Lunch ingepakt? Check. Wollen muts? Check. Duster en Defender? Check. Kom, we gaan terreinrijden.
 
Afgelopen winter, terwijl alle collega’s voor diverse andere tests op een bevroren meer aan het spelen waren, moesten wij in Zweden echt mannenwerk verrichten. Geen doelloos rondjes rijden voor de Land Rover Defender en de Dacia Duster: deze twee zijn van het ruigere soort, wat betekent dat ze op ontdekkingsreis pas in hun element zijn.
 
Ondanks de mini-expeditie in een Zweeds bos, op vele kilometers van de bewoonde wereld en zonder een broodnodig overlevingspakket, bieden deze twee auto’s geruststellend gezelschap. Ze hebben een soliditeit, en zijn zo vertrouwenwekkend dat we ons durven ontspannen. Nou ja, bijna dan, maar later meer daarover.
 
Nu volstaat het om uit te leggen waarom we de Dacia en de Land Rover bij elkaar hebben gebracht. De Defender is zo veel kostbaarder dat de twee niet in elkaars vaarwater zitten. Om van de Duster naar de Defender over te stappen, moet je een enorme zak gevuld met vele tienduizenden euro’s meebrengen.
 
Maar het draait hier om de filosofie. Beide auto’s delen een gedachte. Het zijn werkpaarden die in het terrein hun mannetje staan, voorzien van een eenvoudig interieur dat zich makkelijk laat reinigen. Niemand koopt een Duster of een Defender om cool te zijn in de traditionele zin van het woord, maar deze twee hebben een soort über-utility-chique over zich die hier, waar je het verschil tussen er goed uitzien of gewoon thuis komen niet eens overweegt, de spijker op zijn kop slaat. Glamour staat niet hoog op de lijst van prioriteiten, weinig moeilijk gedoe wel. En als het echt moeilijk wordt, lijken hightech, op prestaties gerichte 4WD-systemen nogal een beetje frivool.
 
Het is waarschijnlijk niet de moeite om in de Duster te zoeken naar verborgen luxe, want er is niet veel meer dan je op het eerste oog ziet. De Duster is een rijdende doos. Die doos herbergt echter wel alles wat je in een auto nodig hebt: een motor, een stuur, vier wielen, een radio en verwarming. Verwacht echter niets extra’s. Een handige bagage-afdekhoes? Of een versnellingsbak met lage gearing? Niets van dat alles. Bij het ontwerpen van de Duster heeft Dacia ieder dubbeltje omgekeerd. Als het niet hard nodig is, heeft Dacia het eruit gelaten. Een verfrissende filosofie.
 

 
Neem nou het ontbreken van die lage gearing. Een goed systeem zou een lieve duit extra kosten en bovendien flink wat extra gewicht in de schaal leggen, dus Dacia heeft de moeite niet eens genomen. Daarentegen heeft de Duster wel een superkorte eerste versnelling, waarmee je als bestuurder bijna hetzelfde resultaat kunt bereiken. Budget off-roaden heet dat. De Duster heeft drie standen – 2WD, auto en vierwielaandrijving met sper. In de laatste twee beslist een elektromagnetische koppeling in het centrale differentieel waar de aandrijving heengaat. De Dacia komt bijna overal, waar je ‘m ook door- of overheen stuurt. Als je een compacte, capabele SUV zoekt, die voor niet al teveel geld een hele hoop kan, dan moet deze semi-Roemeen meestrijden om jouw gunst.
 
Let wel, hij heeft een klein minpunt: het centrale differentieel spert niet volledig. Dus toen we besloten met de Duster enkele flinke sneeuwmassa’s te lijf te gaan, zaten we al snel muurvast.
 
‘Vorm krijgt nauwelijks een vinger tussen de deur bij deze twee; alles draait om functie’
 
Als je echt op avontuur wilt gaan en de wildernis opzoekt, heb je dus een hardcore 4×4 nodig. En zo’n auto heeft nog steeds een Land Rover-embleem. De Defender vond het niet gemakkelijk, maar dankzij het mechanische, centraal geplaatst differentieel kun je alle wielen sperren zodat er geen aandrijfkrachten aan spinnende wielen verloren gaan. Als slechts één wiel van de Defender grip heeft, draaien alle wielen met dezelfde snelheid als dat wiel. Op zo’n moment drijft het mechaniek van de Duster gerust het wiel met de minste grip aan.
 
Zet je de techniek van de Defender – via een heerlijk stel echte, ouderwetse hendels – in de juiste stand (met gesperd centraal differentieel en in lage gearing), dan brengt ie je bijna overal. Tergend langzaam en lawaaiig (de 2,4-liter turbodiesel klinkt nog steeds als een tractor), maar je komt er.
 
Vorm krijgt nauwelijks een vinger tussen de deur als het om deze twee gaat. Alles draait om functie – doen wat nodig is, wanneer het nodig is, zonder bonus. Het zijn puur functionele auto’s. Je hebt een klus die je wilt klaren? Dan koop je een van deze twee – en de Duster is echt een spannende toevoeging aan de budget-kant van het spectrum. Het is de Panda 4×4 van de huidige generatie, tot de échte Panda 4x4x arriveert dan, maar hij is in ieder geval licht, heeft geen overbodige franje en is goedkoop. Maar deze generatie wil af en toe ook naar extreme locaties. Om dat te kunnen, moet je echter doorsparen voor een Defender. 
 
(Puur voor ‘onderzoeksdoeleinden’ hebben we ook een beetje met de Dacia en de Defender gedold op het meer. Dankzij z’n natuurlijke balans en inschakelbare vierwielaandrijving is de Dacia een openbaring op het gebied van lange drifts. De Defender… iets minder.)

Land Rover Defender 110 2.4TD

 

Motor: 2,4 liter, viercilinder turbodiesel

Vermogen: 122 pk

Trekkracht: 360 Nm

Transmissie: handgeschakelde zesbak

Aandrijving: 4WD permanent, handbediend, met centraal geplaatst sper

Gewicht: 2.123 kg

0-100 km/h: 14,7 sec.

Topsnelheid: 145 km/u

Vanafprijs: € 87.300

 

 

Dacia Duster 1.5 dCi

 

Motor: 1,5 liter, viercilinder turbodiesel

Vermogen: 109 pk

Trekkracht: 240 Nm

Transmissie: handgeschakelde zesbak

Aandrijving: 4WD, automatisch met elektromagnetische koppeling

Gewicht: 1.294 kg

0-100 km/h: 12,5 sec.

Topsnelheid: 168 km/u

Vanafprijs: € 23.490

Reacties

Meer van TopGear