De afgelopen tijd reden we meerdere Lexussen, van de nieuwe RX tot de hybrideversie van de RC, maar we besluiten dit uitstapje naar de wereld der luxueuze Japanners met onze favoriet. We schreven het al eerder: als je een Lexus bent en je hebt geen letter F in je naam, moet je niet doen alsof je op sportief vlak ook maar iets te melden hebt. Liever zien we dat je je bezighoudt met waar je echte talenten liggen. Zoals deze Lexus GS 450h Luxury Line dat feilloos weet te doen.

Lexus heeft goed werk geleverd qua uitstraling

De zichtbare veranderingen met z’n voorganger mogen subtiel zijn – Lexus wijzigde de voor- en achterzijde met nieuwe bumpers en verlichting, hield zich bezig met de materialen en afwerking in het interieur en verbeterde het infotainment – de GS staat erbij alsof ie er weer jaren tegenaan kan.

Bovendien is er onderhuids wel degelijk meer gebeurd: zo werden de lijm- en bindingstechnieken in de carrosserie herzien voor meer stijfheid en gingen ook het onderstel en de besturing op de schop.

Er zijn nieuwe veiligheidssystemen en aan de selectie van rij-modi is nu een Customize-functie toegevoegd, waarmee je bijvoorbeeld zware besturing en een zachter onderstel kunt combineren, mocht je daar zin in hebben. F Sport-uitvoeringen krijgen een straffere ophanging en, in het geval van de topmotorisering, vierwielbesturing.

De Lexus GS 450h Luxury Line is zo rustig

Een ritje in de GS 450h Luxury Line is na een hot-stone massage op een luchtbed in een zwembad vol warme honing zo’n beetje het meest rustgevende dat een mens kan overkomen. De 345 pk sterke zescilinder hybride aandrijflijn heeft de veerkracht van 345 polsstokken en helpt je in 5,9 seconden van 0 naar 100 km/u.

De traploze cvt-automaat bewaart de kalmte zoveel mogelijk, de besturing is directer dan je verwacht, het onderstel is vergevingsgezind. We zakken onderuit op de heerlijke stoelen en genieten van de rust en stilte die onder bijna alle omstandigheden blijven heersen.

Ook deze Lexus heeft zijn nadelen…

Er zitten ook een paar minder snuggere kanten aan het interieur. Zo houdt de hoofdruimte achterin niet over (en de beenruimte ook niet altijd: als de bestuurder uitstapt, gaat zijn stoel helemaal naar achter, ook als daar iemand zit), zijn er genoeg lampjes en piepjes om op af te studeren en zitten sommige knoppen op rare plekken.

Daar staat tegenover dat de stoelverwarming en -koeling een automatische stand hebben – waarom zien we dat niet vaker? – en dat de ramen zich het laatste stukje iets trager sluiten zodat ze geruisloos in de rubbers schuiven. Prachtig, zo’n detail.

Hoewel hij hier en daar meer hightech wil doen dan goed voor hem is, is de Lexus GS 450h vooral een rollende oase van een auto. Ontspannen voort zoeven is z’n forte. Nog steeds is hij ook als viercilinder 300h te krijgen (vanaf 46.795 euro in Nederland) met 21 procent bijtelling, en er is bovendien een 477 pk sterke GS F. Desalniettemin: deze 450h is en blijft de fijnste.

Specificaties Lexus GS 450h


Motor
3.456 cc
V6 hybride
345 pk @ 6.000 tpm
352 + 275 Nm @ 4.500 tpm

Aandrijving
achterwielen
cvt-automaat

Prestaties
0-100 km/u in 5,9 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,9 l/100 km
137 g/km CO2
B-label

Afmetingen
4.880 x 1.840 x 1.455 mm (l x b x h)
2.850 mm (wielbasis)
1.820 kg
66 l (benzine)
450 l (bagage)

Prijzen
NL € 70.595 (25%)
BE € 75.880 (Privilege Line)

Het vonnis
Het concept ‘reislimousine’ heeft Lexus al tijden uitstekend in de vingers, maar met deze ietwat aangedikte GS 450h is het wel erg comfortabel van hot naar her zweven – en nog aardig zuinig ook. Reiskilometers? Vakantiekilometers

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)