Leonardo DiCaprio en Fisker

Maak kennis met Leonardo DiCaprio: de ultieme filmster, milieuactivist en investeerder in een autofabrikant.

Hij vlijt zich neer op een donkerblauwe bank in een penthouse met uitzicht over de skyline van Manhattan, en hij is topacteur, miljonair en strijder voor een beter milieu: Leonardo DiCaprio. Hij haalt een hand door zijn haar en zucht diep als hij zijn eerste herinnering aan een auto voor de geest haalt. ‘Ach, man’, zegt hij. DiCaprio verdiept zich op dit moment in het script voor zijn volgende kassucces met Martin Scorseses The Wolf of Wall Street, maar heeft toestemming gegeven voor een interview met TopGear – en natuurlijk alleen met TopGear – over zijn nieuwe rol als investeerder in de auto-industrie. Onlangs heeft hij een financieel belang genomen in Fisker, de fabrikant van luxueuze auto’s, en wij willen weten waarom. Voor we daaraan toe zijn, willen we eerst iets meer weten over de auto’s in zijn leven.

Zoals bij de meeste stervelingen begint het bescheiden. ‘Mijn vader bezorgde obscure stripboeken in Los Angeles en had twee aftandse stationcars’, zegt hij. ‘Eentje noemde hij de blauwe walvis, want het was een afschuwelijk barrel en de andere noemde hij de etterbak. Ik zat altijd achterin stripboeken te lezen terwijl hij zich door het drukke verkeer van Los Angeles worstelde.’

Als de jonge DiCaprio niet op de achterbank van zijn vaders oude stationcar in een obscuur stripboek zat te bladeren, dan zat hij meestal onder de achterklep van de zilvergrijze Datsun 210 van zijn moeder. ‘We gingen overal naartoe met dat ding. Ik beschouwde de bagageruimte zo ongeveer als mijn eigen kampeerplek. Volgens mij heeft ze ook nog ooit een Ford Pinto gehad, en dat is zo ongeveer het toppunt van barrels, toch?’

Inderdaad. De kleine Ford met de vlot klinkende naam staat vooral bekend vanwege z’n vermogen inzittenden in vuur en vlam te brengen. Niet zozeer door zijn rijeigenschappen, maar vooral door een slecht gepositioneerde benzinetank. Maar die ervaring leverde allerminst een verwijdering op van het merk Ford. DiCaprio’s eerste auto was een Ford Mustang uit de jaren zestig met de klassieke Windsor 351-motor met een inhoud van 5,8 liter. Die maakte een verpletterende indruk.

‘Hij was onvoorstelbaar snel, en ik kon er iedereen mee van de weg blazen’, zegt hij. ‘Probleem was alleen dat hij geen stuurbekrachtiging had en dat de motor er af en toe mee ophield. En dan stond ik daar op de snelweg met mijn rijbewijs voor beginnende bestuurders, proberend veilig aan de kant te komen te midden van gigantische trucks die langs kwamen denderen.’

Toen dat voor de vierde keer gebeurde, realiseerde DiCaprio zich dat hij zijn leven iets te vaak op het spel aan het zetten was en hij besloot de auto weg te doen. Gelukkig was dat geen lastige klus omdat vervolgens duidelijk werd dat de auto nooit zijn eigendom was geweest. ‘Hij was van een vriend van mijn vader die hem als onderdeel van een zakelijke transactie met stripboeken aan hem had uitgeleend. Ik dacht dat hij van mij was, totdat die man langskwam en de auto weer meenam. Een geluk bij een ongeluk, want dat heeft waarschijnlijk mijn leven gered.’


Alhoewel DiCaprio een aantal maal de dood in de ogen had gezien, werd hij er niet voorzichtiger door. Hij zegt dat zijn passagiers waarschijnlijk zullen vinden dat hij te hard rijdt, en daarvan geeft hij de schuld aan zijn moeder, een ‘krankzinnige chauffeur’. Ook hield hij er geen afkeer van klassieke auto’s aan over. Twee eigenschappen gevoegd bij zijn acteerkwaliteiten die hem de aangewezen persoon maakten voor de hoofdrol van Jay Gatsby, in de binnenkort verschijnende herverfilming The Great Gatsby van Baz Luhrmann.

Ik krijg zo mijn twijfels over de autokennis van DiCaprio als hij begint te vertellen hoeveel plezier hij beleefde aan het met de grote gele Duesenberg rondrijden op de Australische filmset. Duesenberg? Ik weet niet zo veel van het oeuvre van F. Scott Fitzgerald, maar één ding weet ik zeker: Jay Gatsby reed niet in een Duesenberg. Zijn auto was weliswaar inderdaad groot en geel, maar het was een Rolls-Royce Phantom. Ik wil hem niet onderbreken, maak voor mezelf een aantekening dat ik het later zal checken en luister verder. Maar ik kan nu melden dat hij het toch bij het rechte eind heeft. In de nieuwe film wordt inderdaad een kloon van een Duesenberg gebruikt als vervanger van de oude Rolls, tot verbijstering van liefhebbers van klassieke auto’s en van literatuurwetenschappers over de hele wereld. Dus moet ik alles terugnemen en blijft DiCaprio’s blazoen ongeschonden. Dat van Luhrmann ligt echter aan diggelen.

'DiCaprio had er geen idee van dat zijn verschijning bij de Oscaruitreiking in een Prius voor Henrik Fisker de belangrijkste reden was om met zijn bedrijf te starten'

Ook als hij niet aan het jakkeren is in razendsnelle klonen van klassieke auto’s zit hij liever zelf achter het stuur dan dat hij meerijdt. Hij is, misschien verrassend, niet erg kieskeurig als hij van huis is. Toen hij vorig weekeinde een rit van zes uur vanuit Vermont moest maken, huurde hij gewoon net als ieder ander een auto in plaats een van zijn favoriete modellen te laten verschepen.

Hij valt ook uit de toon van filmsterren door geen uitgebreide collectie auto’s te bezitten in Los Angeles. ‘Ik heb natuurlijk mijn Fisker en ik heb een hybride Lexus, maar verder niks’, zegt hij. ‘Sinds ik hybride auto’s heb ontdekt, heb ik nooit meer iets anders gehad.’ Hij heeft nog een paar motorfietsen, daar blijft het bij.

De verklaring voor het ontbreken van opritversiering ligt in DiCaprio’s wens om de planeet te redden. Daar werd hij zich voor het eerst bewust van toen de toenmalige Amerikaanse vicepresident Al Gore hem op het Witte Huis uitnodigde om in een gesprek onder vier ogen uitleg te geven over de gevolgen van klimaatverandering. ‘Dat gaf de doorslag’, zegt hij. ‘Toen wilde ik ontdekken wat ik eraan kon doen, hoe ik mijn verantwoordelijkheid kon nemen.’

Vanaf dat moment, eind jaren negentig, vervult DiCaprio een missie door zich zo veel mogelijk voor het milieu in te zetten. Dat varieert van het helpen van tijgers, olifanten en haaien tot het drinken van Fairtrade-koffie. Hij neemt deel aan LiveEarth, werkt samen met grote milieuorganisaties als Global Green en heeft zich met zijn filmreputatie ingezet om bedrijven onder de aandacht te brengen waarvan hij meent dat ze milieuverantwoord actief zijn.


De eerste keer dat het grote publiek werd geconfronteerd met zijn groene geloofsbrieven was zijn verschijning bij de uitreiking van de Oscars achter het stuur van een Toyota Prius. ‘Ik word voortdurend gefotografeerd door paparazzi als ik van huis ga, dus laat ik graag zien dat ik me verantwoordelijk voel voor het milieu. Ik geef mijn steun aan nieuwe, innovatieve technologieën die het verschil proberen te maken.’

Hij had er geen idee van dat zijn verschijning bij de Oscaruitreiking in een Prius voor Henrik Fisker de belangrijkste reden was om met zijn bedrijf te starten. ‘Nee, echt?’ vraagt hij met een ongelovige blik op Henrik, die naast hem zit. ‘Ja’, zegt Henrik. ‘Ik zag je uit de Prius stappen en bedacht dat er een markt moest zijn voor een milieuvriendelijke auto die extremer is dan de Prius. Dat was de eerste inspiratie.’

‘Wauw’, zegt Leonardo, oprecht verbaasd. ‘Dat wist ik helemaal niet. Cool.’ Dat is het. We hebben het hier over een activistische acteur met een boodschap die er achter komt dat zijn inzet ertoe heeft geleid dat er een bedrijf wordt opgericht, een bedrijf dat hij zo op prijs stelt dat hij erin heeft geïnvesteerd. Het zou een script voor een film kunnen zijn.

Wat sprak DiCaprio zo aan bij Fisker? ‘Ik begon met hybride auto’s en die waren geweldig. Maar er zijn heel veel auto’s die nog zuiniger zijn. Dus kocht ik twee elektrische auto’s, maar ik ontdekte dat ik die nooit gebruikte. Ik was bang dat ik op de snelweg stil zou komen staan en dat ik zes uur bij een restaurant zou moeten wachten om mijn accu’s op te laden. Daarom sprak het idee van Fisker met range-extender me aan. Daarmee kun je de hele dag elektrisch rijden als je niet te ver weg hoeft, maar je kunt er ook een lange reis mee maken.’

Het uiterlijk zal ook hebben meegeholpen. ‘Oh ja, hij ziet er geweldig uit. Hij rijdt als een sportauto. Hij is fenomenaal. Het was een natuurlijke ontwikkeling. Ik wilde er onderdeel van uitmaken en erin investeren.’

Is er, afgezien van de wens om rendement te krijgen op zijn investering en Fisker een handje te helpen, nog iets dat hij denkt te bereiken met het partnerschap? ‘Ik denk dat we auto’s moeten bouwen met een lagere kostprijs. En dat zit eraan te komen met de Atlantic [de nieuwe compacte auto van Fisker die binnenkort wordt geïntroduceerd, red.]. Je wilt immers dat iedereen in staat is om in zo’n auto te rijden.’

Dankzij deze investering en de prominente steun in de rug zal DiCaprio bijdragen aan de realisatie van die visie. Maar denk vooral niet dat hij plannen heeft om een speciale editie voor Fisker te ontwikkelen. Hoe goed hij als acteur ook is, voor een rol als auto-ontwerper zal hij niet zo snel auditie doen. ‘Ik denk niet dat ik zo’n goede ontwerper kan zijn als hij is’, zegt hij, op Henrik wijzend. ‘Dus zijn er op dit moment geen plannen in die richting.’

Op dit moment.

Reacties

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws