Land Rover Discovery Sport P300 SE PHEV

Hoe rijdt dat?

Foto('s): Land RoverLand Rover Discovery Sport P300 SE PHEV
Foto('s): Land RoverLand Rover Discovery Sport P300 SE PHEV
Foto('s): Land RoverLand Rover Discovery Sport P300 SE PHEV
Foto('s): Land RoverLand Rover Discovery Sport P300 SE PHEV
Foto('s): Land RoverLand Rover Discovery Sport P300 SE PHEV
Foto('s): Land RoverLand Rover Discovery Sport P300 SE PHEV
Land Rover Discovery Sport P300 SE PHEV
Land Rover Discovery Sport P300 SE PHEV
Land Rover Discovery Sport P300 SE PHEV
Land Rover Discovery Sport P300 SE PHEV
Land Rover Discovery Sport P300 SE PHEV
Land Rover Discovery Sport P300 SE PHEV

Om het milieu te redden heeft ook Land Rover inmiddels hybride modellen in hun gamma, en de meest interessante is de plug-in hybride, de PHEV. Met een elektromotor die de achterwielen aandrijft en een piepkleine benzinemotor die de voorwielen voor z’n rekening neemt. Het resultaat is een gecombineerd vermogen van 309 pk (!) – waarvan 200 pk geleverd wordt door een driecilinder turbo van net geen anderhalve liter.

De Land Rover Discovery Sport P300 SE PHEV is een fijn pakket

We rijden de motor-batterijcombinatie in de Discovery Sport en dat bevalt bijzonder goed. Allereerst omdat de Sport gewoon een lekker smoelende SUV is, met veel zit- en bergplaats en als geheel fraai afgewerkt. Binnen in de Discovery Sport PHEV tref je mooie materialen, met een inmiddels bij de tijd gebracht infotainmentsysteem, en de auto biedt plek voor tenminste vijf personen die ruim kunnen zitten. Maar het is vooral de aandrijving die ’m lekker maakt. Door de elektromotor reageert ie vlot, is ie behoorlijk rap en uiteraard nogal zuinig. Maar hij heeft wel een nadeel…

Zorg dat de batterij vol is

Zoals alle PHEV-gebruikers weten, zijn het potentieel en de zuinigheid pas te benutten als de batterijen opgeladen zijn. Omdat je weet dat je ook met lege batterijen prima verder kunt, ben je niet altijd gemotiveerd een laadpaal te zoeken als je die niet naast je huis of werk hebt staan. Het kost bovendien iets meer dan twee uur om pakweg 55 kilometer elektrische lading te tanken en je weet dat als je vier keer hard optrekt, de lading zo’n beetje gehalveerd is. Het pleit ervoor een laadpaal naast je huis te hebben als dat kan.

Als de batterij overigens leeg is en je hebt haast, dan heeft de Discovery Sport PHEV wel even wat bedenktijd nodig om er vandoor te gaan. Dat zal wel een softwarematige instelling zijn, maar die zouden wij graag wat scherper hebben. Tenzij je ervoor kiest de bak continu in de Sport-stand te zetten. Dat gaat dan wel ten koste van het opgegeven verbruik.

Flink en veel remmen

Maar met geladen batterijen krijg je wel de voordelen van elektrisch rijden. Parkeren, rustig door de stad rollen, het gaat allemaal volledig elektrisch, in een oase van rust. Voor de meeste stadse ritjes zul je geen druppel benzine hoeven te verbranden. De benzinemotor springt hoorbaar, maar soepeltjes bij wanneer nodig, en schakelt weer uit als dat kan. De batterijen bijladen tijdens het rijden vindt alleen plaats als je remt – regeneratief remmen dus. Je moet alleen wel flink en veel remmen om een paar honderd meter stroom te winnen, dus die laadmethode is verwaarloosbaar.

Het is fijn dat Land Rover de PHEV voor meerdere modellen in z’n gamma heeft. Toch blijft bij ons de vraag hangen waarom ze bestaande techniek uit hun groep (die van Jaguar dus, van de geheel elektrische I-Pace) niet een beetje ombouwen om een volledig elektrische Discovery of Evoque (wat mogelijk niet helemaal zal passen) te lanceren. Of zelfs een geheel elektrische Range Rover Sport of grote Range Rover. De markt is er klaar voor en zeker in het segment van boven de 80.000 euro, waar Tesla nu nog de dienst uitmaakt, moet er voldoende afzetmogelijkheid zijn.

Terug naar de Land Rover Discovery Sport P300 SE PHEV: deze stekkerhybride is een volwaardige terreinwagen in een lekker jasje en bruikbaar voor zo’n beetje alles wat je kunt bedenken. Bovendien is de prijs ook scherp te noemen als je bedenkt dat je én een groene auto hebt, én een auto waarmee je zo’n beetje alles kunt wat je zou willen. De rommel uit onze garage is in ieder geval weer opgeruimd.

13
20
Specificaties

Specificaties Land Rover Discovery Sport P300 SE PHEV (2021)

Motor
1.497 cc
driecilinder turbo hybride
200 + 109 pk @ 5.500 tpm
540 Nm @ 2.000 tpm
Aandrijving
vier wielen
9v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 6,6 s
top 209 km/u
Verbruik (gemiddeld)
2,0 l/100 km
44 g/km CO2, A-label
Afmetingen
4.597 x 2.069 x 1.727 mm (l x b x h)
2.741 mm (wielbasis)
2.168 kg
57 l (benzine)
963 / 1.574 l (bagage)
Prijzen
€ 63.188 (NL)
€ 55.990 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken