weg zal dat niet zo’n probleem zijn, temeer daar de auto in bochten prima reageert op het gaspedaal. Wanneer wij onze staatsloten wel hadden betaald, kochten we een Lamborghini Huracán LP580-2 in plaats van een 610-4. Hij is net wat brutaler en speelser en biedt daardoor meer rijplezier. Daar koop je een Lamborghini voor.
Specificaties Lamborghini Huracán LP580-2
Motor
5.204 cc
V10
580 pk @ 8.000 tpm
540 Nm @ 6.500 tpm
Aandrijving
achterwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,4 s
top 320 km/u
Verbruik (gemiddeld)
11,9 l/100 km
278 g/km CO2
G-label
Afmetingen
4.459 x 1.924 x 1.165 mm (l x b x h)
2.620 mm (wielbasis)
1.389 kg
90 l (benzine)
150 l (bagage)
Prijzen
NL € 244.341 (25%)
BE € 182.105
VONNIS
Speelster, lichter en flink goedkoper. Daar laten we graag wat pk’s voor liggen. Dit is onze favoriete Lambo – tenminste, tot hij er ook met een vouwdakje komt
Reacties