Autonieuws
Politie neemt auto in beslag van man die van zijn uitkering een Lamborghini reed
27 aug 2024 - 16:02 uur
27 augustus 2024 - 16:02 uur
In Magic City toont men graag ostentatief zijn rijkdom. De reden waarom de Huracán Spyder er geen slecht figuur slaat
Heus? Het is echt niet zo dat we naar de buiten bij hotel W South Beach opgestelde Huracán Spyders kijken, en denken: ze hebben er nu echt met de pet naar gegooid, zelfs niet als er ook nog eens een Pagani Huayra stopt (het is ‘La Monza Lisa’, waarvan de eigenaar Kris Singh tevens een van de drie ooit gebouwde Lamborghini Veneno’s bezit – duidelijk iemand die niet graag al te veel in het oog loopt). Voordat we tot de rijprestaties overgaan: wat vind je ervan dat Lamborghini heeft gekozen voor een softtop van canvas in plaats van de inklapbare hardtop à la Ferrari 488 Spider en McLaren 650S? In dit geval sta ik achter de beslissing van Sant’Agata. Klasse van Maranello en Woking dat ze een hardtop hebben weten te krijgen in de beperkte bergruimte van een auto met midscheepse motor, en er zijn ongetwijfeld klanten die de voorkeur geven aan een metalen dak. Maar heb je gezien wat voor silhouet ze hebben met het dak omhoog? Of met het dak neergeklapt? De driedubbel gelaagde softtop van de Lamborghini is beschikbaar in zwart, bruin en rood en zakt bij snelheden tot 50 km/u in 17 seconden weg. Als dat is gebeurd, ziet ie er echt oogverblindend uit, met behoud van de subtiele details en vormen van de coupé. Bij het openen van het dak worden er aan beide zijden wentelende baleinen zichtbaar, en als die weer zijn verdwenen, zwiert het geheel van scharnierende delen weer prachtig op z’n plaats. De carrosserie is voorzien van een soort kanalen om luchtstromen bij de cabine weg te houden, en volgens Lamborghini kunnen inzittenden daardoor een gesprek voeren, zelfs bij hoge snelheden. Maar hoge snelheden rijden, dat doe je niet hier. Behalve dan wanneer je zou willen dat er nog een derde partij betrokken wordt bij het gesprek, iemand die net van een zware motor is gestapt en je dreigt met een verblijf achter de tralies. Mocht je rechtervoet af en toe het gaspedaal flink intrappen, dan weet de Huracán Spyder de 120 kilo extra – pakweg het gewicht van een motoragent met een zwak voor donuts – heel goed te verhullen. Dat extra gewicht waar hij mee is opgezadeld komt door de toevoeging van omhoog komende rolbeugels, het mechanisme om het dak te openen en extra verstevigingen. Hij bereikt de 100 km/u vanuit stilstand in 3,4 seconden (twee-tiende langzamer dan de coupé), 200 km/u in 10,2 seconden en heeft een top van 324 km/u.‘Hoge snelheden rijden, dat doe je niet hier’
Dat laatste kun je van Team TopGear in de Lamborghini niet bepaald zeggen, gezien de stringente maximumsnelheden. Maakt niet uit. Een tijdje geleden reden we met de Huracán in één ruk 800 kilometer door Zuid-Spanje, en ik weet wat deze auto te bieden heeft: indrukwekkende grip van een chassis waarvan de vierwielaandrijving, ondanks het voortdurende verplaatsen van het vermogen van voor naar achter en vice versa, duidelijk een voorkeur heeft voor wat laf smakend onderstuur dan opzwepend overstuur; fluweelzacht schakelen met de zevenversnellingsbak met doppia frizione, oftewel dubbele koppeling; en een verbijsterend soepel rijgedrag, zelfs zonder de magische schokdempers. Het is echt een auto die je iedere dag kunt gebruiken, ervan uitgaand dat je elke dag multimiljonair bent, en er is absoluut geen sprake van een onrustig chassis nu ie onthoofd is. (Dat zou ook niet moeten: volgens Lamborghini is het deels uit aluminium, deels uit koolstofvezel opgetrokken chassis 40 procent stijver dan dat van de Gallardo Spyder.) Hij heeft zelfs cilinderuitschakeling, voor een schoner milieu. Onze auto is, gelukkig, niet voorzien van het optionele dynamic steering, dus voelt hij heel direct en strak aan. Maar er zijn kleine probleempjes. Op een of andere manier valt er altijd iets af van de Lamborghini waar ik in rijd, en dit keer is het het kunststof randje van de omhoog springende deurknop. Je kunt het heel makkelijk weer vastklikken, maar het zou er om te beginnen natuurlijk al helemaal niet af moeten vallen. En dan is er nog de curieuze kwestie van het aircosysteem, dat meer peentjes zweet dan de inzittenden (geen sinecure: het is begin februari en boven de 30 graden). Tegen de tijd dat we op weg zijn naar de locatie waar we die avond foto’s willen maken, de prachtige, door Herzog & De Meuron ontworpen parkeergarage op 1111 Lincoln Road, ligt er een plasje condensvocht op de beide middelste ventilatieopeningen. Daar is alle energie duidelijk in gaan zitten: een heel klein beetje welkome frisse lucht is naar buiten gestroomd en sputterend over het middenconsole gedropen. Het instrumentarium van de Huracán wordt beheerst door het onweerstaanbare 12,3 inch display, maar als je langer bent dan 1 meter 80, zit je hier binnen niet lekker. Als de Huracán Spyder op de zevende verdieping is geparkeerd, met rondom tot in de wijde omtrek twinkelende lichtjes, is hij nog altijd veel te sprankelend om zich van de wijs te laten brengen door dat soort onbenullige details. Op de eerste verdieping staat een Bugatti Veyron, en de eigenaar van het gebouw, Robert Wennett, woont in een penthouse boven ons. De Lamborghini past volmaakt in dit decor. ‘Jacques Herzog omschreef dit gebouw als een en al spieren, zonder kleren – net als Miami, waar alleen maar gespierde lijven rondlopen’, zei Wennett tegen Vanity Fair. ‘Hij noemde het ook het uitzinnigste ontwerp dat ze ooit hadden gemaakt.’ Niet slecht, ook al gezien het feit dat het samenwerkingsverband dat de Pritzker Prize won, verder onder meer het Tate Modern in Londen en het Vogelnest-stadion in Peking op zijn naam heeft staan. De Huracán Spyder is zeker niet de meest uitzinnige creatie van Lamborghini, en zo is ie ook niet bedoeld. Maar net zoals het gebouw waar hij op dit moment in geparkeerd staat, bezit ie precies de goede balans tussen functionaliteit en plezier. Dit is niet zozeer een auto als wel een stuk lifestyle, en op de vraag of ie doet waar hij voor gemaakt is, luidt het antwoord: reken maar. Hetgeen de bezoekers van de W-hotelbar zullen bevestigen.‘De Huracán Spyder is niet de meest uitzinnige creatie van Lamborghini, en zo is ie ook niet bedoeld’
Motor
5.204 cc
V10
610 pk @ 8.250 tpm
560 Nm @ 6.500 tpm
Aandrijving
vier wielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,4 s
top 324 km/u
Verbruik (gemiddeld)
12,3 l/100 km
285 g/km CO2
Afmetingen
4.459 x 1.924 x 1.180 mm (l x b x h)
2.620 mm (wielbasis)
1.542 kg
83 l (benzine)
bagageruimte n.b.
Prijzen
NL n.n.b.
BE € 225.665
Reacties