Land Rover Discovery Sport D240 R-Dynamic S

Duwtje in de rug

Foto('s): Land RoverLand Rover Discovery Sport D240 R-Dynamic S rijder
Foto('s): Land RoverLand Rover Discovery Sport D250R-Dynamic S rijder 3 4 voor
Foto('s): Land RoverLand Rover Discovery Sport D250R-Dynamic S rijder voor
Foto('s): Land RoverLand Rover Discovery Sport D250R-Dynamic S rijder achter
Foto('s): Land RoverLand Rover Discovery Sport D250R-Dynamic S rijder zij
Foto('s): Land RoverLand Rover Discovery Sport D250R-Dynamic S rijder over bruggetje
Foto('s): Land RoverLand Rover Discovery Sport D250R-Dynamic S rijder op brug
Foto('s): Land Rover
Foto('s): Land Rover
Foto('s): Land RoverLand Rover Discovery Sport D250R-Dynamic S 3 4 voor bij water
Land Rover Discovery Sport D240 R-Dynamic S rijder
Land Rover Discovery Sport D250R-Dynamic S rijder 3 4 voor
Land Rover Discovery Sport D250R-Dynamic S rijder voor
Land Rover Discovery Sport D250R-Dynamic S rijder achter
Land Rover Discovery Sport D250R-Dynamic S rijder zij
Land Rover Discovery Sport D250R-Dynamic S rijder over bruggetje
Land Rover Discovery Sport D250R-Dynamic S rijder op brug
Land Rover Discovery Sport D250R-Dynamic S 3 4 voor bij water

Een paar jaar geleden leek het Land Rover een leuk idee om de opvolger van hun compacte Freelander te linken aan de Discovery – door ’m Land Rover Discovery Sport te noemen. Van het nieuwe model zijn er in amper vijf jaar tijd bijna een half miljoen verkocht. Wanneer je zo’n succesnummer een facelift geeft, zou jij dan z’n complete uiterlijk omgooien? Nee, precies. Dat verklaart ook waarom je bij het aanklikken van dit artikel dacht: hè? Is die nieuw?

Toch heeft Land Rover er genoeg tijd in gestoken

Denk niet dat Land Rover het zich er gemakkelijk vanaf maakte door alleen een paar verse led’jes te monteren. De Land Rover Discovery Sport is zelfs zodanig vernieuwd dat je niet alleen van een model-, maar van een platformfacelift mag spreken. Omdat je er tegenwoordig niet meer komt zonder elektrificatie, bouwde Land Rover de kleine Disco onderhuids om naar mild-hybridetechniek – enkel de goedkoopste, voorwielaangedreven en handgeschakelde diesel doet het nog zonder – en maakt hij zich zelfs op voor de komst van een plug-in hybride met een driecilinder, volgend jaar.

Dat betekent een hoop wijzigingen in de constructie, met onder meer een 10 procent hogere torsiestijfheid en een grotere brandstoftank tot gevolg. Om nog eens extra te benadrukken dat het hier geen simpel opfrissertje betreft, schrapte Land Rover het oude interieur in z’n geheel. Je kijkt nu aan tegen het dashboard dat je kent uit auto’s als de Discovery en de nieuwe Evoque, met twee schermen, aanraaktoetsen en grote draaiknoppen die van functie kunnen veranderen. Het materiaalgebruik maakte een sprong voorwaarts en er zijn moderne gimmicks als CarPlay en een laadplateau voor je telefoon aan boord. Er kwamen grotere opbergruimtes en er is een camerabinnenspiegel.

Ook onder de motorkap

De motoren zijn bijna allemaal vernieuwd – want mild-hybride – en in de beter uitgeruste gevallen voorzien van Terrain Response 2, dat nu ook over een automatische modus beschikt die factoren als ondergrond en hellingshoek in de gaten houdt om de juiste 4×4-instellingen te selecteren. De Discovery Sport mag dan geen lage gearing of sperrende differentiëlen hebben, dankzij LaRo’s slimme tech komt ie in het terrein toch behoorlijk ver.

Op een nogal verwilderd testterrein in Spanje bungelen we op een goed moment met een voor- én een achterwiel in de lucht op de top van een helling – nogal hachelijk, zo voelt het. We geven voorzichtig gas en voelen, na een kort moment van digitale overpeinzing, de koppelverdeling onder ons plaatsvinden terwijl we langzaam voortkruipen naar vaste, veilige grond.

Waarom het goed is dat de Discovery Sport niet sportief rijdt

Dat Land Rovers in het terrein goed presteren, mag geen verrassing zijn. We waren dan ook vooral benieuwd naar de prestaties op de weg, zeker gezien de uitspraak van het merk dat ze met deze versie meer ‘sport’ in de Discovery Sport wilden brengen. Dat is dan weer niet helemaal gelukt. Vreemd afstandelijke, sterk centrerende besturing, een lijzig onderstel, trage respons van motor en automaat – met deze auto ga je niet voor je lol een paar rotondes pakken. Is dat erg? Absoluut niet.

Er zijn in dit segment genoeg vlot sturende opties; daar hoeft Land Rover niet tussen te gaan zitten met zenuwenweggedrag en een stuiteronderstel. De Disco Sport was en is op z’n best als je ’m rijdt met gepaste, statige waardigheid. Dat je je ook mag verheugen op meer efficiëntie, betere tech en een meer upscale ambiance voor alle vijf plus twee inzittenden, maakt dat we ’m nu nog hoger hebben zitten. Mocht je deze volgeladen D240 R-Dynamic S kunnen weerstaan, dan is ie er in Nederland vanaf 54.800 euro en in België vanaf 38.250 euro.

14
20
Specificaties

Specificaties Land Rover Discovery Sport D240 R-Dynamic S

Motor
1.998 cc
viercilinder turbo
240 pk @ 4.000 tpm
500 Nm @ 1.500 tpm
Aandrijving
vier wielen
9v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 7,9 s
top 219 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,3 l/100 km (WLTP)
191 g/km CO2, G-label
Afmetingen
4.597 x 1.727 x 2.069 mm (l x b x h)
2.741 mm (wielbasis)
2.015 kg
65 l (diesel)
157 / 1.651 l (bagage)
Prijzen
€ 81.850 (NL)
€ 56.800 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws