Land Rover Defender 90 Works V8 70th Edition

Een Defender met 405 pk? Dat interesseert ons wel, maar maakt ons ook een beetje bang

Land Rover Defender 90 Works V8 70th Edition
Land Rover Defender 90 Works V8 70th Edition
Land Rover Defender 90 Works V8 70th Edition
Land Rover Defender 90 Works V8 70th Edition
Land Rover Defender 90 Works V8 70th Edition
Land Rover Defender 90 Works V8 70th Edition
Land Rover Defender 90 Works V8 70th Edition
Land Rover Defender 90 Works V8 70th Edition
Land Rover Defender 90 Works V8 70th Edition
Land Rover Defender 90 Works V8 70th Edition
Land Rover Defender 90 Works V8 70th Edition
Land Rover Defender 90 Works V8 70th Edition
Land Rover Defender 90 Works V8 70th Edition
Land Rover Defender 90 Works V8 70th Edition
Land Rover Defender 90 Works V8 70th Edition
Land Rover Defender 90 Works V8 70th Edition
Land Rover Defender 90 Works V8 70th Edition
Land Rover Defender 90 Works V8 70th Edition
Land Rover Defender 90 Works V8 70th Edition
Land Rover Defender 90 Works V8 70th Edition
Land Rover Defender 90 Works V8 70th Edition
Land Rover Defender 90 Works V8 70th Edition
Land Rover Defender 90 Works V8 70th Edition
Land Rover Defender 90 Works V8 70th Edition

De Universele Wet der Sukkels schrijft voor dat je alleen iets gênants doet als er mensen kijken, en dat er nooit iemand kijkt als je iets cools doet. Zo is het ook met auto’s. Als een groepje Land Rover-technici en pr-lui staat te wachten tot we wegrijden in de nieuwe Land Rover Defender 90 Works V8 70th Edition – nadat we ze uitgebreid hebben verteld dat we in onze meest prille jaren als automobilist ook al in Land Rovers reden – schatten we de zwaarte van de besturing en de draaicirkel volledig verkeerd in, en komen we niet in één beweging uit onze parkeerplaats. Twee keer steken en veel gedraai aan het stuur later, krijgen we het dan toch voor elkaar de Defender 90 (met korte wielbasis) te bevrijden, en doen we wat de meeste mensen zouden doen om te bewijzen dat ze toch niet vreselijk incompetente chauffeurs zijn. We geven plankgas.

Plankgas was een vergissing

De Land Rover Defender 90 Works V8 70th Edition is uitgerust met een 5,0-liter V8 en ruim 400 pk, plus een achttraps ZF-automaat uit de Range Rover Sport, en dus haalde hij als reactie op onze voetbeweging diep adem en lanceerde zichzelf, met vier gillende banden. Er was herrie. Er was absurde snelheid. Er was grote verbazing, die voortduurde tot de eerste rotonde, waar we eerst een bak onderstuur voor onze kiezen kregen, onmiddellijk gevolgd door een paar handenvol overstuur. In een Defender.

Dat was even schrikken. Hij houdt je bezig, kortom, want de pogingen van Land Rover Works om al die pk’s te beteugelen zijn moedig geweest, maar ook slechts ten dele succesvol. De remmen zijn wel effectief, maar leveren constant een gevecht met de aard van de Defender, die natuurlijk niet helemaal (of eigenlijk helemaal niet) aan snelheid is gewend.

Hij zorgt, kortom, voor een unieke ervaring. Onze fotograaf in de passagiersstoel maakte een geluid dat het midden hield tussen geamuseerd en doodsbang. We keken wat perplex en besloten het toen wat rustiger aan te doen. Deze auto vergt ­enige gewenning.

Maar om eerlijk te zijn is het concept achter de Defender Works V8 niet zo moeilijk te begrijpen. Je neemt een Defender van het laatste type – want dit zijn geen nieuwe auto’s, maar conversies – stript ’m tot je een enorm Meccano-pakket hebt, voegt die dikke motor en een moderne transmissie toe, en behoudt de transferbox met lage overbrenging voor het terrein. Dan gooi je er nog een differentieel in dat 90 procent van het koppel desgewenst naar de voor- of de achteras kan brengen, en je updatet het interieur, de ophanging, de remmen en andere onderdelen, waarna je het geheel serveert voor 150.000 Britse ponden (in de Lage Landen is het ding officieel niet te koop).

Wacht even, voor hóéveel?

Omgerekend 170.000 euro voor een tweedehands Defender? Jazeker. Kennelijk is het een kostbare grap om een Defender geschikt te maken voor een nieuwe bak en motor – mede omdat ook alle ondersteunende functies zoals tractiecontrole moeten werken als in een normale productieauto. En het interieur mag dan zijn voorzien van leer en behoorlijke Recaro-stoelen, het is nog steeds een echte Defender: je zit rechtop, krap, en hij ontbeert de moderne ergonomie die het menselijk lichaam op waarde weet te schatten. De tweedeurs Defender 90 biedt plaats aan vier mensen, de vierdeurs 110 zelfs aan zeven mensen, maar comfortabel zit niemand erin.

Hij heeft een ‘nieuw’ infotainmentsysteem dat voorziet in de door Land Rover Classics recent gelanceerde DAB Classic Radio, surround-sound speakers, smartphone-synchronisatie en navigatie, maar om eerlijk te zijn is het allemaal troep. Het slecht geplaatste scherm is miniem, het geluid dat de stereo maakt is afgrijselijk (het plaatstaal van de Defender is niet per se gemaakt voor akoestiek), en eigenlijk zou je beter af zijn met een goede houder voor je smartphone. Ook de buitenkant is voorzichtig onderhanden genomen: hij heeft nu een zwart dak, 18-inch velgen en led-koplampen. Hij ziet er geweldig uit, zeker, maar hij oogt vooral nog altijd als een Defender, en niet als iets waar je naar omkijkt.

Oudere Defender V8’s

Het toeval wil dat een van TopGears redacteuren een Defender V8 heeft, hoewel die van een wat eerder bouwjaar is en er wat rustieker uitziet. Die auto is uitgerust met de eerbiedwaardige 3,5-liter Rover achtcilinder, die circa 190 pk zou moeten hebben, en is voorzien van een speciale uitlaat waardoor hij veel sneller klinkt dan hij daadwerkelijk is. Hij heeft een handgeschakelde vijfbak die vager is dan de belofte van een politicus, ruikt naar oude hond en ziet er eigenlijk exact hetzelfde uit als de herboren versie, op z’n stuur na, aangezien onze collega kennelijk liever stuurt met iets dat hij uit een speedboot heeft gepikt. Hoewel je de term ‘sturen’ ruim moet zien, kostte deze auto (in Engeland) zo’n 8.000 euro. Dus waarom zou je zo veel betalen voor de officiële moderne versie? Garantie en een pook uit een Jaguar F-type zijn leuk, maar…

En dat is precies het punt. Als je snapt waar het bij deze auto om draait, dan heeft hij helemaal geen uitleg nodig, zelfs niet voor 150.000 pond. De technici hebben uitmuntend werk geleverd, gezien het feit dat de auto waarmee ze moesten werken allang de pensioengerechtigde leeftijd had bereikt, maar ook zij kunnen geen wonderen verrichten – deze Defender V8 is in geen enkel opzicht partij voor een ‘moderne’ SUV.

Maar één ding heeft ie wel: karakter. Hij is leuk en lollig, en een prettig antigif voor al die hedendaagse, gevoelige quasi-terreinwagens. Je moet ’m misbruiken, je moet blijven opletten, en in veel opzichten is ie meer een rijdersauto dan een moderne Porsche 911. Als je tenminste van een uitdaging houdt. Hij is waard wat de gek ervoor geeft, zo eenvoudig is het. Aangezien honderden geïnteresseerden zich hebben gemeld die allemaal een aanbetaling willen doen, zou Land Rover Classic deze inkomensstroom nog meer hebben kunnen uitbuiten dan het zegt te gaan doen: er zijn 150 exemplaren gepland.

De Land Rover Defender 90 Works V8 70th Edition heeft te veel vermogen, is dynamisch uitgedaagd, oncomfortabel, beperkt en zeer kostbaar. Maar hij is ook briljant, uniek, geweldig leuk en bizar begeerlijk. Dit is een nichevoertuig, maar dan wel een dat exact past in de leemte die de Defender heeft achtergelaten.

Specificaties

Specificaties Land Rover Defender 90 Works V8

Motor
5.000 cc V8
405 pk @ 6.000 tpm
515 Nm @ 5.000 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties:
0-96 km/u in 5,6 s
top 170 km/u
Verbruik (gemiddeld)
15,3 l/100 km
352 g/km CO2
G label
Afmetingen
4.040 x 1.790 x 2.182 mm (l x b x h)
2.360 mm (wielbasis)
1.950 kg
60 l (benzine)
1.600 l (bagage)
Prijzen
n.b.(NL)
n.b. (B)