Lexus RC 300h F Sport Line

Nadat ze eerst de RC F introduceerden om ons met zijn 477 pk op te warmen, komt Lexus nu met meer bereikbare versies van hun potige tweedeurs coupé. Zoals deze Lexus RC 300h F Sport Line, die prima geschikt is om te onthaasten.

Lexus RC 300h F Sport Line
Lexus RC 300h F Sport Line
Lexus RC 300h F Sport Line
Lexus RC 300h F Sport Line
Lexus RC 300h F Sport Line
Lexus RC 300h F Sport Line
Lexus RC 300h F Sport Line
Lexus RC 300h F Sport Line
Lexus RC 300h F Sport Line
Lexus RC 300h F Sport Line
Lexus RC 300h F Sport Line
Lexus RC 300h F Sport Line

Mocht je ernaar uitgekeken hebben dan hebben we slecht nieuws voor je: de nieuwe turboversie van de RC, de 200t, komt niet naar Nederland. Door ons nogal heftige CO2-beleid zou het geen enkele zin hebben om die hier te gaan voeren, omdat hij naast de hybride simpelweg te duur zou worden. Best jammer, lijkt ons, want ook in de klasse van de chique achterwielaangedreven coupés zijn de hitsige turbo-viercilinders aan een opmars bezig. Helaas: zoek je zo’n auto, dan hoef je in Nederland dus niet bij Lexus aan te kloppen.

De elektromotor maakt het gunstiger

De keerzijde van de situatie: het merk kan de hybride RC, deze Lexus RC 300h F Sport Line met een spaarzame benzine- plus elektromotor, des te interessanter in de markt zetten tegenover concurrenten van Mercedes, Audi en BMW.

Z’n uitstoot (met 17 inch velgen) is vastgesteld op 108 g/km – niet laag genoeg voor 21 procent bijtelling, wel voor een aardig instapprijsje van 45.695 euro. Altijd met leer, klimaatcontrole, achteruitrijcamera en elektrische stoelen met verwarming. Dat is geen gekke deal.

De Lexus RC 300h F Sport Line ziet er in ieder geval uit alsof ie twee keer zo duur is. Hij mist een paar maniakale hoeken, vouwen en openingen ten opzichte van de RC F-opperversie, maar oogt verder even imposant. Zeker als F Sport Line, met een lage en brede gaasgrille en lekkere velgen.

Lexus’ gewaagde styling mag dan op hun SUV’s niet erg lekker uitkomen, gestrekte modellen als deze RC kunnen het een stuk beter hebben. In ieder geval is het herkenbaar en zeker niet saai.

Het interieur vinden wij iets te overdreven…

Nog altijd zou je kunnen stellen dat de ontwerpers in het interieur iets te ver zijn doorgeschoten. Het diepe, gelaagde dashboard is indrukwekkend en conceptcar-achtig, maar maakt een nogal drukke en priegelige indruk.

Al kan het zijn dat fans van de Aziatische gadgetfactor daarvan juist gecharmeerd zijn. Wat ze minder zullen waarderen, is het inmiddels nogal hard voorbijgestreefde infotainmentsysteem met graphics die op je oude Gameboy niet zouden misstaan.

In tegenstelling tot bij andere Lexussen bedien je het niet met een vreemd vierkant joystickgeval, maar met een touchpad of in ons geval een draaiknop, wat dan wel weer oké is. Helaas kreeg onze RC het in een rit van ruim anderhalf uur en na herhaaldelijk opnieuw starten niet voor elkaar om een GPS-signaal te ontvangen.

In een andere testauto klonk de doorgaans fenomenale Mark Levinson-audio plat en dof en leek hij maar een paar van z’n zeventien speakers te gebruiken. Dit soort dingen zijn voor elke gloednieuwe auto gênant, maar zeker voor een merk dat vooruitstrevendheid en kwaliteit predikt.

We stoppen met zeuren over de Lexus RC 300h F Sport Line

Goed, door een paar exemplarische probleempjes (die de Lexus Red Carpet-service ongetwijfeld grif voor je zou oplossen) laten we onze tijd met de Lexus RC 300h F Sport Line niet vergallen. Ook in deze configuratie maakt Toyota’s beproefde 2,5-liter viercilinder hybridesysteem weer indruk met zijn stille en soepele manier van oppakken en wegsmijten.

Net als de 300h-versies van de IS en GS beschikt de RC over een gecombineerd vermogen van 223 pk, ruim voldoende om de boel op een erg treffende manier in beweging te krijgen. En net als bij de IS en GS vinden we dat de sportieve insteek die Lexus eraan probeert te hangen eigenlijk behoorlijk misstaat.

Waarom toch die speakers?

Deze RC is op z’n best als je ‘m vlot en vloeiend rijdt, zodat de cvt-transmissie de kracht van onderuit laat komen en de rust bewaard blijft. De F Sport, met zijn extra Sport S+ rij-modus die het onderstel laat verstijven en de besturing verstenen, dwingt de aandrijflijn tot dingen waar deze voelbaar weinig zin in heeft.

Oh, de vaart zit er in een vloek en een zucht in, maar dan moet je wel even stevig aandringen. En hoewel de cvt-transmissie zijn traploze karakter meestal weet te verhullen met zes voorgeprogrammeerde ‘versnellingen’ (ook met flippers te bedienen), komt bij vol gas zijn ware aard toch boven en loeit de viercilinder het met aanhoudend hoge toeren uit.

Er wordt zelfs een (gelukkig uit te schakelen) motorgeluidje via de speakers ten gehore gebracht, dat in eerste instantie doet vermoeden dat er een opgevoerde scooter in je dode hoek rijdt. Allemaal onzin die voortkomt uit een wanhopig verlangen om de Duitse concurrentie op het sportievere vlak bij te kunnen benen. De RC heeft het niet nodig.

Wil je ons advies hebben?

Vergeet de F Sport Line, kies de Luxury Line (Privilege Line in België) en koop voor de euro’s die je daarmee bespaart een roestige drift-BMW of een tweedehands kart, als je je dan toch per se af en toe moet uitleven. Zodra je de rust in je lijf hebt, sluit de RC er naadloos op aan en rijd je hem als de fijne GT-coupé die hij is.

Dankzij minutieuze aerodynamica en dikke isolatie is z’n interieur op snelheid heerlijk stil. De stoelen, bekleed met schitterend karmijnrood leer, zitten koninklijk, terwijl tussen het dikke deurpaneel, het lage dak en de hoge middenconsole een knus sfeertje heerst.

De grote spoorbreedte en vlakke constructie zorgen dat de auto het asfalt innig knuffelt. Ondertussen poetst hij oneffenheden weg en waakt hij over je welzijn met een veiligheidssysteempje of driehonderd.

Dit is het credo van de RC: hij dient om jou in de watten leggen terwijl ie je snel en zonder drama op je bestemming brengt. Ook een paar dikke F Sport-bumpers, grote velgen en een sound generator veranderen daar niets aan, en dat is maar goed ook. Anders kun je net zo goed elders een hitsige turbo-viercilinder kopen.

13
20
Specificaties

Specificaties Lexus RC 300h F Sport Line

13/20

Motor
2.494 cc
viercilinder hybride
223 pk @ 6.000 tpm
221 + 300 Nm @ 4.200 tpm

Aandrijving
achterwielen
cvt-automaat

Prestaties
0-100 km/u in 8,6 s
top 190 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,0 l/100 km
116 g/km CO2
A-label

Afmetingen
4.695 x 1.840 x 1.395 mm (l x b x h)
2.730 mm (wielbasis)
1.736 kg
66 l (benzine)
340 l (bagage)

Prijzen
NL € 54.795 (25%)
BE € 55.930

Het vonnis
Het is regelrecht genieten in de Lexus RC 300h, zolang je ‘m maar niet aanziet voor iets wat ie niet is. Neem dus een kalmeringsmiddeltje, haal diep adem, stap in en rijd moeite- en zorgeloos naar Zuid-Europa

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken