Autotest: Land Rover Freelander TD4 HSE Automaat

We reden niet eerder de dieselgestookte Freelander met automaat. Simpelweg omdat die er niet was. Nu wel. Dat werd tijd.
 
Op deze pagina’s vliegen de technische noviteiten je om de oren, maar er is één punt waar nog maar weinig fabrikanten aandacht aan besteden. Het is namelijk knap lastig om in een kleinere auto een dieselmotor met een automaat te combineren. Nee, dat heeft geen technische redenen, maar is puur een marketingverhaal. Volgens autofabrikanten kunnen ze geen automaat maken die tegen de krachten van een dieselmotor is opgewassen. Ook zou er te weinig vraag naar zijn. Larie. Allereerst: vrijwel elke monsterachtig sterke auto wordt al dan niet standaard aangeboden met een automaat. Te weinig animo? Je moet eens kijken hoeveel mensen een grotere auto moeten kopen omdat een compacte diesel-automaat simpelweg niet leverbaar is.
 
Nu kun je dit met de beste wil van de wereld geen compacte auto noemen, maar het diesel/automaten verhaal gaat ook op voor de Freelander van Land Rover. Bij de eerste introductie was er geen automaat voorhanden in de dieselversie. Gelukkig is die fout rechtgezet. Het resultaat is een zeer aantrekkelijke versie.
 
Er niets mis met de handbak, hoor. Hij schakelt wat sponzig, maar ja, de Freelander is nu eenmaal geen sportauto. Toch past de automaat veel beter bij de auto. De Freelander is, net als de Discovery, een uitblinker, bijvoorbeeld omdat hij zo rustig rijdt. Het onderstel is comfortabel afgesteld, de stoelen doen daar nog eens een schepje bovenop. De motor presteert goed en is stil. In zo’n auto móét je toch een automaat kiezen?
 
Het is ook nog eens een goede automaat. De kick-downfunctie is goed bij de pinken, bij het accelereren blijft hij niet te lang in de versnelling hangen. Bovendien heeft de automaat geen nadelige invloed op de prestaties van de motor. De Freelander is nog steeds geen strepentrekker, maar sloom is hij zeker niet. Sterker nog, de acceleratie van 0-100 km/u doet hij een halve seconde sneller dan de benzineversie. Bijzonder.
 
Wie bang is dat de automaat de terreincapaciteiten in gevaar brengt, kan gerust ademhalen. Hij krijgt dezelfde elektronische trukendoos als de andere versies, dus het blijft een prima klimgeit.
 
Wat er wel onder geleden heeft is het brandstofverbruik. In de folder staat dat hij 8,5 liter brandstof per honderd kilometer consumeert, de handbak drinkt op diezelfde afstand een liter minder. De co2-emissie is ook flink gestegen, van 194 g/km naar 224 g/km. Dat neemt niet weg dat dit de beste Freelander is.
 

 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken